Közel 2 ezer villanyautó töltőt vehet az állam

Január végén nettó 4,7 milliárdos keretösszeggel tendert írt ki a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) a 168/2004. (V. 25.) Korm. rendelet szerint közbeszerzésre kötelezett (állami intézmények), illetve a közbeszerzéshez önkéntesen csatlakozó (pl. önkormányzatok) szervezetek töltőtelepítéseinek segítésére.

A kiírás 50 illetve 22 kW-os DC töltők, és 22 kW-os AC töltők beszerzésére irányul, töltőtípusonként meghatározott keretösszeggel. A legnagyobb teljesítményű, 50 kW-os töltőkre maximum 2 milliárd forint áll rendelkezésre, míg a kisebb teljesítményű, 22 kW-os DC töltőkre maximum 800 millió forintot terveznek költeni. Az önkormányzati pályázaton legnépszerűbbnek bizonyuló 22 kW teljesítményű AC töltőkből akár 1,9 milliárdos értékben is vásárolhat majd a KEF. A keretösszeg a töltők árát, a szállítást és a beüzemelés, illetve tesztelés költségeit kell fedezze, az áram kiépítése és a töltők környezetének kialakítása az adott szervezet feladata és költsége.

Ez a felhívás egy elektromos autók beszerzésére kiírt hasonló tender párjaként jelent meg, melynek keretében 2,5 milliárd forint nettó értékben szerezhetnek be a központi közbeszerzés hatálya alá tartozó állami szervezetek elektromos autókat. Ebből 7 milliós bruttó árú autók választása esetén akár 450 darab is vásárolható, bár sokkal valószínűbb, hogy ennél magasabb árkategóriás autók és dobozos kis áruszállítók lesznek a befutók.

De mire is elég 4,7 milliárd forint, ha töltőket lehet belőle vásárolni?

Ha azt vesszük alapul, hogy az iparági szereplők nettó 10 millió forint körüli összegre saccolják egy 3 szabványt támogató (CHAdeMO, CCS és Type2), 50+43 kW-os villámtöltő árát, akkor abból a típusból a rendelkezésre álló nettó 2 milliárd forintos keretből akár 200 db is vásárolható. Ha az állami szervek minden 10 autó mellé telepítenek egy villámtöltőt saját használatra, akkor 40-45 villámtöltőre lesz szükség. További 17 töltő kellhet még az önkormányzatoknak, ha a december végén zárult pályázaton nyernek és mindegyikük a KEF-en keresztül szerzi be a C kategóriás töltőjét. Így a KEF keretből marad még közel 140, amiből akár országos villámtöltő hálózat is építhető. Amennyiben az állami autóbeszerzéseket szervezetenként legalább töltési szabvány szerint egységesítik, akkor nincs szükség drága, három szabványt támogató töltőkre, így sokkal olcsóbb, egy szabványos 4-5 millió forintos töltőkkel is megoldható a feladat. Ha a 40 töltő fele ilyen, akkor további 10 darab három szabványos töltőre mard pénz a keretből, így az évekkel ezelőtt belengetett 150 nyilvános villámtöltő is megépíthető lenne.

EZT OLVASTAD MÁR?  Jelentős e-töltőállomás bővítés történt a Westend Bevásárlóközpontban

A 22 kW-os DC töltő megjelenése a tenderen némileg meglepő, hiszen ez a töltőtípus Magyarországon egyáltalán nincs jelen. Beszerzése, telepítése és főleg az üzemeltetése jelentősen olcsóbb, miközben a töltési sebessége a mai villanyautók esetén nem feltétlen biztos, hogy sokkal lassabb (és tény, hogy a 2-3 év múlva már kimondottan lassú lesz). A mai középkategóriás villanyautók többsége ugyanis csak rövid ideig tud 40 kW fölötti teljesítménnyel tölteni, az első 8-10 perc után folyamatosan csökken az egységnyi idő alatt felvett áram mennyisége. Jó megoldás lehet forgalmas helyeken második töltőnek, vagy kevésbé forgalmas utak mentén az átjárhatóság biztosítására. Bár nincs információnk arról, hogy mibe kerülhet egy ilyen töltő, de ha nettó 5 millió forintot számolunk rá, akkor valószínűleg nem állunk távol a valóságtól. Ilyen áron a 800 millió forintos keretből 160 darab vásárolható.

A 22 kW-os AC töltők esetén (a tender sajnos nem határozza meg, hogy 1×22 vagy 2×22 kW-os töltőkre várják-e az ajánlatot) elég pontosan megadja a legmagasabb kérhető árat az önkormányzati pályázaton meghatározott támogatási összeg, amit magának a töltőnek a beszerzésére lehet fordítani. Aszerint egy 2×22 kW teljesítményű, Type2-es aljzattal szerelt oszlop nem kerülhet többe bruttó 1,5 millió forintnál. Így a rendelkezésre álló nettó 1,9 milliárd forintból 1600 darab 2 csatlakozós töltő vásárolható. Ha a KEF minden állami szervhez vásárolt autó mellé telepít egy csatlakozót (reméljük nem teszi, hiszen nem indokolt), akkor is marad még 1400 töltő a nyilvánosság számára, amivel egyszerre 2800 autónak biztosítana töltési lehetőséget.

EZT OLVASTAD MÁR?  130 elektromos autóval bővült az állami autóflotta

Természetesen ennyi töltő megvalósulására csak akkor kell számítani, ha a KEF valóban ki is használja ezeket a kereteket. A nyertessel kötött keretmegállapodások időtartama két év. A beérkező ajánlatokat 2017. március 13-án 11 órakor bontják. Az értékelésnél az árat 75%-os, míg a kiterjesztett jótállást 15%, a kiszállítási időt pedig 10%-kal veszik figyelembe.

Elektromos autót használsz?