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
auto

Hamarosan, valamikor 2024 elején bemutatkozik a Rimac elektromos robotaxijának első prototípusa, 2026-ra pedig robotaxi-szolgáltatását is elindítaná a horvát autógyártó vállalat – erről Mate Rimac, a cég vezérigazgatója beszélt a brit Autocarnak adott interjújában.

A jelenleg a Project 3 Mobility néven futó projekttel a Rimac a közösségi közlekedés piacára kíván belépni. A vállalat jelenleg egyetlen termékkel van jelen az autópiacon, a világ leggyorsabb utcai elektromos autójaként számon tartott Neverával, amely megadta a kezdőlökést további projektek finanszírozásához. A robotaxi-szolgáltatással környezetbarát városi közlekedési megoldást kínálhat majd a cég, amely „több ember életét változtathatja meg” – hangsúlyozta Rimac.

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

A részletekről egyelőre keveset tudunk, de sajtóértesülések szerint a Rimac a Kia támogatását élvezi az önvezető taxi fejlesztésében. Úgy tudni, hogy a járművekhez speciális infrastruktúra is készül, például töltők és parkolóhelyek. A robotaxi ötlete egyébként egyáltalán nem újdonság, Rimac már évekkel ezelőtt beszélt róla, de a konkrét terveket egészen addig nem kívánja felfedni, amíg nincs bemutatható termék. A Project 3 különálló divízióként fog futni a cégcsoporton belül.

Három év múlva a Rimac önvezető taxijai járhatják Zágráb utcáit

A projekt központja Zágráb, de a fejlesztésben az Egyesült Királyságban található warwicki R&D központ dolgozói is részt vesznek. Arról egyelőre nincs információ, hogy pontosan hol lehet majd igénybe venni az önvezetőtaxi-flottát, de az igazgató elárulta, hogy 20 európai és közel-keleti várossal is folynak tárgyalások. Zágrábban a kereskedelmi célú működést 2026-ban szeretnék megkezdeni, egy évvel később pedig Németországban és az Egyesült Királyságban is elindulna a szolgáltatás. A Rimac számára a fő prioritás jelenleg az, hogy egy dedikált gyárat építsen a robotaxik számára Horvátországban, ahonnan évente több tízezres nagyságrendben exportálják majd a kész járműveket.

A Project 3 Mobility kivitelezéséhez 179,5 millió eurós támogatást biztosít a horvát állam.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.