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
auto

A Teslátol vesz aksikat a Fiat Chrysler?

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

Nem szeretnénk beszállni az álhír gyártók sorába, mi is írtunk már GM-Tesla megállapodás pletykákról, amiből nem lett semmi, de most úgy néz ki, már-már hivatalos megerősítést kaptunk egy másik üzletről.

Az FCA (Fiat Chrysler Automobiles) már jelenleg is kapcsolatban áll a Teslával, mivel egy friss megállapodás szerint, pár százmillió euróért cserébe a kaliforniai gyártó belement, hogy a károsanyag kibocsátás tekintetében közös flottának számítsanak az autóik. Ezzel az FCA elkerüli az akár 2 milliárdos EU büntetést, a Tesla pedig ingyen pénzt kap. Win-win.

A legújabb hírek szerint viszont az amerikai-olasz konglomerátum hamarosan aksikat, vagy akár komplett hajtásláncot vásárolhat a Teslától.

Megerősítés

Amikor a Morgan Stanley egyik elemzője Adam Jonas a legutóbbi Tesla negyedéves konferencia híváson feltette a kérdést Elon Musknak, hogy tervezik-e, hogy más gyártók beszállítói legyenek, egy semmitmondó „ha van érdeklődés rá, eddig sem zárkóztunk el” választ kapott – úgyhogy én meg sem írtam. Nálam szemfülesebb Youtuberek – illetve akiknek ez a telekonf nem hajnali 1-kor volt – már akkor megjegyezték, hogy feltűnően sokat, vagy fél percet várt Musk a válasszal, miközben a háttérben a többiekkel egyeztetett.

Forrás: Tesla

Nos Jonas valószínűleg valamit tudhatott, ezért kérdezősködött, ugyanis most betelefonált az FCA negyedéves konferenciájára és megkérdezte őket is, fognak-e a Teslától alkatrészeket vagy technológiát vásárolni. Meglepően őszinte választ kapott Mick Manleytől a konszern vezérigazgatójától:

Helytelen lenne, ha erre nemmel válaszolnék.

Az FCA vezére azt is hozzátette, hogy akár a teljes gördeszka padlólemezt megvásárolhatják  a Teslától, aztán majd hozzáigazítják a felfüggesztést az aktuális modellhez ami alá bepakolták.

Ugyan erről nem esett szó, de ha a hajtáslánc a Teslától jön, az sem lenne ördögtől való, ha a FCA járművei hozzáférést kapnának a Supercharger hálózathoz.

Lesz erre kapacitás?

Egy ilyen üzlet megint csak mindenkinek jó lenne. A Tesla ismét stabil és valószínűleg szép haszonkulccsal dolgozó bevételi forráshoz jutna, az FCA pedig több évnyi fejlesztést megspórolva hozzáférést kapna a vezető villanyautó gyár technológiájához. Az amerikai-olasz cég egyébként épp a napokban jelentette be egyesülését a PSA csoporttal, tehát így a potenciális üzlet is nagyobb szabású lehet mint azt korábban gondoltuk.

Forrás: Tesla

A Tesla szempontjából az FCA, vagy az új FCA-PSA nem igazán versenytárs. A cég portfóliójából talán a Maserati áll legközelebb a kaliforniaiak célközönségéhez, de az olasz prémium márka drágább, magasabb presztízsű kocsikat gyárt és éves eladásai nagyjából annyit tesznek ki, amennyit a Tesla 1 hónap alatt értékesít. A Fiatot is tulajdonoló multi ugyan rendelkezik villanyautó platformmal – elsősorban a Maserati új fejlesztései okán – és a PSA révén még további villanyos megoldásokhoz jut, ez utóbbi a kis városi autók – 208-e, e-Corsa, Ion és C Zero – oldaláról jön. Pont középen van egy tátongó lyuk, amihez a Tesla technológia tökéletes.

De honnan lesz ehhez elég kapacitása a kaliforniaiaknak, ha már most is a cellák száma fogja meg a termelést? Nos itt jöhet képbe a további Tesla Gigafactoryk építése. Ha mondjuk az FCA-PSA anyagilag beszállna az európai GF4 építésébe, akkor a Tesla is gyorsabban haladhatna a beruházással, a kapacitást pedig eleve úgy terveznék, hogy mindkét vállalat igényeit kielégítse.

Valószínűleg – és ez már csak az én elmélkedésem – az FCA-PSA azzal tenné a legnagyobb szívességet mind magának, mind a Teslának, ha valamelyik, a közelgő racionalizálás után bizonytalan sorsúvá váló európai gyárukat dobná be a közösbe, adná el a Teslának, így nem kellene nulláról kezdeni a gyárépítést és az engedélyeztetési eljárást, illetve a munkaerő és az infrastruktúra egy része is adott lenne.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás