PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Ugyan a General Motors a 2000-es évek elején megpróbálta Európa torkán is lenyomni a Hummert, néhány ezer vásárlótól eltekintve az itteni fogyasztók nem tudtak ekkorát nyelni. Aki látta már közelről az 1992-ben alapított márka valamely termékét, az tudja is, hogy miért: a túlméretezett szörnyetegek egyszerűen nem e kontinens kompakt városaira és szűk közútjaira épültek, ráadásul az itteni benzinárakkal ember legyen a talpán, aki képes etetni egy ekkora jószágot. 2005-ös Hummer H2, Forrás: GM Az Egyesült Államokban más a helyzet, ott rajonganak a pick-upokért és a méretes SUV-kért, de a platósok népszerűsége nem csak a szimpátiából fakad, hanem – ahogyan egy korábbi cikkünkben tárgyaltuk – történelmi okokra is visszavezethető, éppen ezért annyira korszakalkotó jelentőségű, hogy hamarosan tisztán elektromos meghajtású modellek is megjelennek a szegmensben. A Hummer sosem tartozott a legolcsóbb, vagy a leghatékonyabb autókat kínáló márkák közé, így az amerikai piacon is inkább csak azok választották a katonaságon kívül, akik a legmacsósabb járgánnyal akartak villogni. Ebből kifolyólag a 2008-as világválságkor a Hummer életképtelenné vált, és a General Motors a megszüntetése mellett döntött, de a márkanév egy világszerte ismert legendaként vonult ki a forgalomból. Forrás: GM A klímakatasztrófa felé loholva, és a városok mérgező levegőjét naponta belélegezve nehéz pozitívan visszatekinteni a benga füstokádókra, ezért is meglepő, hogy elektromobilitási stratégiájának kulcsfigurájaként hozza most vissza a GM a Hummer nevet. Ezúttal nem saját márkaként, hanem a GMC alatt, de egy egész család megjelenik az autóból, teljesen elektromos meghajtással. Csakúgy, mint például a Ford elektromos Mustang crossoverénél, most is ott motoszkál mindenki fejében a kérdés, hogy miért. Talán marketingfogás, talán a Tesla Cybertruckra akarta a lehető legvadabb választ adni, vagy talán az elektromobilitás iránti mérhetetlen elköteleződését szeretné közölni a világgal legszennyezőbb termékeinek elektromosításával a GM. Az biztos, hogy ebben a pillanatban több millió amerikai siratja a Hummerek motorhangját. Pedig panaszkodni igazán nincs okuk a rajongóknak, akinek sikerült megbarátkoznia az elektronokkal, az azonnal észreveheti, hogy amit a GMC összepakolt a világ legelső szuper-teherautója (az angol supertruck kifejezés valahogy jobban hangzik) címszó alatt, az egyáltalán nem gyenge. Külsőre a villanyautó totálisan Hummer, nem lehet felróni a vállalatnak, hogy bármit is babrált volna a megszokott dizájnnal (leszámítva némi modernizálást), pedig a jármű az Ultium elektromos padlólemezre épült, azaz semmiben sem közösködik a hagyományos elődjeivel. A Riviantól már megszokhattuk, hogy R1T pick-upjának látványos videóival kifejezetten azokat szólítja meg, akik gyakran hagyják maguk mögött a kiépített utakat. Az off-road képesség a GMC-nél is előtérbe került, a fejlesztők rengeteg innovatív funkcióval látták el az autót annak érdekében, hogy az képes legyen megbirkózni a legdurvább terepekkel. Ilyen például a korábban már emlegetett CrabWalk, mely lehetővé teszi az első és hátsó kerekek ugyanazon irányba történő maximum 10°-os elforgatását alacsony sebesség mellett, így a Hummer átlósan is tud mozogni, megkönnyítve a manőverezést a sziklák között. Az úgynevezett Extract Mode hasonlóan praktikus, ha kirándulásra kerül sor: ez nem kikerülni, sokkal inkább megmászni segít az akadályokat, hiszen a felfüggesztést lehet vele állítani, ami akár 149 mm-rel is megemelhető. Ez különösen jól jön mély pocsolyákon való átgázoláskor, vagy nagyobb sziklákon való áthaladáskor, hiszen kevésbé van kitéve sérülésnek az aksi, amit egyébként vastag acélpáncélzattal is véd a gyártó. A villany-Hummer kitűnően látja az akadályokat maga körül, köszönhetően a 18 kamerából álló UltraVision rendszernek. A jármű aljába helyezett kamerák „mosás” funkciót is kaptak, amellyel könnyedén eltávolítható róluk a szennyeződés. A mérnökök az egész infotainment rendszert felkészítették a terepjárásra, a kijelzőn mindenféle adat megjelenik, az egyes kerekek nyomatékától kezdve a keréknyomáson át a terepszögekig. A villanyautó elsőként az úgynevezett Edition 1 felszereltségi csomagban lesz elérhető, melyre meg is kezdődött az előjegyzés a bemutatót követően. Ez tartalmazza az egyedi jelvényezést, fehér fényezést, valamennyi elérhető funkciót, és a legerősebb hajtásláncot. Az Ultium padlólemez ezen konfigurációjában három villanymotor dolgozik az összkerék-meghajtáson, együttesen körülbelül 1000 lóerővel és 15.590 Nm nyomatékkal (a kerekeknél, és nem a motornál, ahogyan általában jelölni szokták a gyártók). Ez a brutális teljesítmény elsősorban terepen előnyös, de a hirtelen gyorsításoknál is jól jön, hiszen körülbelül 3 másodperc alatt felér 96 km/h-ra az autó az úgynevezett Watts to Freedom üzemmódban. A 24 modulból felépülő akkumulátor-rendszer feszültsége 800V, a töltés teljesítménye így akár 350 kW-ig is emelkedhet. A Hummer EV tehát maximálisan ki tudja majd használni az Electrify America ultra gyors töltőinek teljesítményét, s akár 160 kilométernyi hatótávot is visszatölthet alig 10 perc leforgása alatt. Teli akkumulátorral a GMC 560 kilométer fölé becsüli a hatótávolságot. Az Edition 1 felszereltségnek része a Super Cruise vezetéstámogató szoftveregyüttes legújabb verziója, amely autópályán megengedi a kéz levételét a kormányról, és az automatikus sávváltás is megy neki. Az autó újszerű tetőszerkezete az Infinity Roof elnevezést kapta, ugyanis az átlátszó panelek a végtelenségbe bővítik az utasteret, növelve ezzel az utazási élményt. Ezek a panelek levehetők, aminek eredményeképp egy nyitott tetejű Hummert kapunk. A négy darab panel elhelyezhető az autó első csomagtartójában (frunk). A jelenlegi trendeknek megfelelően kijelzővel sem spórolt a GM, a központi konzolon 13,4 col képernyő tárja fel az infotainment rendszert, de nem sokkal kisebb a kormány mögötti kijelző sem (12,3 col). Az Edition 1 gyártó által javasolt kereskedelmi ára 112.595 dollár, de később ennél olcsóbb változatok is érkeznek: 2022 őszén a Hummer EV3X 99.995 dolláros listaáron (480+ km hatótáv, három motor, 800 lóerő, 12.880 Nm) 2023 tavaszán a Hummer EV2X 89.995 dolláros indulóáron (480+ km, két motor, 625 lóerő, 10.033 Nm), 2024 tavaszán a Hummer EV2 79.995 dollárért (400+ km, 625 lóerő, 10.033 Nm). Ami minden változatnál az alapfelszereltséghez tartozik, az többek között a hároméves SuperCruise szolgáltatás, UltraVision, digitális kulcs, 35 colos kerekek, és az Infinity Roof. Az elektromos pick-up gyártása 2021 őszén kezdődik a Factory Zero létesítményben, melyet 2,2 milliárd dollárból alakít át kizárólag villanyautók számára a General Motors. https://youtu.be/MjMhZKmHKGk 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!