Mekkora egy használt LEAF értékvesztése?

Autót vásárolni nem jó befektetés, a többség számára drága dologról van szó, amelynek értéke folyamatosan (és néha rohamosan) csökken, hiszen gyűlnek az autóban a kilométerek, idősebb korban kezdődik a rozsdásodás, fiatalon folyamatosan jönnek az újabb technológiák és bármilyen óvatosak vagyunk, mindig ott lebeg egy koccanás veszélye is. Evidens, hogy a jobban felszerelt vagy valamiben többet nyújtó autók drágábbak.

Amikor valaki villanyautót venne, valami rejtélyes okból mégis rögtön felmerül a mikor térül meg kérdés, miközben senki sem vizsgálja, hogy mikor térül meg, ha egy faék egyszerűségű 20 éves 150 ezerért megkapható benzines minimálautó helyett egy modern dízelt veszünk.

Persze értjük a problémát: a villanyautó üzemeltetése olcsóbb, cserében a vételár magasabb. Ha mindenáron meg szeretnénk válaszolni a megéri-e kérdést, akkor pontosan ismernünk kellene az autónk várható értékvesztését, így egyszerű lenne a matek: többet spórolunk a benzinkúthoz viszonyítva az otthoni villanyszámlával, mint amennyivel nagyobb az autó értékvesztése egy hasonló kategóriás, de olcsóbb (általában jóval kevesebb extrával ellátott) benzinesnél. Itt persze a képlet nem számol azzal, hogy a villanyautó használatával nem mérgezzük gyermekeink tüdejét, azzal sem, hogy az elektromos autók általában jobban el vannak látva extrákkal, így komfortosabb a használata (pl. állófűtés, állóhűtés), de a többséget ez kevésbé hozza lázba, mint a pénz, ami a zsebében marad.

Advertisement

Szinte minden héten bedobja valaki a kérdést valamelyik villanyautós fórumon, hogy venne egy autót, mennyit fog érni 5 év használat után? A tipikus válaszom a kérdésre, hogy épp lemerült a varázsgömböm akkuja. A múltból lehet némi következtetést levonni, de nem tudjuk, hogy a jelenlegi keresleti piac milyen gyorsan fog átváltani kínálatira. Ugyanis jelenleg nagyobb az igény villanyautóra, mint amit a gyártók és a használt autók behozatalával foglalkozó villanynepperek ki tudnak elégíteni, ez pedig a reális érték felett tarthatja egy-egy népszerűbb típus árát. Amikor 2016 körül elkezdtem figyelni az árakat az volt az érzésem, hogy a használt LEAF-ek ára nemhogy esne, inkább emelkedik. Az utóbbi fél évben azonban csak kapkodtam a fejem, úgy jelentek meg olcsóbbnál olcsóbb LEAF-ek a használt autó hirdető portálokon.

EZT OLVASTAD MÁR?  Európai riválist kap a Tesla Gigafactory
Néhány olyan autó árának alakulása, amelyeket a vizsgált időszakban többször meghirdetett a tulajdonosa (Forrás: hasznaltauto.hu hirdetésfigyelő – Margetán Zsombor)

Ezek azonban csak érzések, néhány konkrét hirdetés alapján. Egy olvasónk, Zsombor azonban nem volt rest táblázatot készíteni az elmúlt 2 évből megőrzött hirdetésfigyelő e-mailek alapján. Ezek persze hirdetési árak, tehát nem tartalmazzák az esetleges alkut, de ha nem egy típus konkrét eladási árára, hanem az értékvesztésére vagyunk kíváncsiak, arra alkalmas lehet az adatsor. Az is segít ebben, hogy néhány hirdetés fél év alatt többször is felkerült, egyre csökkenő árral, így az eladó vélhetően próbálta kitapogatni a valós piaci árat.

Az adatsorról lemaradtak a drágább autók, mivel Zsombor eredetileg saját vásárlási szándék miatt állított be hirdetésfigyelőt és 2 éve kizárólag a 24 kWh-s LEAF-ek érdekelték, így az első évből csak az 5 millió alatti autókról vannak adataink. Körülbelül egy éve azonban érdekelni kezdte a 30 kWh-s LEAF is, ezért a régi LEAF esetén kivette az 5 milliós határt. Ez az oka annak, hogy a fiatalabb és a nagyobb akkus autók adatsora később indul az alábbi grafikonon, és ezért nem szerepel a 40-es LEAF 2.0 sem.

Nissan LEAF hirdetések árváltozása 2018-2020-ban (Forrás: hasznaltauto.hu hirdetésfigyelő – Margetán Zsombor)

A trendvonalakat megtekintve egyértelmű, hogy csodák nincsenek, az elektromos Nissanok ára is csökken, ahogy egyre idősebb lesz az adott típus. Az sem meglepetés, hogy a nagyobb értékű fiatalabb, illetve 30 kWh-s akkuval szerelt autók ára gyorsabban csökken, mint az idősebb, már a vizsgálat időszak elején is alacsonyabb áron kínált autók ára. A LEAF 2013-ban kapott egy ráncfelvarrást. Ekkor indult be a gyártás Angliában és az Egyesült Államokban is, korábban az egész világot Japánból látták el LEAF-ekkel. A ráncfelvarrásnál nagyobb lett a csomagtér, megjelent a hőszivattyús fűtés. Ennek hatása egyértelműen megjelenik és meg is marad az árakban, hiszen a szürke trendvonal nem igazán igyekszik megközelíteni a narancssárga első generációs LEAF árakat. A 2015-2018 között gyártott 24 kWh-s LEAF-ek már a fiatalabb koron kívül nem nyújtanak lényegesen többet, mint idősebb testvéreik, így ezek árszintje fokozatosan közelíti a 2013-2014-es LEAF-ek árát.

EZT OLVASTAD MÁR?  1000 lóerős villanyautót visz Genfbe egy alig ismert kínai gyártó

A legmeredekebben a 30 kWh-ás LEAF ára csökkent az elmúlt időszakban. Ennek oka több dolog is lehet, de egyik elmélet sem bizonyított. Talán azok, akik ilyen értékű autót akarnak vásárolni már könnyebben elcsábulnak és vesznek akár hitellel egy új autót, így ezekre csökken a kereslet a használt piacon. Az is elképzelhető, hogy a többség még a 30-as LEAF-et sem meri egyetlen autóként megvenni, ha azonban egy család második, rövid utakra használt autójának vásárolnak villanyautót, akkor nem jelent a vevők számára komoly előnyt a nagyobb akku. A 30-as LEAF-ről köztudott, hogy őrült gyorsan tölthető villámtöltőknél, amely akku hűtés hiányában melegedéssel jár. Talán félnek a vásárlók a gyorsabb akku-degradációtól?

Nektek mi a véleményetek? Ha vásároltatok vagy adtatok el LEAF-et a közelmúltban, akkor írjátok meg hozzászólásban itt vagy a Nissan LEAF, e-NV200, Ariya közösség Facebook csoportjában, hogy mit tapasztaltatok és mit vártok a használt elektromos autó piacon?

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2019-ben csatlakoztam szerzőként a villanyautosok.hu csapatához, de már 2017-től aktív villanyautós vagyok. A környezetvédelmet fontosnak tartó családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszem helyben megtermelni. Az áramot természetesen a háztetőn lévő napelemekkel, a zöldséget és gyümölcsöt pedig a kertben. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.