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
auto

Brutális megtakarítást biztosítanak az elektromos furgonok

egyéb
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

A Transport and Environment (T&E) környezetvédelmi kampánycsoport szerint Európában az átlagos elektromos furgonok tulajdonlása és üzemeltetése 25%-kal olcsóbb, mint a dízelüzeműeké, annak ellenére, hogy a nulla károsanyag-kibocsátású modellek esetében jóval magasabbak a kezdeti költségek.

Az Amazon és a Rivian közös koncepciója.

Egy új tanulmányban, amely hat országra terjedt ki – Franciaországra, Németországra, Olaszországra, Lengyelországra, Spanyolországra és az Egyesült Királyságra, amelyek az európai furgonpiac 76%-át teszik ki – a T&E megállapította, hogy egy elektromos furgon üzemeltetése kilométerenként 0,15 euróba kerül, míg egy dízel furgoné 0,20 euróba.

A tanulmány kiszámította a dízel és elektromos furgonok teljes tulajdonlási költségét, figyelembe véve az egyes energiaforrások 2021-es átlagárát, valamint az értékcsökkenési és karbantartási költségeket és egyéb tényezőket, például az adókedvezményeket és az elektromos töltők beszerelésének költségeit.

A T&E még abban az esetben is úgy találta, hogy a hat országból ötben (Franciaország, Olaszország, Lengyelország, Spanyolország és Egyesült Királyság)  az elektromos furgonok összességében olcsóbbak, ha az elektromos járművek vásárlásához nyújtott állami támogatásokat nem vesszük figyelembe, míg Németországban a költségek nem változtak. Ez még akkor is igaz, ha az elektromos furgonok beszerzési ára 40-55%-kal magasabb, mint a dízelüzemű modelleké – közölte a T&E.

Az elektromos furgon a költségek tekintetében veri a dízeleket, és ezt a haszongépjármű vásárlók is tudják. De közel sincs elegendő kínálat az e-furgonokból. Az uniós jogalkotók egy csapásra változtathatnak ezen a CO2-célkitűzések növelésével, ami arra kötelezi a furgongyártókat, hogy több nulla kibocsátású járművet értékesítsenek.

mondta James Nix, a T&E árufuvarozási menedzsere.

Elektromos furgonra váltás

A T&E megbízásából készült külön felmérés szerint az európai furgonüzemeltetők szívesen váltanának elektromos meghajtásra, és több mint egyharmaduknak már van legalább egy elektromos haszongépjárműve. A hat európai országban 745 furgontulajdonos vállalkozás és magánfelhasználó körében végzett felmérés szerint a válaszadók 84%-a fontolgatná az elektromos meghajtást. A felmérésben részt vevők 36%-a már rendelkezik egy elektromos haszongépjárművel, 32%-uk tervezi, hogy 2022-ben vásárol egyet, 16% pedig azt mondta, hogy a következő öt évben fontolóra venné egy ilyen jármű beszerzését. A francia válaszadók voltak a legtöbben, akik már rendelkeznek e-furgonnal. A megkérdezettek 48%-a jelenleg is használ legalább egyet.

A Peugeot is bemutatta új elektromos furgonját

Szigorúbb CO2-kibocsátási szabályok szükségesek

Annak ellenére, hogy a furgonüzemeltetők nagy százalékban nyilatkoztak arról, hogy használnak vagy tervezik az elektromos járművek használatát, az EU-ban 2021-ben eladott furgonoknak csak 3%-a volt tisztán elektromos. Ez az arány a személygépkocsik esetében – amelyeknek a haszongépjárműveknél szigorúbb CO2-kibocsátási előírásokkal kell szembenézniük – 9%-volt. A T&E által megrendelt felmérés szerint az elektromos járművektől való tartózkodás leggyakrabban említett okai között szerepel a hatótáv vélt hiánya, a magas beszerzési árak és a töltési infrastruktúra hiánya.

A T&E szerint az alacsonyabb üzemeltetési költségek és az elektromos járművek iránti növekvő érdeklődés azt támasztja alá, hogy a dízelüzemű furgonok CO2-kibocsátásának az Európai Bizottság által jelenleg javasoltnál szigorúbb csökkentésére vonatkozó célértékeket kell kitűzni. Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy 2035-re minden új furgon zéró károsanyag-kibocsátású legyen. A T&E szerint azonban a kutatás szerint az Európai Parlamentnek és az EU tagállamainak

Szigorúbb CO2-kibocsátási célokat kell kitűzniük, hogy felgyorsítsák az e-furgonok elterjedését a 2020-as években és a 2030-as évek elején!

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.