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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Bajban lehetnek az Unió akkutervei – figyelmeztetett az egyik legnagyobb autógyártó

üzlet
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

Egyre nagyobb feszültséget szül az EU és az USA között Bidenék akkutámogatási programja, amely annyira vonzóra sikerült, hogy egyre több gyártó tervezi át a menetrendet és helyezi előtérbe az amerikai projektjeit.

Az egész ráadásul pont a legrosszabbkor jön Európának.

A Volkswagen aggódik

Egyre több jelzés érkezik az autóiparból annak kapcsán, hogy az amerikai Inflation Reduction Act bezavar az európai tervekbe. És még azt hittük Biden programjának elnevezése, pontosabban rövidítése okozza majd a legnagyobb felhördülést.

Jön a második menet, újra terítéken Biden villanyautós terve

Az önmagában nem új, hogy a különböző országok, világhatalmak gazdaságilag versenyben állnak egymással és igaz ez még akkor is, ha egyébként politikailag és katonailag szövetségesek. A Biden kabinet IRA nevű programja egyszerre próbálja biztosítani Amerika energiafüggetlenségét azzal, hogy az olaj utáni korban nem akar egy újabb kínai függést kiépíteni, hanem önellátóvá próbál várni a jövőben nélkülözhetetlen akkus energiatárolás kapcsán, miközben megpróbálja a zöld átállás segítségével kirántani, felpörgetni a recesszió felé tartó gazdaságot.

Az amerikaiak rengeteg pénzt is tesznek a program mellé, így a gyártók kilowattóránként összesen 45 dollár támogatást kaphatnak az akkugyártáshoz, ami önmagában is nagyjából megfelezi a költségeket, de emellé még adójóváírás formájában az elektróda aktív komponenseinek (anód, katód, fóliák, oldatok és adalékok) helyi gyártása, valamint a szükséges ércek helyi kitermelése és feldolgozása is 10-10% költségleírást tesz lehetővé.

Azt az Európai Unió is felismerte, hogy nem célszerű az orosz vagy arab olaj és földgázfüggőség után egy kínai akkumulátor-kitettségre építeni a gazdaság következő nagy korszakát, ezért számos tervvel igyekeznek idecsábítani az akkugyárakat. Hazánkban is több akkumulátorgyártó építkezik jelenleg, vagy üzemeltet már gyárat. Valószínű azonban, hogy az EU büdzséje nem olyan bőkezű mint az amerikai kormányé, ráadásul a magas energiaköltségek is komoly gondot jelentenek a sok áramot igénylő akkugyártásnak.

5 éven belül magának termelheti az akkumulátorokat az EU

Most a legfrissebb figyelmeztetés a Volkswagen márkaigazgatójától érkezett, aki úgy véli, hogy nemzetközi viszonylatban Európa és azon belül is Németország gyorsan veszít a vonzerejéből.

Mint Thomas Schäfer elmondta, az USA, Kanada, Kína, Délkelet-Ázsia, de még Észak-Afrikai is gázt ad, miközben kontinensünk egyhelyben toporog. Emiatt a világ második legnagyobb autógyártójának egyik felsővezetője komolyan aggódik. Schäfer szerint egyrészt meg kell találni a módját az energiaárak csökkentésének, másképp nem leszünk versenyképesek az akkugyártásban. Másrészt viszont, véleménye szerint míg Amerika bőkezűen támogatja az akkugyártás odacsábítását, Európában elavult mechanizmusokkal régiókat támogatnak komplett iparágak helyett.

Nem alaptalan

Schäfer félelmei nem alaptalanok. A közelmúltban több cég is jelezte, hogy átgondolja terveit, és előreveszi amerikai beruházásait.

Bár a Tesla nem mondott le a német akkugyáráról, a berlini üzem területén található épület csarnokai egyelőre csak részben telnek meg, mivel a megrendelt berendezések egy részét átirányítják Austinba, hogy minél előbb és minél nagyobb mértékben igénybe vehessék az amerikai támogatást.

Nemrég az SVOLT is bejelentette, hogy a Saar-vidékre tervezett akkugyárát átmenetileg jégre teszi, és a projekt több évet csúszhat. Eredetileg 2023 végén indult volna a termelés Überherrnben, de most már 2027-2028-ról beszélnek. A hivatalos ok a bürokrácia, és a helyi lakosság tiltakozása. Mivel a vállalat már élő szerződéssel rendelkezik a Stellantis akkuinak gyártására, ezért átmenetileg egy új, lauchhammeri üzemmel próbálják 2025-tól betömni a lyukat, de ennek kapacitása csak 16 GWh lenne, ami fele a korábbi terveknek.

Nem lehet késlekedni az európai akkugyártással

A Volkswagen maga is hasonló ellenállásba ütközött Csehországban, ahol Pilsen közelében akartak a két órára található Škoda gyár számára akkugyárat építeni, de a helyiek ezt nem szeretnék így azt mondják késni fog az üzem építése.

Legutóbb pedig a Northvolt került be a hírekbe azzal, hogy a németországi Heidében tervezett 60 GWh-s üzemük kerülhet áthelyezésre Spanyolországba, ahol olcsóbb az energia.

Spanyolország is az akkugyártás felé veszi az irányt

Feszült tárgyalások

A feszültség rányomja a bélyegét a jelenleg zajló EU-USA gazdasági tárgyalásokra is – számol be róla a The Washington Post.

A két nagyhatalom által közösen életre hívott Technológiai Tanács feladata az lenne, hogy közös választ adjanak a kihívásokra, kendőzetlenül fogalmazva, együtt találják ki, hogyan versenyezhetnek a legjobban Kínával anélkül, hogy egymással harcolva átengedik a jövő gazdaságát (elektronika, villanyautók, akkumulátorok, napelemek, stb.) az ázsiai hatalomnak.

Csakhogy míg a múlt májusi párizsi találkozó eredményekkel kecsegtetett, a francia elnök amerikai látogatása kapcsán Marylandben megkezdődött egyeztetések már sokkal nehezebben mennek. Nem jó jel például, hogy az EU delegáció egyik vezető tisztviselője, Thierry Breton hétfőn otthagyta a tárgyalásokat.

Épülhet a CATL gigantikus debreceni akkugyára

Az akkugyártás és a villanyautók kérdése állítólag Biden és Macron beszélgetésében is előjött, az amerikai elnök pedig csütörtöki beszédében utalt rá, hogy nem volt célja az IRA segítségével kirekeszteni szövetségeseiket a támogatási rendszerből. A francia elnök állítólag már korábban figyelmeztette amerikai kollégáját, hogy a kérdés törésvonalat képezhet a nyugati hatalmak között.

A két vezető hivatalosan azt kommunikálja, hogy remek jól haladnak a tárgyalások, és megtalálják a módját, hogy ismét szinkronba kerüljenek érdekeik, hiszen, ahogy a Post szerint fogalmaztak, nincs más választásuk. A pontos világpolitikai helyzetfelismerés azonban nem oldott még meg mindent, mivel a lap szerint az EU fontolgatja egy Buy European Act bevezetését, ami az IRA mintájára az európai gyártást támogatná, de az is szóba került, hogy a WTO-nál, a világkereskedelmi szervezetnél panaszolják be az USA-t.

Érkezik a második akkugyár Debrecenbe

Azt már mi tesszük hozzá, hogy még ha Biden hajlik is rá, hogy bevonják a támogatási rendszerbe az európai partnerek gyártmányait is, akkor sem lesz egyszerű dolga. Az IRA elleni egyik fő kritika már jelenleg is az, hogy rengeteg pénzbe kerül a program, ami, egyesek szerint, tovább növelheti az amerikai költségvetés hiányát. Ha tehát kibővítik a jogosultak körét, hogy elkerüljék az európai kereskedelmi háborút, akkor vagy a támogatás összegén kell csökkenteni, vagy a forrásokat kell tovább növelni. Ez már csak azért sem lesz egyszerű, mert a Demokraták a legutóbbi félidei választásokon elvesztették többségüket a képviselőházban, így a jövőben még nehezebb lesz az elnök programjának érvényesítése.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.