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
auto
2024. 04. 30. kedd

Felületfűtés növelheti 6%-kal a villanyautók hatótávját

elektromos autó

A lakásokban már hosszú ideje népszerű megoldás a padló- és falfűtés. Utóbbit akár sugárzó infrafűtéssel is meg lehet oldani, aminek alkalmazását gyakran energiatakarékosnak állítják be. Ez az állítás igaz is, meg nem is: az elektromos fűtés hatásfoka nem fog 100% felé emelkedni, azonban az emberek hőérzete a hősugárzásnak köszönhetően javul, így néhány fokkal alacsonyabbra állított levegő-hőmérséklet esetén is változatlan marad a komfortérzetünk, márpedig az ökölszabály szerint egy családi ház vagy lakás esetén minden °C hőmérséklet-növelés 5-6%-kal növeli a fűtésszámlát.

A hagyományos autóknál a fűtés nem jelent problémát, mivel a motor hatásfoka mindössze 30-40%, így bőven jut felesleges energia az utastér fűtésére. Ennek ellenére a felületfűtés már a benzin- és dízelmotorral meghajtott autókban is megjelent, ülés- és kormányfűtés formájában. Ezek célja nem az energiatakarékosság, sokkal inkább a komfort növelése. Mivel egy autó belső terét időigényes felfűteni, kellemes érzés azonnal meleg felületre beülni.

Erre figyelj, ha hidegben villanyautózol

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

Az elektromos autóknál nincs hulladékhő, ezért az amúgy is sokak számára még kicsinek tűnő hatótávot tovább apasztja a téli fűtési igény. A legtöbb gyártó ezért igyekszik az egyszerű ellenállás-fűtés helyett hőszivattyúval (a légkondicionáló külső és belső hőcserélőjének funkcióját felcserélve) megoldani a fűtést, ezáltal a fűtésre fordított energia akár harmadára csökkenthető. Vannak azonban korlátai is a megoldásnak. A legnagyobb gond, hogy a leghidegebb napokon, amikor a legmagasabb a fűtés energiaigénye, a hőszivattyú nem tud elég fűtési teljesítményt biztosítani, így -10 fokban már a hőszivattyús autók is a pazarló PTC fűtést használják.

Az autóipari fejlesztésekkel foglalkozó német IAV, és partnere, a bankjegyekbe biztonsági elemek, fémszálak gyártásával foglalkozó Louisenthal egy új fűtési koncepcióval jelentkezett, amely véleményük szerint akár 6%-kal is növelheti az elektromos autók téli hatótávját.

A megoldás lényege, hogy az autó belső felületein egy, a Louisenthal által kifejlesztett vékony, olcsó, és könnyen használható fóliát, úgynevezett SmartMesh filmet helyeznek el, amely elektromosan vezető pályák hálózatát tartalmazza. A fólia könnyedén integrálható az autók ajtóinak belső borításába, a középkonzolba, vagy a tetőkárpitba. Amikor a fóliára feszültséget kapcsolnak, az felmelegszik, és sugárzó hőt bocsát ki a jármű belső terébe, azaz a napsugárzáshoz hasonlóan melegíti az utasokat. A fólia átlátszó, ezért akár LED világítótestekbe is beépíthető.

Dr. Daniel Lenssen, a Louisenthal üzletfejlesztési vezetője elmondta: „A SmartMesh fólia ipari szempontból nagy mennyiségben gyártható, ezáltal energiatakarékos és komfortos kiegészítő fűtést kínálhatunk a hagyományos fűtési rendszerekhez a jövő elektromos járműveihez. A fólia egy jó példa arra, hogy miként tudjuk a bankjegy- és biztonsági papírszektorból az új iparágakba átadni technológiai know-how-nkat, amivel ezekben innovatív fejlesztési szolgáltatásokat tehetünk lehetővé.”

Védd a villanyautód a hidegben!

Az IAV 3D CFD szoftverrel szimulálta a fólia alkalmazását a jármű burkolatában, és demonstrálta, hogyan működik egy személygépkocsi ajtajának belső felületén. A szimuláció eredménye azt mutatta,  hogy alacsony külső hőmérséklet mellett a járművezető és az utasok számára rövidebb idő alatt elérhető a komfortos belső hőmérséklet a beépített kiegészítő fűtőfóliáknak köszönhetően. A felmelegítési szakaszt követően a belső fűtés teljes energiaigénye akár 20 százalékkal is csökkenthető a kibocsátott hősugárzásnak köszönhetően, amely ideális esetben akár hat százalékkal növeli a jármű hatótávolságát.

Rico Baumgart, az IAV járműdinamikai csoportvezetője hozzátette: „Jelenleg erőteljes technológiai fejlődés tapasztalható az elektromos járművek terén. Az egyik fő kihívás az energiahatékonyság, valamint a hatótávolság növelése. Ezzel a fűtési koncepcióval megmutatjuk, hogy a nyilvánvaló megközelítések mellett vannak más lehetőségek is, amelyekkel jelentős energiamegtakarítás, és ezáltal hatótávolság-növelés érhető el.”

Címlapkép: Shutterstock

Elektromos autó használata télen

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.