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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Elkészült a lista: ezek voltak a világ legnépszerűbb elektromos autói 2023-ban

elektromos autó piac
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

2023-ban 9,5 millió tisztán elektromos (+31%) és 4,2 millió konnektoros hibrid (+47%) talált gazdára a világon, azaz a két hajtáslánc együtt már 13,7 millió személyautót tett ki a piacon.

Hogy ez mit jelent a villanyautók piaci részesedése szempontjából, azzal még egy picit várnánk, amíg beérkezik valami hiteles forrásból a globális személyautó eladások száma, de villanyautós rangsorral már tudunk szolgálni.

Amerikai győzelem, kínai fölény

Forrásunk, mint mindig, idén is José Pontes, az EV Volumes alapítója, aki régebben blogján, az utóbbi években pedig a Cleantechnicán közli ezeket az adatokat (míg a mélyebb elemzéseket megtartja fizető ügyfeleinek).

A globális toplista első két helyezettjét valószínűleg mindenki kitalálta volna segítség nélkül is, de a rend kedvéért el kell mondanunk, hogy mivel a Tesla nem teszi közzé a Model 3/Model Y eladások pontos megoszlását, minden forrás egy hajszálnyi eltérő számot publikál annak tükrében, hogy mely kisebb piacok számait vette bele adatgyűjtésébe.

A Model Y eladásai tavaly 57 százalékkal emelkedtek, míg a Model 3 11 százalékot javított és ezzel szintén rekordot állított fel – a Tesla kisebbik szedánjából sem fogyott még soha ennyi.

A toplista következő hat helyén öt BYD és egy Wuling modell található. A BYD Yuan Plus a világpiacon Atto 3 néven ismert - nálunk 14 millió forinttól kapható. A típus tavaly megduplázta 2022-es számait, és közel 420 ezer fogyott belőle. 73 százalékot javított a Dolphin, amely hazánkban 11 milliótól érhető el. Az ötödik helyezett BYD Seagull egy új belépő, amelynek gyártása 2023 elején kezdődött csak meg, és egy a Dolphin alatti, annál kisebb és olcsóbb típusról van szó.

Miért Top 15?
Elsőre furcsa lehet, hogy ranglistánkon a forrásunkéval szemben nem 20, hanem csak 15 modell szerepel, de ennek jó oka van. Olvasóink az elmúlt években nehezményezték, hogy a hasonló összesítésekben keveredtek a tisztán elektromos és konnektoros hibrid modellek, ám forrásunk ezeket korábban nem választotta szét, így mi sem tudtunk tisztább adatsort produkálni. 2023 eleje óta azonban már elérhetőek a bontott adatok, igaz a Cleantechnica TOP 20-as ranglistáján még mindig együtt szerepelnek a BEV és PHEV modellek, de a típusoknál már jelzi a szerző, hogy pontosan mennyit adtak el az egyes hajtásláncokból, így a mi listánkról teljesen ki tudtuk szűrni a hibrideket. Így viszont csak 15 autó maradt.

A BYD triót egy régi ismerős, az egykori kínai listavezető Wuling Mini EV követi a hatodik helyen, amelynek eladásai 44 százalékkal csökkentek egy év alatt. Nem kizárt, hogy ennek köze van a 12. helyezett vadonatúj Wuling Bingohoz, amely egy kicsit több praktikumot kínál a parányi testvérénél, és 170 ezres eladással debütált a gyártás legelső évében.

A hetedik helytől lefelé még két modellt, a két Volkswagent emelnénk ki. Az ID.4 továbbra is a márka legnépszerűbb elektromos modellje, és 11 százalékkal tudta növelni eladásait. Az ID.3 ugrott viszont igazán nagyot, 52 százalékkal több, közel 140 ezer fogyott a frissített modellből tavaly. A növekedés 80 százalékáért Kína felel, ahol a típus árát nagyjából hatmillió forintnak megfelelő jüanra csökkentették.

Nincsenek a listán, de különböző okokból kiemelnénk még pár kiesőt.

Az eredeti forrásunk 20-as listáján szerepel a BYD Han, de a 228 ezerből csak 108 ezer volt tisztán elektromos, míg a BYD Songból tavaly 636 ezer fogyott, de a hatalmas volumenből csak 93 ezerben nem volt benzinmotor.

Szintén megemlítenénk két koreai modellt, amelyek tavaly még befértek a Top 20-ba, de idén már forrásunk listáján sincsenek rajta. A Hyundai és a Kia saját adataiból kibogarásztuk, hogy az IONIQ 5 egy év alatt hat százalékkal 106 ezerre, az EV6 pedig 22 százalékkal 96 ezerre növelte globális eladásait, így valahol a fenti BYD típusok közé ékelődnének a lista végén.

Odabiggyeszthettük volna ezeket a típusokot a lista végére, de nem tudhatjuk, hogy volt-e más tisztán elektromos típus, amelyből ezeknél több fogyott, csak a pluginek miatt nem fért fel Pontes eredeti 20-as listájára.

A tisztán elektromos modellek tekintetében elkészült a konszern szinten összesített gyártói toplista is, és a szereplők, illetve a sorrend is megegyezik a tavalyival.

A BYD jelentős növekedéséből nem nehéz arra következtetni, hogy a kínai márka idén az első helyre lép majd, de érdekes harc van kibontakozóban a harmadik helyért is a SAIC és a Volkswagen Csoport között.

A Polestar gyengélkedése ellenére a Geely csoport is megerősíteni látszik ötödik helyét - az 50 százalék feletti növekedés és a 600 ezret nyaldosó darabszám figyelemreméltó.

Bár Európában már jó ideje azt látjuk, hogy a konnektoros autókon belül egyre nő a tisztán elektromosok, és csökken a plug-in hibridek aránya, világviszonylatban, plusz-mínusz pár százalékos mozgással, de tíz éve stabil az 1/3-2/3 arány a villanyautók javára.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.