A Transport and Environment (T&E) környezetvédelmi kampánycsoport szerint Európában az átlagos elektromos furgonok tulajdonlása és üzemeltetése 25%-kal olcsóbb, mint a dízelüzeműeké, annak ellenére, hogy a nulla károsanyag-kibocsátású modellek esetében jóval magasabbak a kezdeti költségek.
Egy új tanulmányban, amely hat országra terjedt ki – Franciaországra, Németországra, Olaszországra, Lengyelországra, Spanyolországra és az Egyesült Királyságra, amelyek az európai furgonpiac 76%-át teszik ki – a T&E megállapította, hogy egy elektromos furgon üzemeltetése kilométerenként 0,15 euróba kerül, míg egy dízel furgoné 0,20 euróba.
A tanulmány kiszámította a dízel és elektromos furgonok teljes tulajdonlási költségét, figyelembe véve az egyes energiaforrások 2021-es átlagárát, valamint az értékcsökkenési és karbantartási költségeket és egyéb tényezőket, például az adókedvezményeket és az elektromos töltők beszerelésének költségeit.
A T&E még abban az esetben is úgy találta, hogy a hat országból ötben (Franciaország, Olaszország, Lengyelország, Spanyolország és Egyesült Királyság) az elektromos furgonok összességében olcsóbbak, ha az elektromos járművek vásárlásához nyújtott állami támogatásokat nem vesszük figyelembe, míg Németországban a költségek nem változtak. Ez még akkor is igaz, ha az elektromos furgonok beszerzési ára 40-55%-kal magasabb, mint a dízelüzemű modelleké – közölte a T&E.
Az elektromos furgon a költségek tekintetében veri a dízeleket, és ezt a haszongépjármű vásárlók is tudják. De közel sincs elegendő kínálat az e-furgonokból. Az uniós jogalkotók egy csapásra változtathatnak ezen a CO2-célkitűzések növelésével, ami arra kötelezi a furgongyártókat, hogy több nulla kibocsátású járművet értékesítsenek.
mondta James Nix, a T&E árufuvarozási menedzsere.
Elektromos furgonra váltás
A T&E megbízásából készült külön felmérés szerint az európai furgonüzemeltetők szívesen váltanának elektromos meghajtásra, és több mint egyharmaduknak már van legalább egy elektromos haszongépjárműve. A hat európai országban 745 furgontulajdonos vállalkozás és magánfelhasználó körében végzett felmérés szerint a válaszadók 84%-a fontolgatná az elektromos meghajtást. A felmérésben részt vevők 36%-a már rendelkezik egy elektromos haszongépjárművel, 32%-uk tervezi, hogy 2022-ben vásárol egyet, 16% pedig azt mondta, hogy a következő öt évben fontolóra venné egy ilyen jármű beszerzését. A francia válaszadók voltak a legtöbben, akik már rendelkeznek e-furgonnal. A megkérdezettek 48%-a jelenleg is használ legalább egyet.
Szigorúbb CO2-kibocsátási szabályok szükségesek
Annak ellenére, hogy a furgonüzemeltetők nagy százalékban nyilatkoztak arról, hogy használnak vagy tervezik az elektromos járművek használatát, az EU-ban 2021-ben eladott furgonoknak csak 3%-a volt tisztán elektromos. Ez az arány a személygépkocsik esetében – amelyeknek a haszongépjárműveknél szigorúbb CO2-kibocsátási előírásokkal kell szembenézniük – 9%-volt. A T&E által megrendelt felmérés szerint az elektromos járművektől való tartózkodás leggyakrabban említett okai között szerepel a hatótáv vélt hiánya, a magas beszerzési árak és a töltési infrastruktúra hiánya.
A T&E szerint az alacsonyabb üzemeltetési költségek és az elektromos járművek iránti növekvő érdeklődés azt támasztja alá, hogy a dízelüzemű furgonok CO2-kibocsátásának az Európai Bizottság által jelenleg javasoltnál szigorúbb csökkentésére vonatkozó célértékeket kell kitűzni. Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy 2035-re minden új furgon zéró károsanyag-kibocsátású legyen. A T&E szerint azonban a kutatás szerint az Európai Parlamentnek és az EU tagállamainak
Szigorúbb CO2-kibocsátási célokat kell kitűzniük, hogy felgyorsítsák az e-furgonok elterjedését a 2020-as években és a 2030-as évek elején!