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
auto

Egymillió CHAdeMO-csatlakozós autó az utakon

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

Tíz éve kapható a Nissan LEAF, amely még mindig dobogós helyen van a világ legnagyobb példányszámban gyártott elektromos autói között. Idén szeptemberben a LEAF átlépte a félmilliós darabszámot, így a CHAdeMO csatlakozóval villámtölthető autók közül jelenleg minden második Nissan LEAF. A márkán belül 20.000 példány felett van az e-NV200 is, amelyből 5, illetve 7 üléses személyautó, és dobozos kisteherautó változat egyaránt készül.

Tíz éve lépett piacra a Nissan LEAF

A CHAdeMO csatlakozós autók között a második helyen azonban meglepő módon egy hibrid, a Mitsubishi Outlander áll, amely a nagy teljesítményű töltésével a közelmúltig egyedülálló volt a plug-in hibrid kategóriában. Körülbelül 260.000 példány járja a világ útjait a népszerű SUV-ból.

A maradék negyedmillió CHAdeMO-csatlakozós autó már több gyártó között oszlik meg. Több mint 30.000 példányt gyártottak a Mitsubishi i-Miev-ből, és a PSA által gyártott testvéreiből, azaz a Peugeot iOn és Citroën C-Zero városi miniautókból. Szintén CHAdeMO csatlakozóval rendelkeznek az i-Miev alapjaira épülő Minicab kisteherautók is, amelyek leginkább a japán piacon találtak gazdára.

A PSA CHAdeMO aljzattal szerelt kisteherautóiból már hazánkban is több példány fut, ilyenek a Peugeot Partner Electric és a Citroën Berlingo Electric modellek.

CHAdeMO csatlakozós BMW i3 Japánban. Ilyen szerencsére nincs Magyarországon.

A Kia első nagyobb sorozatban gyártott elektromos modellje, a Soul EV Európába is CHAdeMO-val érkezett, de az ázsiai piacon a nálunk már CCS 2 Combo csatlakozóval megismert autók (például a BMW i3 japán piacos változata, vagy a Hyundai Ioniq Electric dél-koreai változata) a mai napig a Japánból indult szabványt alkalmazzák.

Részben a Teslák is ide sorolhatók, ugyanis közel egymillió olyan Tesla fut a világ útjain, amelyhez kapható CHAdeMO adapter, elvben tehát körülbelül 2 millió autó tölthető a világszerte 35.600 CHAdeMO csatlakozóval felszerelt töltőoszlopról, persze a Tesla-tulajdonosok között nem mindenki vásárolta meg a szükséges adaptert, és Európában egyre kevesebben fogják megvásárolni, miután a Model 3 európai bevezetését követően a Tesla is a CCS 2 Combo csatlakozó felé indult el. A Supercharger v3 töltőoszlopokra már csak CCS kábelt szerelnek fel, a régebbi modellekhez pedig kedvezményes áron vásárolható meg a CCS adapter, melynek segítségével a CHAdeMO töltők java részén elérhető maximum 50 kW teljesítménynél gyorsabban tölthető a Teslák.

Rohamosan nő a villámtöltők száma

A CHAdeMO szabvány előnye, hogy az egész világon azonos a csatlakozó kialakítása, amely megkönnyíti a transzkontinentális utazásokat, persze a korai elektromosautó-tulajdonosok közül vélhetően nem sokan indulnak ilyen utazásra a szűkös hatótáv miatt. Mindenesetre világszerte 2020 végére már 35.600 CHAdeMO csatlakozós töltőoszlop épült, melyek közel fele (16.100 db) Európában, 12.800 példány Ázsiában (ebből 7700 db Japánban), 6000 db Észak-Amerikában, 700 db pedig a világ egyéb részein található.

A szabvány jövője azonban kérdéses. Európában az Ariya érkezésével a Nissan is CCS-re vált, és nem volna meglepetés, ha a Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség másik tagja, a Mitsubishi is így döntene. A szabvány túlélését a Kínával történő együttműködés, a ChaoJi projekt jelentheti, ugyanis a CHAdeMOcsatlakozós autókat egyedül a Kínában jelenleg elterjedt GB/T szabvány haladja meg, nem is kis mértékben: több, mint 2 millió autó fut Kína útjain ennek a szabványnak megfelelő töltőaljzattal.

22 kW-os AC töltővel jön Európába a Nissan Ariya

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.