50 villámtöltő épül és átgondolják a zöld rendszámot

Hosszú hónapok hallgatása után a napokban újra megszólalt villanyautós témában a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ezúttal a minisztérium Gazdaságfejlesztésért és -Szabályozásért Felelős Államtitkárságának élére tavaly novemberben kinevezett Lepsényi István ecsetelte az Inforádióban a Kormány elektromobilitással, azon belül is az elektromos autók terjedésének segítésével kapcsolatos terveit. Íme a teljes interjú:

Lepsényi István

(Lepsényi István) Nagyon jól halad Magyarország az e-mobilitás területén, hiszen a közép-európai országok közül egyedül Magyarország dolgozta ki az e-mobilitással kapcsolatos középtávú tervét, az úgynevezett Jedlik-tervet. Így összehangolt feladatot tud végrehajtani, aminek bizonyos elemeit már az elmúlt évben megcsináltuk – bizonyos kedvezmények, jogszabályok változtatása. Most készülünk a következő nagy lépésre, a töltők szisztematikus telepítésére.

Mennyi töltőt terveznek?

Azért nem indítottuk még el a nagy léptékű telepítést, mert egy térképet szeretnénk úgy kidolgozni, hogy optimalizáljuk, hogy hova kerüljenek azok a villámtöltők, amelyek segítségével első lépésben Magyarország teljesen átjárható lesz elektromos járművel. Ehhez a mostani számításunk szerint körülbelül 50 villámtöltő kell.

Megvannak már nagyjából a helyszínek?

Magyarország átjárhatóságához elsősorban az autópályák és a kiemelt turistaközpontok területére kell telepíteni töltőket, hiszen az emberek akik átsuhannak Magyarországon, általában autópályán mennek. A városokon belül az önkormányzatokat készítjük fel arra, hogy hamarosan megjelenik az a pályázatunk, amely segít abban, hogy az önkormányzatok telepítsenek a városokon belül töltőállomásokat.

A legutóbbi információm az volt, hogy 600 olyan autó van, amelynek zöld rendszáma van. Ez ugye hibridet és teljesen elektromosat is takar. Hogy gondolják, mennyire dinamikusan fog növekedni ez a szám?

Az utóbbi időben már érzünk egy dinamikusabb növekedést, mert az én fejemben már 800 zöld rendszám szerepel, ami elektromos vagy plug-in hibrid, tehát olyan, ami elektromos feltöltéssel is tud menni. Az elképzeléseink szerint 2020-ra ezeknek a járműveknek a száma meg kell, hogy haladja az 50 ezer darabot.

Továbbra is benne lesznek a hibridek is? Volt az elmúlt hetekben, nagyjából egy hónapja arról vita, hogy hibrid esetén van hogy nagyon kis teljesítményű a villanymotor és egy hatalmas hagyományos benzinmotor van mellette. Ez miért kap zöld rendszámot?

Dolgozunk azon, hogy a zöld rendszám vonatkozásában kell-e bármit is változtatnunk. Jelen pillanatban a plug-in hibridek általában 40-50 kilométert tudnak menni csak az akkumulátorra alapozva. Ez ténylegesen esetenként felveti azt a kérdést, hogy az emissziós kibocsátása egy ilyen plug-in hibridnek – főleg, ha egy nagy teljesítményű motor van benne, amely egy nagy testű kocsit mozgat – magasabb lehet, mint amit mi szeretnénk.

Néhány nagyon fontos észrevételt kell tennünk az elhangzottakhoz.

  • Örvendetes, hogy az elektromos busz tender után a minisztérium újra elővette az elektromos autózás terjedését segítő töltő infrastruktúra fejlesztési tervet. Szintén üdvözlendő, hogy visszaélésekre lehetőséget teremtő zöld rendszám szabályozásának újragondolása, szükség szerinti szigorítása terítékre kerülhet.
  • A Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódóan tavaly beígért 150 töltő helyett már csak 50 villámtöltő szerepel az ígéretek között. 100 töltőnek nyoma veszett.
  • Fontos különbség Varga Mihály korábbi bejelentéseihez képest, hogy az interjúban semmilyen határidő nem hangzott el (leszámítva az első 50 ezer autó forgalomba helyezésének 2020-as határidejét).
  • Az 50-es töltőszám tökéletes összhangban van a Magyar Villanyautó Klub Egyesület által kidolgozott és a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz márciusban eljuttatott Nemzeti Töltő Infrastruktúra tanulmányban javasolt töltőszámmal.
  • Az említett tanulmány már tartalmaz javaslatot és térképet az 50 töltő ideális helyszíneire. Természetesen pontos helyszínt csak az elektromos kapacitás rendelkezésre állásának és a helyszínek tulajdonosi viszonyainak ismeretében lehet kiválasztani. Bízunk benne, hogy újra előkerül ez a tanulmány és az NGM segítségére lehet a munka felgyorsításában.
  • A zöld rendszám esetén a plug-in hibridekkel nem az a baj, hogy nagy az autó és/vagy nagy benne a benzinmotor, hanem hogy kicsi az akkumulátor kapacitása, illetve hogy semmi sem ösztönzi a jármű használóját, hogy valaha hálózati forrásból feltöltse az autóját. Az autó tisztán hagyományos üzemben is tökéletesen üzemel, így előfordulhat az, hogy zöld rendszámmal szinte folyamatosan pöfékelve közlekedik. Így viszont nem környezetkímélő, ezért érdemli meg a zöld rendszámot.
EZT OLVASTAD MÁR?  Így parkol be önállóan Tesla Model 3 az úttal párhuzamos parkolóhelyre

Elektromos autót használsz?