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 Egy tisztán elektromos Fiat e-Ducatot alakított lakhatóvá egy holland pár, majd három hónapig a kisbuszban élve 14 országot látogattak meg idén nyáron. Szerencsére a honlapjukon számos érdekes információt osztottak meg az átépítésről és az utazásról egyaránt. Az utóbbi időben nagyot nőtt a lakóautóvá alakított kisteherautók népszerűsége, amellyel nem csak 1-2 hetes nyaralásra, hanem akár világkörüli útra indulnak a kalandvágyó digitális nomádok. Ezek a járművek szinte kivétel nélkül dízel meghajtással rendelkeztek, legalábbis mostanáig. Végre ez is megváltozott, Sara és Jurrien egy tisztán elektromos Fiat e-Ducatot épített át lakóautóvá és ezzel indultak európai körútra. Több mint tíz éve gyártanak közösen digitális tartalmat, elsősorban utazásaikról, de a 2020-as koronavírus lezárások során jutottak arra az elhatározásra, hogy amikor újra lehet utazni, azt tudatosabban és a környezetet kevésbé terhelve szeretnék tenni. Minden megtakarításukat feláldozva vásároltak egy tisztán elektromos Fiat E-Ducato-t, amit lakóautóvá alakítva teljes munkaidős utazókká válhassanak. Az átalakítás Amikor megvásárolták a Ducatot, az egy teljesen üres áruszállító volt. Mielőtt belevágtak az átépítésbe kibéreltek egy lakóautót, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek. Ezek alapján döntötték el például, hogy fürdőszobát nem építenek az autóba, mert nagyon keveset használták, azonban rengeteg helyet elfoglal. Ehelyett a konyhai csapot úgy alakították ki, hogy az autón kívül lehetőség legyen egy gyors zuhanyra, mosakodásra például tengerben úszást követően, valamint egy mobil komposzt-wc-t vásároltak. A hagyományos járművekből készülő átépítések egy fontos közös eleme egy akkumulátor, amely a világítást, hűtőszekrényt, szivattyúkat táplálja. Az elektromos alap miatt felmerült a lehetőség, hogy erre a célra a jármű nagyfeszültségű akkujának energiáját használják, ezt azonban két okból elvetették. Egyrészt nem szerették volna az autó garanciáját elveszíteni azzal, hogy hozzányúlnak az autó nagyfeszültségű rendszeréhez, másrészt úgy döntöttek a fűtés és a főzőlap is elektromos lesz, ez pedig már jelentős energiát igényelhet és nem szerették volna a fűtéssel csökkenteni a hatótávot. Ezért az autóba beépítettek egy 12 voltos 906 Ah kapacitású LiFePO4 akkumulátort, amelynek töltését az autó tetejére szerelt három darab 325 Wp-s napelem biztosítja Victron MPPT vezérlőn keresztül. A fűtést egy 2 kW-os Duux Edge elektromos fűtőpanel biztosítja. Az első Skandináv nyári körút során a közel 11 kWh-s akku bőségesen elegendőnek bizonyult, 60% alá sosem merült. Így az az érdekes helyzet állt elő, hogy a fűtés és egyéb berendezések miatt kialakított rendszer nemhogy csökkentené az autó hatótávolságát, vészhelyzetben még tölteni is lehet a meghajtó akkut a fedélzeti elektromos rendszerről, igaz csak lassan, 1,7 kW-os teljesítménnyel, ami óránként kb. 2% töltöttséget, avagy 5 km extra hatótávot jelent. Amikor tiszta, napos időben hosszabb ideig táboroznak egy helyen, akkor ez komoly segítséget is jelenthet és teljesen biztosan zöld energiával haladhatnak tovább. Az átalakítás alapja a H2 L3 méretű Fiat E-Ducato, amely 6 méter hosszú, így belül kényelmesen elfért egy 1,40 × 2 méteres ágy és mellette még egy szekrénynek is maradt hely, ami alu profilokból és Euro dobozokból készült, itt tárolják minden ruhájukat. A konyha és az íróasztal szintén alu szerkezetből készült. Az első üléseket forgathatóvá alakították, így pihenésre és irodai munkavégzésre is alkalmasak lettek, ami helytakarékos megoldás. Cserébe a vendégek számára nincs extra ülőhely a buszban, ami a nyári időszakban nem jelentett gondot, mindig kint ültek le, télen viszont ez is érdekes kihívásokat tartogathat még. A hasonló átépítéseknél általában faszerkezeteket és bútorlapot használnak. A faváz helyett alu profilok, a bútorlap helyett műanyag dobozok használata mellett a súlycsökkentés szólt. A megengedett össztömeget a szabályos 3500 kg alatt szerették volna tartani, ami elsőre még így sem sikerült. A Skandináv utazás előtt az autóba minden szükséges holmit bepakoltak és elvitték lemérni, ahol kiderült, hogy 120 kg többletük van utasok nélkül. Annak, hogy elszámolták magukat egyszerű oka van: az autó alapfelszereltség szerinti önsúlyából indultak ki, nem számolva azzal, hogy a megvásárolt modell hosszabb, magasabb és nagyobb akkus változat és számos extrát, pl. DC gyorstöltőt is tartalmaz. A berendezést tehát fogyókúrára kellett fogni, könnyebbre cserélték például az ágyrácsot és szelektáltak a magukkal vinni kívánt felszerelésben is. A Sara ás Jurrien által választott Fiat E-Ducato L3H2, nagy akkuval gyári adatok szerint üresen 2735 kg, ami 765 kg-os terhelhetőséget jelent a 3500 kg össztömeg esetén, de a mérlegelésnél kiderült, hogy a jármű valós tömege kb. 150 kg-mal több, így már csak 615 kg lett a furgon terhelhetősége, amiből a két utas együtt 145 kg, a berendezésnek és a csomagoknak tehát 450 kg jutott. Fiat e-Ducato vásárolható 4200 kg megengedett össztömeggel is, amely Európa számos országában B jogsival vezethető is, ez azonban egyéb nehézségeket, költségeket vet fel, Magyarországon például teherautós útdíjat kell rá fizetni e-matrica helyett. Erre nagyon figyelj, ha elektromos kisteherautóra váltasz! Az átépítés egyelőre nincs teljesen befejezve, a nyarat inkább utazással töltötték, három hónap alatt 14 országot érintve. Nemrég tértek vissza Hollandiába, ahol az összegyűjtött tapasztalatok alapján folytatódik az átalakítás. Az utazás során gyűjtött tapasztalatok Az első (próbaútnak tekinthető) utazás egy Skandináv körút volt, majd Sara és Jurrien három hónap alatt 14 országot érintett dél-európai utazásuk során. Egy írásban azt is összefoglalták, mit tanultak ezen a nyáron. Az e-Ducatot villanyautó szűzként vásárolták, soha nem használtak elektromos autót, így elsőre ijesztő volt külföldre indulni és töltőállomásokat keresni, de hamar rájöttek, hogy az aggodalom felesleges. A töltők megtalálásához a Chargemap applikációt használták, táborhelyeket pedig a Park4Night alkalmazással kerestek, így Európa-szerte ingyenesen éjszakázhattak számos helyen Svédország nyugati részétől a napsütötte Toszkána kisebb falvaiig. Az elektromos lakóautóval való közlekedés jóval kényelmesebbnek bizonyult, mint egy dízel lakóautóval utazni. Sokkal csendesebb, nincs sebességváltás, kényelmesek az ülések és nagyszerű az audiórendszer is. Nem kellett aggódniuk az Európában egyre elterjedtebb alacsony károsanyag-kibocsátású zónák miatt, amelyekbe dízelekkel nem hajthattak volna be. Az utazás során átlagosan napi 250 kilométert utaztak. Eleinte aggódtak a hatótáv miatt, de hamar megtanultak bízni a furgon képességeiben. Ma már különféle időjárási- és terepviszonyok mellett is magabiztosan tudják meghatározni az autó valós hatótávolságát és nem probléma a töltéseket ennek megfelelően tervezni. A vidéki utakon az autópályás hatótávnál jóval többre számíthatnak, nagyon hideg napokon és meredek emelkedőkön azonban kevesebbre. Az E-Ducato kijelzőjének hatótávbecslése meglehetősen pontosnak bizonyult az utazás során, és ma már teljesen komfortosan indulnak hosszabb útra is, betervezve az út menti töltési lehetőségeket. Az eleinte parásnak tűnő töltési kényszer gyorsan szórakoztatóvá vált. Az utazás során meglátogatott 14 ország mindegyikében könnyen találtak nyilvános töltőket, igaz meg kellett rendelni néhány töltőkártyát és letölteni több alkalmazást, megtanulni a töltők elindítását és a fizetést, de végül minden simán ment. A verdikt, hogy Európában el vagyunk kényeztetve, fantasztikus a gyorstöltő hálózatunk. A lakóautós életre váltás egyik oka Sara és Jurrien számára az volt, hogy szerettek volna lassabban utazni. A mai rohanó világban az utazások lehetőségei végtelenek, így nagy kihívást jelent tudatosan úgy dönteni, hogy inkább kevesebbet lássunk, de egy helyen több időt töltsünk el. Ehhez az elhatározáshoz kifejezetten jól jött az elektromos kisteherautó választása, így az úticélok hajszolása helyett sikerült megélni mélyebb pillanatokat és találkozásokat annak köszönhetően, hogy megengedték maguknak, hogy lelassuljanak. Amikor csak lehetett, egy nap alatt 100 kilométernél kevesebbet utaztak, de a hosszabb utazással töltött napokon is gyakrabban és hosszabb időre álltak meg, mint egy dízel vagy benzines furgonnal tették volna. Azt tapasztalták, hogy nem csak az autót csatlakoztatták töltőre a megállók során, hanem saját magukat is. Ezért lett a töltés öröm, nem pedig gond. Az utazás persze nem telt teljesen zökkenőmentesen. Először is volt egy hosszabb javítást igénylő probléma az autóval, ez azonban szerencsére még az indulás előtt történt. Hat hónappal a vásárlást követően az autó egy gyorsöltőnél nem indult tovább. A helyszíni asszisztencia sem tudta életre kelteni, így elvontatták a szervizbe. A vizsgálatok során elvégzett mérésekkel ugyan nem találtak hibát, de az autó mégsem mozdult. Egyesével végigmérték az akkumulátor moduljait, kicserélték az akku hűtőrendszerének alkatrészeit, de ez sem segített. Végül, közel négy hónapos várakozás után a nagyfeszültségű akkumulátor cseréje oldotta meg a problémát. Természetesen a hosszú úton találkoztak meghibásodott töltőoszlopokkal is, de ezeket az élet velejárójának tekintik. Ma már tervezgetik a következő utazásukat, a telet Dél-Spanyolországban és Portugáliában szeretnék tölteni. Akinek felkeltette érdeklődését az elektromos lakóautós élet, kövesse Sara és Jurrien kalandjait a honlapjukon, Instagramon vagy Tiktokon. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!