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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az autógyártók népszerű téli teszthelyszínére, a svédországi Arjeplog városába vitte elektromos meghajtású Sprinter furgonját a Mercedes-Benz, ahol az extrém alacsony hőmérséklet, a jeges utak, és a vastag hótakaró hatását vizsgálták a mérnökök a jármű kezelhetőségén, szoftverein, akkumulátorán, és minden egyéb alkatrészén. Az eSprinter számos különböző nehéz feladatot teljesített annak érdekében, hogy bizonyítsa, legalább annyira megbízható, mint hagyományos változata, és extrém időjárási körülmények között is képes lesz ellátni csomagszállító feladatait. Benjamin Kaehler, a Daimler AG eDrive@VANs részlegének igazgatója elmondta, hogy a furgon ezennel elvégezte utolsó tesztfázisát, és készen áll, hogy az eVito után a második tisztán elektromos kisteherautóként elfoglalja helyét a megvásárolható járművek sorában 2019 második felében.

Az elektromos furgonok esetén bonyolítja a helyzetet az akkucsomag több száz kilogrammos tömege: ha túl nagy kapacitást pakol a gyártó a járműbe, akkor az áruszállítást végző cégeknek be kell érniük egy alacsonyabb terhelhetőséggel. A Mercedes-Benz inkább a másik utat választotta, és kisebb akkumulátorral kínálja az eSprintert, hogy a vásárlók könnyebben gazdálkodhassanak a rendelkezésre álló hellyel, így viszont a hatótáv lesz kevésbé mutatós.

A kisteherautót lehet 55 kWh-s aksival kérni, ebben az esetben a hasznos teher maximálisan 900 kilogramm, a hatótáv pedig 150 kilométer. 41 kWh-s akkupakkal 140 kilogrammal többet szállíthatunk, cserébe viszont fel kell áldoznunk körülbelül 35 kilométernyi hatótávolságot. Ebből kiderül, hogy a gyártó városi szállításra szánja a furgonját, ugyanis a lakott területen pöfögő kereskedelmi flotta lecserélését látja a legsürgetőbbnek és leggazdaságosabbnak. Töltési teljesítményt nem tett közzé a Mercedes-Benz, de azt állítja, hogy mindössze 30 perc alatt 80%-ra tölthető az autó. Csakúgy, mint a belépő szintű dízeles Sprinter, a villanyos változatot is körülbelül 85 kW és 300 Nm hajtja. A végsebesség 80, 100, és 120 km/h-ra lesz beállítható az elvégezendő feladattól függően.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.