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 Míg mi Magyarországon az első országos lefedettséget nyújtó töltőhálózat megjelenésére várunk, északi szomszédaink az elmúlt évek tapasztalatai alapján már a saját rendszerük finomhangolásával vannak elfoglalva. A szlovákiai GreenWay nagyjából három éve építette ki a főbb autópályák és autóutak mentén 60-80 km-enként elérhető töltőkből álló hálózatát, amit előbb ingyen, majd 2016. májusától fizetés ellenében használhattak az autósok. Az elsősorban a töltési időn alapuló díjfizetés eredményeként a töltők városi lokációk ellenére nincsenek tele potyázókkal, így a rendszer még nyáron csúcsszezonban is igazán kényelmesen és megbízhatóan használható. Persze az idő alapú árazás nem kedvez a lassabban tölthető autók tulajdonosainak, amit közülük valószínűleg többen szóvá is tettek, így a GreenWay kidolgozott a meglévő mellett egy második, az elhasznált energiamennyiségen alapuló díjcsomagot is. Az ENERGIA csomagban 50 kW-os DC villámtöltő használatakor minden felvett kWh energiáért 0,45 eurót kell fizetni, amit az első 45 percben nem terhel idő alapú díj. A 100%-ig való töltést és a töltő parkolónak való használatát a cég a 46. perctől a felvett energián túl percenként 0,1 euróval „bünteti”. Az új díjszabással tehát 18 kWh energia betöltése (pl. egy lemerült 24 kWh-ás LEAF töltése 80%-ig) 18×0,45, vagyis 8,1 euró lesz. Amennyiben a meleg vagy hideg akku miatt ez csak 60 perc alatt sikerülne, akkor ezt még 1,5 euróval kellene megfejelni. Ugyanez a 45 perces töltés a továbbra is elérhető ONE csomagban a 45 percenként felszámolt 5 eurós alapdíj és 0,13 eurós percdíj figyelembevételével 10,85 euróra jön ki. Igazán nagyot a következő 15 percen lehet spórolni, hiszen a régi díjcsomagban ez újabb 5 eurós díjat és egy 1,95 eurós extra költséget jelentene. AC töltésnél a díjak némileg kedvezőbbek. Az ENERGIA csomagban 0,3 euró/kWh a töltés díja, és a 0,1 euró/perces idő alapú díjat is csak 180 perc után kezdik el felszámítani. A ONE nevű csomagban 90 percenként 1 euró volt a hozzáférési díj, amire percenként 0,08 euró használati díjat számoltak fel. Egyelőre úgy tűnik, hogy a két díjcsomag közül egyet kell majd választani, tehát nem lehet töltésenként váltogatni. Bár a GreenWay hálózat töltői más szolgáltatónál kiváltott (pl. New Motion) kártyával is indíthatók, érdemes a GreenWay kártyáját használni, mert az idegen kártya alkalmazása (roaming) jelentősen drágább (DC töltésnél 0,65 euró/perc!). Azért is megéri kiváltani a GreenWay kártyát, mert azt a Szlovákiában elérhető 19 villám és 1 gyorstöltő mellett Lengyelországban 34 (!) helyen lehet még a hálózat saját töltőin (többnyire villám) használni a töltés normál árú indítására. A töltésekért utólag, e-mailben megküldött számla ellenében online kell fizetni. Az ENERGIA díjcsomag 2018. április 1-től érvényes. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!