Idén még senkinek sem sikerült kétszer nyernie – Formula-e

Ezen a héten szombat délelőtt 10 órára már le is zajlott a Formula-e kínai versenyhétvégéje. A hongkongi futam helyszínétől repülővel alig másfél órára lévő Sanya városában mérhették össze erejüket a gépek és sofőrjeik. Az időeltolódással ez alkalommal nem úgy játszottak a szervezők, hogy európai idő szerint vasárnapra, hanem szombat reggel 8 órára essen a rajt. Ha ránézünk a versenynaptárra, láthatjuk, hogy a kínai, már a hatodik futam a 13-ból, tehát lényegében eltelt a 2018/2019-es évad fele.

A 2018/2019-es versenynaptár az 5. futamtól. Forrás: fiaformulae.com

Az időmérő futamok balesetmentesen zajlottak. Volt néhány kisebb falnak menés de általában mindenki tudta teljesíteni a mért körét. Rajtsorrend az első öt helyen a következőképpen alakult: Oliver Rowland (Nissan), Jean-Éric Vergne (DS), Antonio Félix Da Costa (BMW), Daniel Abt (Audi) és Alexander Sims (BMW).

A kvalifikációs futamok videós összefoglalóját itt is megnézhetitek.

A rajtvonal ahonnan elstartolt a 22 versenyautó, szokás szerint a pálya leghosszabb egyenesébe került, ami ezúttal egy hídon vezetett keresztül. A versenypálya teljes hossza 2236 méter, 11 kanyarral tarkítva.

A kínai pálya rajza (Sanya). Forrás: fiaformulae.com

A futam indítása után szépen eljött a mezőny, szinte mindenki meg tudta tartani a pozícióját. Pár perc múlva Sam Bird műszaki hiba miatt kénytelen volt feladni a versenyt, kocsiját szépen ki is kormányozta egy biztonságos sarokba a pályán kívülre. A következő 20 percben a kisebb koccanásokat leszámítva nem történt semmi, az élen haladók sorrendje a szoros vonatozás ellenére is változatlan maradt.  Ekkor hirtelen Vergne megelőzte Da Costát és ezzel az élre került. Az előzés hatására a többiek is vérszemet kaptak és agresszívan támadni kezdték az angolt és egymást is. A támadó mód, azaz a 25 kW plusz erő megszerzése is komoly kihívás volt ebben a szoros mezőnyben, ugyanis az aktiváláshoz szükséges csíkon való áthaladáshoz el kell hagyni az ideális ívet, ami ilyen kicsi követési távolságnál szinte biztosan pozícióvesztéssel jár. A szabályzat azonban előírja, hogy legalább egy alkalommal mindenképp át kell hajtani ezen a területen. Vergne is majdnem belefutott ebbe a hibába, szerencsére pont annyi előnyt sikerült megszereznie a második helyen haladóval szemben, hogy meg tudja tartani vezető pozícióját.

EZT OLVASTAD MÁR?  Generációs szakadék a Formula-E-ben

Pár perccel később Alexander Sims egy kanyar külső ívére szorulva a falnak csapódott és mozgásképtelen járműve a pálya közepén landolt. Emiatt először sárga, majd piros zászló lépett érvénybe. A versenyzőknek szinte már megszokott program volt, hogy kivonultak a boxutcába, onnan pedig a safety car felvezetésével folytatták a versenyt, mert az előző néhány versenyen is pontosan ez történt.

Az utolsó körben Robin Frijns egy hatalmas elfékezés miatt oldalba bökte Lucas Di Garssit, amivel mindkettőjük sorsát megpecsételte a kínai versenyen. Di Grassi ugyan be tudta vonszolni az Audit az utolsó helyre, de pontot nem szerzett vele. Az eset miatt teljes pályás sárga zászló lépett érvényre ami alatt előzési tilalom van. Ez azt is jelentette, hogy a végső sorrend is ekkor alakult ki.

A videós összefoglalót itt láthatjátok:

A győzelmet tehát Jean Éric Vergne szerezte meg, aki még nem állt idén a dobogó legfelső fokán. Ezzel olyan helyzet alakult ki, hogy 6 futam után senki nem nyert kétszer futamot Formula-e 2018/2019-es évadában.

A kínai futam végső sorrendje a következőképpen alakult:

A Formula-E 2018/2019-es kínai futam eredménye. Forrás: fiaformulae.com

A Formula-E világának híreiért és a futamok beszámolóiért keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon! A 2018/2019-es évad összes versenyének videóját és szöveges beszámolóját pedig az évad oldalán találod! Ha még több elektromos versenyautóra vágysz, a Formula-E futamok után nézd meg a Jaguar I-Pace-ek versenyét is!

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.