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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Röviddel a Tesla Cybertruck bemutatója után egy fiatal start-up cég, a Lordstown Motors elkezdte begyűjteni az előrendeléseket fejlesztés alatt álló tisztán elektromos pick-upjára, azzal az ígérettel, hogy az Endurance nevet viselő jármű lesz a legelső kizárólag villanymotor által hajtott platós a piacon. A 2020 decemberére tervezett kiszállítással a Tesla pick-upját egyértelműen beelőzte volna a Lordstown, sőt, a Rivian R1T április elején bejelentett késésével néhány hónapot valóban konkurencia nélkül tölthetett volna el az Endurance, ha tudják tartani az ütemtervet. De nem így történt.

Steve Burns, a cég vezérigazgatója tegnap nyílt levélben számolt be a fejlesztés aktuális állapotáról, és arról, hogy az Endurance első darabjainak átadása 2021 januárjára csúszik. A késést a koronavírussal indokolta a Lordstown, de már tavaly novemberben, az eredeti tervek bejelentésekor hihetetlennek tűnt, hogy egy év alatt összerakjon és sorozatgyártásba küldjön egy komplett autót a csapat, még úgy is, hogy a gyárat már korábban megvették a General Motorstól. A jelenlegi körülmények között viszont már ahhoz is igencsak optimistának kell lenni, hogy a kiszállítást mindössze egyetlen hónappal tolja el a gyártó.

Az Enduranceról egyelőre nem sok részlet ismert. Azt már az elején elárulták a fejlesztők, hogy a meghajtást nem hétköznapi módon, hanem kerékagy-villanymotorokkal oldják meg, hatótávnak pedig legalább 250 mérföldet (400 kilométert) céloznak az EPA szerint, tehát ez többé-kevésbé elképzelhetőnek mondható. Az ötüléses elektromos pick-up csúcsteljesítménye 600 lóerő lesz, de a végsebességet a rendszer 128 km/h-ra korlátozza. Ennél sokkal fontosabb tulajdonság egy ilyen járműnél a vontatási képesség, ami az Endurance esetében közel 3400 kg lesz a gyártó állítása szerint, azaz legalább 3000 kilóval kevesebb, mint amit a Cybertruck tud majd. A premiert a detroiti NAIAS autószalonra tervezte a Lordstown, ám mivel az elmarad, valamikor nyár elején, vélhetően online formában tudhatunk meg több információt az autóról.

Az elmúlt hetekben több rövid videót is közzétettek a tesztelésről az amerikaiak:

 

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.