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
auto
2024. 06. 25. kedd

Így vált magától az új Tesla

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

A Model S új, frissített kiadásának beharangozása óta sokakat foglalkoztat a kérdés, vajon hogyan működnek a bajuszkapcsolók nélküli kezelőszervek, és miként választja ki magától a haladási irányt az autó.

A cég most feltöltött egy kevesebb mint 5 perces videót, ami az új tulajdonosok eligazodását segíti, és sok hasonló kérdésre ad választ.

Bajuszkapcsolók nélkül

A cikk alján található videóban másfél percnél kezdődik a váltó ismertetése, de nézzük azért meg a többi újdonságot is.

A Yoke kormánykeréken nincsenek bajuszkapcsolók, így innen minden funkció magára a kormányra költözött. Biztosan megszokást igényel, és majd a tapasztalat mondja meg, mennyire lehet vakon használni az indexet, de legalább ergonomikus helyre, a bal hüvelykujjunk mellé került. Rövid megnyomásra csak felvillan, hosszabb nyomva tartás után folyamatosan villog az irányjelző.  Hasonlóképp működik az indextől jobbra felfelé található fényszóró kapcsoló: egy nyomásra villan, nyomva tartásra bekapcsol a fényszóró, ha valamiért nem szeretjük az automata funkciót.

A kormány jobb oldala ennek tükörképe. A fénykűrt párja a duda, alatta pedig a tempomat gombja kapott helyet. Eggyel ezalatt van az ablaktörlő vezérlő. Ha csak egy rövidet nyomunk rajta, akkor egyet töröl, és ilyenkor pár másodpercre a képernyőn előugrik az ablaktörlő menü, ahol a bal görgetővel állíthatjuk be manuálisan a kívánt törlési ütemet, ha az automatika nem működik megfelelően. A gomb hosszabb lenyomására ablakmosó folyadékot spriccel az autó a szélvédőre, majd letörli azt.

Az igazi automata váltó

De nézzük azt a bizonyos váltót, ami annak idején kiverte a biztosítékot többeknél. Az irányválasztónak alapvetően kétfajta üzemmódja van, a manuális és az automata.

Előbbi esetén, amikor az autóban álló helyzetben a fékre lépünk, a központi képernyő vezetőhöz közeli oldalán megjelenik az autó rajza, és itt az ujjunkat lefelé, vagy felfelé húzva tudjuk hátra, vagy előremenetbe kapcsolni a kocsit. A képernyő bal tetején lévő P betűre koppintva parkoló üzemmódba helyezhetjük a járművet, de ezt megteszi magától is, ha megálltunk és kicsatoljuk a biztonsági övet.

A menüben az Auto Shift opciót bekapcsolva azonban ennél többet is tud az autó. Ha beültünk és a fékre léptünk, akkor a környezetet felmérve magától választja ki a megfelelő irányt. Ha például előttünk akadály (fal, másik parkoló autó) van, akkor hátramenetbe kapcsol, illetve fordítva. Természetesen a puding próbája az evés, majd elválik, a valóságban mennyire vizsgázik jól a rendszer, de fontos, hogy használata nem kötelez, van manuális opció is. Hogy ennek jó helye van-e a kijelzőn, vagy jobb egy bajuszkapcsolón, az már egyéni preferencia kérdése.

Mielőtt azonban az egyik, vagy másik álláspont képviselői egymásnak esnek a kommentekben, annyit hozzátennék, hogy szerintem egy automata váltós autónál amúgy sem vakon vált az ember. Kézi váltónál nem nézünk le, a csuklónkban vannak a fokozatok, de a mai automata váltós, illetve irányválasztós autók jó részénél egy egyszerű joysticket pöccintgetünk valamilyen irányba, és, én legalábbis, mindig meg szoktam nézni a visszajelzést, vajon jó irányt választottam-e ki. Innentől kezdve meg teljesen lényegtelen, hogy hol van a kapcsoló – szerintem.

Azt egyelőre nem tudni, hogy ezek a funkciók később felbukkannak-e a 3-as és az Y menüjében is, de mivel, úgy tűnik, szoftveres megoldásról van szó, nem kizárt, hogy igen.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.