Drasztikus szigorítás lépett életbe a londoni közlekedésben

21,5 fontot, azaz átszámítva 7450 forintot kell fizetniük azoknak az autósoknak, akik London belvárosába szeretnének behajtani hétköznap reggel 7 és este 6 között régi és korszerűtlen motorral felszerelt hagyományos autójukkal. A most életbe lépett T-charge elnevezésű szennyezési pótdíj összege 10 font, melyet a már 2003 óta érvényben lévő, jelenleg 11,5 fontos dugódíjon felül kell fizetniük a járműtulajdonosoknak minden nap, amikor a brit főváros központjában szeretnék használni autójukat. Így tehát az eddigi összegnek a dupláját kell fizetniük a szennyező kocsiknak.

Az intézkedés bevezetésével jelenleg Londonban lépnek fel legszigorúbban a benzin-és dízelautókkal szemben az egész világon, s ennek az oka egyértelmű: a krónikusan szennyezett levegő miatt egészségügyi válsághelyzet alakult ki a városban, aminek következtében évente 9000 londoni hal meg olyan betegségekben, melyek elkerülhetőek lennének tisztább levegővel. Sadiq Khan, londoni polgármester elmondása szerint a probléma nem oldható meg csupán ezzel a lépéssel, egy sokkal nagyobb terv megvalósítására van szükség. Ez még a mostaninál is magasabb összegeket fog jelenteni a hagyományos autósok számára.

Londonnak azon területe, ahol kötelező a díjfizetés, Forrás: The Sunday Times

A pótdíj kifizetésére minden olyan jármű üzemeltetője köteles, amelyek Euro 4 kibocsátási norma előttiek, azaz döntően 2006 előtt lettek regisztrálva, de érdemes minden, 2008 előtt beregisztrált autó tulajdonosának megnézni, hogy vonatkozik-e rá az új szigorítás. A behajtási díjkötelezettség alól mentesülnek a sürgősségi szolgálatok járműi, a tömegközlekedési járművek, valamint a taxik. Továbbá mentességet, vagy kedvezményt kapnak az elektromos és a hibrid autók tulajdonosai, valamint azon hagyományos autók vezetői, melyek rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátással rendelkeznek.

EZT OLVASTAD MÁR?  845 élet megmentéséhez csak tisztább levegő kellett volna

A londoni polgármester kíméletlen fellépése a szennyező autók ellen egyébként kimondottan népszerű a helyiek körében. A mostani szigorítást, melynek célja az emberek hozzászoktatása a 2019-ben megjelenő „ultra alacsony kibocsátási zónákhoz”, a város lakosságának 74%-a támogatja.

Vajon a magyar autótulajdonosok mit szólnának, ha napi 7450 forintot kellene fizetniük a budapesti belvárosi autózásért?

Forrás: The Guardian, Magyar Nemzet

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.