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
auto
2024. 11. 22. péntek

GM-Tesla és Tesla-Merci megállapodások készülnek?

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Az elmúlt héten már olvastunk hasonlót egy jól értesült informátortól az egyik legnagyobb Teslás fórumon, de mivel egy anonim internetes forrásról volt szó, így nem akartunk pletykákat terjeszteni. Most azonban a CleanTechnica is hasonló információkat kapott: a Tesla szállíthatja a GM új villanyos pick-upjának hajtásláncát. A hír sokkal nagyobb horderejű, mint azt mi Magyarországról gondolnánk és nem az egyedüli együttműködés amire a Tesla készül.

Évi 3 millió pick-up

Évente majd két és fél millió nagy méretű és 500 ezer kis méretű pick-upot adnak el az USA-ban és előbbi kategória adja az ország legnépszerűbb autóját a Ford F-sorozatát. A hatalmas F150-ből (illetve a 250-es és 350-es testvérmodellekből) több mint 900 ezer fogyott 2018-ban – Kanadát is hozzáadva pedig 1 millió feletti számot kapunk.

A 6 legnépszerűbb pick-up eladásainak változása a carsalesbase adatai szerint.

És bár a győztes nevét mindenki ismeri, mi most a második helyezettre a Chevrolet Silverado-ra és a negyedik GMC Sierrára fókuszálunk, hiszen mindkettő GM márka. Előbbiből 585 ezer, utóbbiból 220 ezer kelt el tavaly, de ami rossz, hír, hogy míg a két típus eladásai évek óta stagnálnak, a Fiat Chrysler RAM márkájának versenyzője évről évre tör fel a második helyre.

A Ford nemrég jelentette be, hogy készül a piacvezető F150 elektromos verziója és már volt lesifotó is a tesztelés alatt álló autóról. Ebben a helyzetben sokat javíthatna a GM helyzetén, ha nagyot tudnának villantani egy saját villanyos vetélytárssal a 3 milliós piacon.

Nem példátlan

A GM jelenlegi egyetlen teljesen elektromos autója a Bolt (Ampera-e), amelynek teljes hajtásláncát az LG szállítja. Ez magában foglalja az akkumulátort a teljes elektronikával, a villanymotorokat és az invertert is. A hírek szerint most a Teslával is hasonló megállapodás készül, aminek hatására a piacvezető villanyautó gyártó teljes tapasztalatát és rutinját is megvásárolná az amerikai óriás, hiszen saját belső tapasztalata kevés van ezen a téren. Mégis a legnagyobb fegyvertény a Tesla akkumulátor gyára és nevadai gyártási kapacitása, valamint a fejlesztési idő jelentős lerövidítése lenne.

2019 Chevy Silverado. Forrás: GM

A Tesla oldalán sem példátlan egy ilyen megállapodás. A kaliforniai cég korábban a Toyota RAV4 és a Mercedes B250e hajtásláncáért volt felelős és ez biztos megrendelést, stabil bevételt jelentett a cég életének korai éveiben, még akkor is ha a volumen szerény volt. Most valószínűleg jóval nagyobb darabszámról beszélünk és a fejlesztési költség sem lenne óriási, hiszen a Model 3 aksijait  és motorjait is újrahasznosíthatná a projekthez. Utóbbi lesz a cég kamionjának hajtóműve is, tehát a szükséges teljesítmény és megbízhatóság megvan, a Gigafactory 1 pedig rendelkezik elég hellyel a gyártás bővítéséhez. (A Model 3 teljes hajtáslánca itt készül, tehát a fremonti gyár amúgy is szűkös kapacitásait a megállapodás nem érintené).

2019 GMC Sierra. Forrás: GM

A Merci is?

Arról már korábban szó volt, hogy a Tesla esetleg a Mercedesszel közösen dolgozna egy villany kisárusszállítón, de ennek kimenetele még szintén bizonytalan. Elon Musk egy tavaly novemberi Twitter üzenetében méltatta a Mercedes Sprinter furgonjait amelyeket a Tesla saját szerviz folttája is előszeretettel használ.

Musk azonban azt is kiemelte, hogy nincs kapacitásuk ennyi mindent egyszerre fejleszteni, tehát a megállapodás úgy nézhetne ki, hogy ők megveszik a Mercitől a „csupasz” Sprinter vázat, motor, aksi és számítástechnika nélkül, majd „teslásítják” azt.

Bár ezt ekkor csak egy szokásos Musk hóbortnak vették, sokak meglepetésére a Daimler legutóbbi pénzügyi jelentése kapcsán tartott telekonferencián a konszern leköszönő elnöke, Dieter Zetsche, egy riporter kérdésére válaszul megemlítette, hogy tárgyalásokat folytatnak az amerikai gyártóval, de még semmi nem dőlt el. Egyelőre azt sem tudjuk, ezeket a furgonokat a Tesla a nagyközönségnek is árulná-e, vagy csak a saját flottáját egészítené-e ki.

Forrás: Mercedes-Benz

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.