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
auto
2024. 03. 29. péntek

A magyarokat zavarja leginkább az elektromos autók magas vételára azon 10 ország lakói közül, akiket az E.ON és a KantarEMNID közös, reprezentatív közvélemény-kutatása során megkérdezett. A felmérés keretében a két cég összesen mintegy 10 ezer ember véleményét gyűjtötte össze a villanyautózásról Dániában, Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Romániában, Svédországban, Csehországban, Törökországban, és Magyarországon. Az Eurostat adatai szerint a vásárlóerő-paritáson alapuló és a jövedelmi viszonyokat hűen tükröző egyéni fogyasztási mutató (actual individual consumption, AIC) az európai országok között Magyarországon volt a harmadik legalacsonyabb Bulgária és Horvátország után, de még Törökország is megelőzött minket, így egyáltalán nem meglepő, hogy a felsorolt országok között kicsiny hazánk lakói drágállják leginkább a villanyautókat. A magyarok 48%-a döntően a magas ár miatt utasítja el a kibocsátásmentes járművek vásárlását, míg a törökök mindössze 24%-a indokolja ezzel a döntését.

Ennél megdöbbentőbb, hogy a vizsgált országok között minket aggaszt leginkább (27%-unkat) az e-autók korlátozott hatótávolsága, miközben a terület nagyságát tekintve a nyolcadikok vagyunk a sorban. Azt hinnénk, hogy a hosszan elnyúló Svédország fogyasztóiban erősebb a hatótávpara (Malmö, és a legészakibb svéd város, Kiruna között 1843 kilométer kell autózni!), ám az E.ON szerint a magyarok félelmét a töltőhálózat viszonylagos fejletlensége tüzeli, ami viszont folyamatosan javul.

Az E.ON az Aldi parkolóiban épít ki töltőpontokat, Nyíregyházán már meg is nyílt az első állomás.

A közvélemény-kutatás eredményei azt mutatják, hogy Németország mellett Magyarország a legkevésbé dízelbarát ország, a megkérdezettek csupán 13 százaléka vinne haza dízelt égető személyautót a kereskedésből, szemben a törökökkel, akiknek 44%-a még mindig ezt a meghajtást preferálja. A magas vételár és a hatótávpara ellenére az autóvásárlást tervező magyarok 29 százaléka elektromos autót választana, s ebben csak az olaszok és a románok előznek meg minket, akiknek 36 százaléka vallotta magát villanyautó-pártinak. A felmérés szerint Németországban csupán 16% döntene e-autó mellett. Bízzunk benne, hogy akik a kérdőívben a tiszta meghajtás mellett tették le a voksukat, azok a valóságban is ugyanilyen jól fognak választani, ha arra kerül a sor.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.