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
auto
2024. 04. 24. szerda

Még 5 év, és olcsóbb lesz a villanyautó a hagyományosnál

elektromos autó

A villanyautóra váltás egyik leggyakoribb kérdése a megtérül-e. Már a kérdést sem igazán értem. Mikor térül meg a nyitható tető vagy a bőr ülés? Mégis sokan fizetnek ilyen extrákért. A tiszta és csendes üzem, vagy a dinamizmus számomra egy fontos extra, így elfogadom, hogy ennek – ma még – van némi felára. A többség számára sajnos a környezetvédelem nem olyan tényező, amiért bármilyen felárat hajlandó lenne kifizetni vagy nehézséget bevállalni, még akkor sem, ha a hagyományos autóval épp saját gyermeke vagy unokája számára teszi élhetetlenné a Földet.

WHO: évente 4,2 millió ember halálát okozza a levegőszennyezés

Egyre szélesebb az a réteg, akiknek már ma is megéri, anyagilag is. Ehhez ma még arra van szükség, hogy valaki viszonylag sokat autózzon, és ne csak az autó vételáráig lásson el, hanem képes legyen kiszámítani teljes tulajdonlás költségét (TCO – Total Cost of Ownership) is. Az árak néhány év múlva persze a rövidlátókat is meggyőzik majd, közeleg ugyanis az ún. árparitás, amikor egy hagyományos erőforrással szerelt személyautó nem lesz olcsóbb, mint egy elektromos autó.

Ennyire olcsó még sosem volt az akkumulátorcsomag

A Transport & Environment és a BloombergNEF adatai alapján 2025-2026-ra várható ez a fordulópont, így 2027-ben már olcsóbban vásárolhatunk elektromos autót, mint hagyományost. Ahogy az alábbi grafikonokon is látszik, a villanyautók árának rohamos csökkenése mellett a hagyományos járművek kisebb mértékű, de folyamatos és egyértelmű árnövekedése is hozzájárul a metszéspont eléréséhez.

Először a kisteherautóknál, aztán a C-szegmensben, de röviddel utána a B-szegmensben is elérjük az árparitást (Forrás: Transport & Environment)

A tanulmány szerint először a könnyű kisteherautók kategóriájában érkezik el a fordulópont. Itt már 2025-ben olcsóbb lesz villanyautót venni, mint dízelt. 2026-ban a nagyobb személyautóknál, azaz a C-szegmensben is olcsóbbá válnak a villanymotorral hajtott járművek és még ennek az évnek a végére a B-szegmens esetében is eléri a két görbe a metszéspontot.

2027-ben már olcsóbb lesz egy elektromos autó, mint egy hagyományos (forrás: Transport & Environment)

Az elektromos autók áresésének két fő hajtóereje az egyre olcsóbbá váló akkumulátorok, valamint az autógyártók elmozdulása az elektromobilitás irányába. Ahogy egyre több gyártó kialakít egy kizárólag villanyautók számára tervezett padlólemezt, dedikált gyártósoron készülnek az elektromos járművek, úgy csökkennek a gyártási költségek. Az ábrán nem szerepel, de egy harmadik fontos tényező is hozzájárul az elektromos autók árcsökkenéséhez, ez pedig a kormányzati ösztönzők. Ehhez nem csak a villanyautó vásárlást ösztönző állami támogatás értendő, hanem a gyártókat büntetésekkel fenyegető széndioxid kibocsátási határértékek bevezetése is. Ha egy gyártó szeretné megúszni a büntetést, akkor kénytelen nagyobb darabszámban villanyautót eladni, a nagyobb gyártási darabszám pedig egyértelműen csökkenti az árakat.

A végén mindig Theodore P. Wright nevet

A tanulmány egy másik érdekes megállapítása, hogy 2035-re Európában az új autó értékesítésből eltűnhetnek a hagyományos hajtású autók, azaz az új autó eladások 100%-a elektromos lesz. Az alábbi grafikon régiónként is megmutatja, hogy mikor érkezhet el ez az időszak, nyilván Norvégiában előbb történik majd meg a váltás, mint Európa déli részén.

Európa egyes régióiban eltérő időpontban érkezik el, hogy minden új autó elektromos legyen (Forrás: Transport & Environment)

Az árparitás elérkezése biztosítja majd, hogy egyre több vásárló tisztább üzemű autóra váltson, így – ne legyenek illúzióink – el fognak tűnni a vásárlást ösztönző állami támogatások, sőt, fokozatosan az egyéb ma elérhető kedvezmények, például az ingyenes parkolás vagy az adómentesség is.

Meddig maradhat zöld rendszám a tölthető hibrideken?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.