Németországban készülnek majd a legjobb Teslák

Elon Musk szerda este ismét Twitteres fogadóórát tartott és válaszolt több érdekes kérdésre, illetve megerősített pár teóriát is.

Mondjuk miket osztott meg a Tesla első embere.

Elon Musk az épülő berlini gyár előtt adott interjút 2020 szeptemberében. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

2 évig Berlin lesz a legfejlettebb gyár

Mint tudjuk a Teslánál párhuzamosan zajlik az autók, a gyártástechnológia és maguknak a gyáraknak a fejlesztése is. Ahogy a cég első embere már többször elmondta, a Gigafactory is egy termék. Musk ráadásul már többször kifejtette, hogy meglátása szerint a gyártás (tömeggyártás) sokkal nagyobb kihívás mint egy autó megtervezése. Ezt tegnap is megerősítette, amikor megpróbálta lehűteni egy kissé túl lelkes rajongó várakozásait, aki szerint az aksi napon „altatott” a cég vezetője, és a bejelentett új technológiák sokkal hamarabb kerülnek tömeggyártásba, mint mondták.

A fenti téma egyébként annak kapcsán jött elő, hogy a Tesla vezetője összefoglalta milyen újításokkal rukkol elő majd a berlini gyár.

Egy ideig kérdéses volt, lesz-e cellagyártás a berlini üzemben, mivel a legfrissebb tervekről lekerült az ennek kijelölt épület. Lehet, hogy ez azért történt, mert a Tesla nem akarta lelőni a száraz elektródás technológia bejelentését, márpedig annak sokkal kisebb helyigénye és a kisebb épület elárulhat volna őket, de az is lehet, hogy kezdetben Fremontból importálják majd a cellákat.

Akárhogy is, most Musk megerősítette, hogy a berlini gyárban az új 4680-as cellákkal készülnek majd az autók, és ezeket közvetlenül az új akkupakkba rakják majd – abba, ami tulajdonképpen az autó teljes középső vázát is adja.

Az új Tesla akkupakkba közvetlenül kerülnek a 4680-as cellák és strukturális elemként hozzájárulnak az autó vázának szilárdságához.

Erre az elemre fogják majd rögzíteni az autó első és hátsó vázát, amelyek egy-egy darabban egy hatalmas öntő-prés gépben készülnek. A jelenleg ismert tervrajzok szerint egyébként a Tesla 8 ilyen gépet telepít majd a gyárban.

Ezekhez az újításokhoz jön még pluszba az új festőüzem, ami új színeket és különösen energiatakarékos gyártást tesz lehetővé. Erről korábban itt irtunk:

Musk azt is hozzátette, hogy ez a temérdek új technológia kockázatot is jelent a gyártás felfutása szempontjából ezért Shanghaj és Fremont majd csak nagyjából 2 év múlva kapják meg ezeket az újításokat. Hogy ez mit jelent az austini Model Y gyártása szempontjából azt nem tudjuk, de nehéz lenne elképzelni, hogy Amerikában kétfajta változat készüljön az autóból – egy régi Kaliforniában és egy új Texasban. Tehát vagy a teljes Y gyártás Austinba költözik és az új technológiára vált, vagy egyelőre marad Fremontban és az új texasi üzem eleinte csak a Cybertruckra és a Semire fókuszál majd.

A cég vezetője azt is hozzátette a fentiekhez, hogy komoly terveik vannak az LFP (lítium-vasfoszfát) aksikkal a közepes hatótávú autók és az energiatárolók kapcsán. Közepes hatótávúnak a Teslánál a 400 kilométer feletti „kis aksis” autók számítanak és ehhez kapcsolódóan itt említenénk meg, hogy Kínában már meg is kezdődött az új SR+ Model 3 forgalmazása – az autó súlya így már megegyezik a hagyományos NCA akkus Long Range modellével, ellenben a hatótáv nőtt pár százalékot, az ár pedig csökkent.

Új akkupakk és javíthatóság

Musk beszélt arról is, hogy az új akkupakkban a cellák tényleg csak úgy „meztelenül”, modulok vagy segédrácsok nélkül kerülnek majd elhelyezésre és így, nagyon sűrűn pakolva és összeragasztva közvetlenül az autó szerkezetét képezik majd.

Erről korábban láttunk egy grafikát is az akkunap alkalmával:

A kialakítást egyébként az autóipari szakértő Sandy Munro is megpróbálta demonstrálni, amikor nemrég műhelyében egy szétbontott Model 3/Y akkupakkba rakott az új 4680-as cellákkal megegyező méretű hengereket. Véleménye szerint a megoldás példátlan szilárdságot kölcsönöz majd az autónak – Musk pedig Twitteren helyeselt a szakember meglátásai kapcsán.

Hogy a fenti kialakítás után mennyire lesz javítható a pakk, azt egyelőre nem tudjuk, de valószínű, hogy az egészet egyben lehet majd csak cserélni. A 8 év garancia alatt ez nem a vásárló problémája, de kérdés mennyire lehet örök életűnek tekinteni az új 4680-asokat. Ha ez a sokat emlegetett 1 millió mérföldes akkupakk, akkor valószínűleg a kérdés tárgytalan, egy-egy hibás cellát pedig simán le tud majd kapcsolni a BMS a hatótáv lényeges romlása nélkül. De azért itt még kíváncsiak lennénk a részletekre.

Kaptunk viszont információkat egy másik elem javíthatóságáról. Az egy-egy darabból kiöntött eső és hátsó vázelemek kapcsán felmerült, hogy ha ezekbe integrálják az ütközéselnyelő rudakat is, akkor azok vajon hogyan lesznek javíthatóak? Musk most azt mondta, hogy ilyen esetben a szervizben el kell majd vágni az eredeti elemeket és ezekhez hozzá lehet rögzíteni a cseredarabot.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.