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
auto

Az új városi buszok fele már elektromos az EU-ban

elektromos busz
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

Az elektromos városi buszok jelentős térnyerését szemléltető diagramokat tett közzé a Transport & Environment, amelyből kiderül, hogy tavaly már az EU-ban forgalomba helyezett példányok 49 százalékát kizárólag villanymotor hajtotta.

Öt éve 12 százaléknál jártunk.

Gyors átállás

Egyre több ország, város és közlekedési társaság tartja jó alternatívának az elektromos buszokat a városi tömegközlekedésben, ahol különösen fontos a helyi károsanyag-kibocsátás és a zaj.

A Transport & Environment a DVV Media adatgyűjtését tette grafikonra, az eredmény pedig jól szemlélteti, mekkora volt a növekedés ebben a szegmensben az elmúlt években.

2019-ben az EU 27 tagállamának átlagában 12 százalékon álltak az új elektromos városi buszok, 14 százalék volt hibrid, 19% gázüzemű és 55 százalék dízel.

2024-ben viszont már az elektromos hajtás vezetett: 46 százalék volt az akkumulátoros és 3 százalék a hidrogénes buszok aránya. (Utóbbi szintén egy elektromos busz, csak kisebb akkumulátorral és plusz egy tüzelőanyagcellás, hidrogénes rendszerrel ellátva).

A hibridek enyhén, 16 százalékra növekedtek, míg a gázüzemű buszok szintén enyhén, csak éppen 14 százalékra csökkentek az Unióban az új buszok piacán. A legnagyobb visszaesést a hagyományos dízelek szenvedték el, amelyek öt év alatt 55 százalékról 21 százalékra szorultak vissza.

2019-ben az országok listáját Dánia vezette, ahol akkor már az új városi buszok 82 százaléka volt elektromos – náluk most ez 99 százalék.

Az éllovas jelenleg Finnország, Izland és Hollandia, ahol tavaly már csak elektromos buszokat állítottak forgalomba a városokban.

Persze, mondhatjuk, hogy ezek kisebb piacok, de a nagy országok is szépen jönnek fel. Öt év alatt

Németországban 6-ról 25 százalékra, Franciaországban 8-ról 33 százalékra, Olaszországban 5-ről 42 százalékra, Spanyolországban pedig 9-ről 52 százalékra nőtt az elektromos buszok aránya az új járművek piacán.

Bár az Egyesült Királyság már kilépett az Unióból, azért az összehasonlítás itt is releváns: a szigetországban 6-ról 56 százalékra nőtt a szám.

A hidrogénben leginkább a németek hisznek, náluk az uniós átlag háromszorosa, 9 százalék volt új hidrogénes busz.

Kelet-Európát nézve, a lengyeleknél öt éve csak az új városi buszok 6 százaléka volt elektromos, tavaly azonban ez már 27 százalékra nőtt.

Romániából csak 2021-es adatunk van, akkor náluk már minden harmadik új busz elektromos volt, míg tavaly ez a szám 82 százalékra nőtt.

A Csehek ez idő alatt 1 százalékról emelkedtek 16-ra.

Hazánk is 2021-ben került be az adatsorba, akkor még egész tűrhető helyen, a középmezőny alján voltunk 6 százalékkal ám nálunk visszafelé forog az idő kereke, 2024-re ez 4 százalékra csökkent, amivel utolsó előttiek lettünk a listán.

Kész szerencse, hogy a szlovákoknál kizárólag dízel buszokat vásárolnak, mert így ők kerültek a sor legvégére, így létezik olyan ország amelyiknél még mi is jobbak vagyunk.

Magyar fejlesztésű és gyártású elektromos csuklós busz mutatkozott be Budapesten

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.