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 Valamennyi kereskedelmi vállalat számára elérhetővé vált a T-Pod, az Einride tisztán elektromos meghajtású, önvezető tehergépjárműve, melynek 2016 óta tartó fejlesztésében és tesztelésében a DB Schenker, valamint a Lidl is részt vesz. A jármű szokatlan kinézete elsősorban a vezetőfülke hiányából fakad, ugyanis a kezdetektől fogva annak jegyében történt a tervezése, hogy a vezetésért kizárólag a mesterséges intelligencia lesz felelős. Ez csak akkor változik, amennyiben a rendszerrel probléma adódik, ebben az esetben egy erre kiképzett operátor távirányítással biztonságos helyre tudja vezetni az autót. Elektromos és önvezető kamionokra vált a Lidl 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 A T-Pod 2019-ben körbejárta a világsajtót, mivel ez volt a legelső kibocsátásmentes és teljes mértékben önvezető nehéz tehergépjármű, melynek tesztelése közúton történt. A múlt hét csütörtök óta világszerte előrendelhető villanyautó azonban nem teljesen ugyanaz, mint ami tavaly a svéd utakon vizsgázott Jönköping közelében, merthogy a tervezők egy kicsit átszabták annak érdekében, hogy alkalmas legyen a nagy volumenű gyártásra és kereskedelmi forgalmazásra. A módosítások elsősorban a karosszéria formáját célozták, az éles sarkokat lekerekítették, áramvonalasabbé téve ezzel a járművet, de az első és hátsó fényszórókat is lecserélte az Einride. Egy ilyen sofőr nélküli masina a SAEJ3016 szabvány 0-tól 5-ig terjedő besorolása szerint a legmagasabb értéket kapná, hiszen emberi jelenlét nélkül a számítógépeknek minden szituációt teljesen egyedül kell megoldaniuk. A svéd gyártó szerint azonban ez a megszokott osztályozás nem húzható rá autójára, ezért az Einride egy saját rendszert dolgozott ki: az AET (Autonomous Electric Transport) 1-től 5-ig terjedő skáláján a legalacsonyabb azt jelenti, hogy a teljes önvezetés zárt létesítmények előre meghatározott útvonalain működik. Az AET 2-vel a jármű már környező utakra is kiengedhető, és akár telephelyek közötti rövid távolságokat is meg tud tenni. A hármas szintű tudás az alacsony forgalmú főutakon való vezetési képességet jelöli, de a legmagasabb sebesség nem haladhatja meg a 45 km/h-t. Az AET 4, mely az utolsó szint a teljes szabadság előtt, lehetővé teszi az autópályás közlekedést is, maximum 85 km/h-val. Ebből következik, hogy bár a T-Podban nincs se kormány, se pedálok, egyelőre nem tudja azt, amit általában a teljes önvezetés alatt értünk, s alkalmazásának nemcsak a jogszabályok, hanem a technológia is határt szab. Jelenleg az első négy szinttel foglalható a teherautó, az AET 1 és AET 2 tudású példányok kiszállítása a jövő évben kezdődik, az AET 3-as és AET 4-es T-Podok pedig 2022-2023 környékén jutnak el a vásárlókhoz. A műszaki specifikációkról nem tesz említést az Einride, így azok vélhetően nem változtak: a 26 tonnás bruttó össztömegű autó valós körülmények között 130-180 kilométert tud megtenni egy töltéssel. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!