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
auto

Zalaegerszeg a zöld busz program ötödik állomása

elektromos busz
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

Jövő évtől a 25 ezer főnél népesebb magyarországi városokban már csak kizárólag elektromos buszok állíthatók a közösségi közlekedés szolgálatába. Az átállást a kormány 10 év alatt összesen 36 milliárd forinttal támogatja, amely a tervek szerint 1290 busz megvásárlásának támogatásához lesz elegendő. „Minden lecserélt dízelbusz után évente 50 ezer kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spórol meg az ország, amit 800 fa tudna megkötni.” – mondta Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára egy korábbi nyilatkozatában.

A Zöldbusz program keretében 2020-tól kezdődően nyolc magyar városban (Debrecen, Kaposvár, Kecskemét, Békéscsaba, Székesfehérvár, Esztergom, Zalaegerszeg, Nyíregyháza), illetve a Mátrai Hőerőmű térségében indult elektromos zöld buszos mintaprojekt.  Debrecenben a Mercedes-Benz e-Citaro tisztán elektromos buszával ismerkedhettek a város lakói és a helyi szakemberek, Békéscsabán a Solaris Urbino 12 típus, mutatkozott be, Nyíregyházán az Ebusco 2.2 elektromos autóbusz állt forgalomba egy hónapra, Székesfehérváron pedig a helyi gyártású Ikarus tisztán elektromos, akkumulátoros buszt próbálhatták ki.

Debrecen után Zalaegerszegre is megérkezett a Mercedes-Benz eCitaro elektromos busz

A Zöldbusz program ötödik állomásaként most Zalaegerszegen tesztelhet az utazóközönség közel egy hónapon keresztül (április 18-ig) ingyenes próbajáratokon egy tiszta üzemű, Mercedes-Benz e-Citaro autóbuszt. Balaicz Zoltán, a város polgármestere elmondta, hogy a jövő évben közel kétmilliárd forint forrásból 11 új elektromos buszt szeretnének forgalomba helyezni, természetesen a szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésével együtt.

A Mercedes-Benz eCitaro elektromos buszokba a hagyományos motor, kipufogórendszer helyére 4 db, egyenként nettó 24,3 kWh kapacitású akkumulátor csomag épül be, amelyet a megrendelő választása szerint további 2, 4 vagy 6 hasonló csomag egészít ki, a jármű tetejére beépítve az első tengely felett. Egy ilyen akkumulátor csomag tömege körülbelül 250 kg, feszültsége 486-756 V, mérete 1753 × 740 × 150 mm. A gyártó szerint az akku élettartama kb. 5-6 év (5000 teljes ciklus), amely természetesen függ a beállított kisütési mélységtől és az üzemi hőmérséklettől is.

Szilárdtest akkuval is rendelhető a csuklós Mercedes-Benz eCitaro elektromos busz

A maximális 10 db akkucsomaggal az összkapacitás 243 kWh, melyet teljesen feltöltve a debreceni teszt során körülbelül 250 km hatótávot értek el. A busz a következő generációs (NMC-2) akkumulátoraival 10 csomag esetén a kapacitás már 330 kWh, amely kb. 30%-os hatótáv-növekedést jelent. Az akkumulátorok CCS csatlakozón keresztül maximum 150 kW teljesítménnyel tölthetők, míg pantográfos töltő esetén akár 1000 A is lehet a töltés áramerőssége.  A busz meghajtásáról 2 db 125 kW-os villanymotor gondoskodik, melyek maximális forgatónyomatéka 485 Nm.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás