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 Az elektromos autók gyártása és értékesítése 2020-tól már nem csak akkor fontos az autógyártók számára, ha nem szeretnének lemaradni a fejlődésben. Az idei évtől Európában büntetést kell fizetni, ha egy gyártó nem tudja teljesíteni az előírt széndioxid kibocsátási átlagot. Az elvárt érték gyártónként eltérő, mivel az adott gyártó járműveinek átlagos tömegét is figyelembe veszik annak meghatározásakor. A büntetések kilátásba helyezése nem lephette meg az autógyártókat, ugyanis az EU már 2009-től elkezdte publikálni a széndioxid kibocsátási célértékeket, ennek ellenére az európai széndioxid kibocsátási átlag évről évre növekszik, 2018-ban 1,6%-kal nőtt (120,4 g/km-re). A növekedés legfőbb oka, hogy az emberek egyre nagyobb méretű autókat vásárolnak, illetve a dízel motorok szennyezésével kapcsolatos negatív kampány miatt egyre többen benzines modelleket választottak, melyek szennyezése összességében (nitrogén-oxid, pm10 és pm2.5 kibocsátást is figyelembe véve) jóval kedvezőbb, de a büntetés alapját jelentő széndioxid kibocsátása jellemzően magasabb, így a gyártók életét ez a tendencia is megnehezíti. Az alábbi ábrán a 13 legnagyobb autógyártó konszern flotta szintű széndioxid kibocsátási átlaga látható 2016-2018 között. Egyértelműen látható, hogy a többségnél, összesen 10 gyártónál 2016 és 2018 között évről-évre növekedett a CO2 kibocsátás, ahelyett, hogy csökkenésnek indult volna. A legnagyobb növekedés a PSA, a Daimler, a Volvo és a Mazda számainál látható. A 2019-es adatokat még nem hozták nyilvánosságra, így nem tudjuk, hogy hány gyártónak sikerült megfordítania a trendet, a BMW például 2019-ben számos konnektoros hibrid típust dobott piacra és az i3 eladások is magasra szöktek, így a bajorok remélhetőleg már az előző évben is jelentősen tudtak faragni az átlagukon. A 13 legnagyobb autóipari konszern flotta szintű széndioxid kibocsátási átlagának változása 2016-2018 A PA Consulting már ötödik éve minden évben elkészíti elemzését a legnagyobb autógyártók flottájának széndioxid kibocsátásáról, amire folyamatosan növekszik az érdeklődés, hiszen a klímaváltozás problémáját egyre többen érzik magukénak. A jelentésben nem csak az előző évi adatokat és az egyes gyártóktól elvárt értéket elemzik, de a gyártók jelenlegi kínálata, a bemutatott, piacra bevezetni kívánt modelljei és ígéretei alapján megkísérlik megbecsülni a következő évekre várható értékeket is. Az idén januárban kiadott előrejelzés eredménye lehangoló. A 13 legnagyobb autógyártó számára meghatározott elvárt széndioxid kibocsátás, valamint a PA Consulting által becsült, várható érték A jelentés becslése szerint a 13 legnagyobb autógyártó mindegyike elkésett, így nem lesznek képesek megúszni 2021-ben a büntetés fizetését, azonban a büntetés mértéke eltérő. A fizetendő büntetés összegénél lényegesebb mérőszám az adott gyártó profitjával összemért összeg, ezért a tanulmányban a várható büntetést az adott gyártó 2018-as adózás előtti eredményének százalékában is meghatározták. A 13 legnagyobb autóipari konszern által a 2021-es széndioxid kibocsátási érték túllépése miatt fizetendő büntetés összege a PA Consulting becslése szerint A legnagyobb gyártók által 2021-ben az Európai Uniónak együttesen fizetendő büntetés összege elérheti a 14,5 milliárd eurót. Ebből a legtöbbet, 4,5 milliárd eurót a Volkswagen konszern fizetheti be, a 2018-as profitot is figyelembe véve azonban a Mazda és a Jaguar–Land-Rover van a legrosszabb helyzetben, számukra a büntetés összege nagyobb, mint a 2018-as adózás előtti eredményük. A Mazda 877 millió eurós büntetése ugyan a középmezőnybe sorolja a gyártót, azonban ez a 2018-as adózás előtti eredményének 115%-a. A Jaguar–Land-Rover PA Consulting jelentés szerint várható 93 millió eurós büntetése a második legkisebb névleges összeg a 13 konszern között, de ez a 2018-as eredményük négyszerese, azaz 400%-a. A legjobb helyzetben egyértelműen a Toyota van, az első grafikonon látható, hogy már 2016-ban is a legalacsonyabb flotta átlaggal rendelkezett széndioxid kibocsátás tekintetében, ráadásul azon kevés gyártók közé tartozik, amely az értéket évről évre csökkenteni tudta. A PA Consulting várakozásai szerint növelni tudják majd a PHEV értékesítés arányát, így bár a jelentés szerint a büntetést teljes mértékben még a japán gyártó sem tudja majd elkerülni jövőre, a többi gyártóhoz képest lényegesen alacsonyabb összeget kell majd fizetniük, a 2018-as adózás előtti eredmény százalékában pedig különösen jól állnak, mindössze 0,1%-ot tesz ki a fizetendő összeg. A Toyota mellett a Hyundai csoport és a Renault–Nissan–Mitsubishi szövetség tudott csökkenteni az elmúlt években a flottája CO2 kibocsátásán, utóbbi kettő azonban a Toyotához viszonyítva jóval magasabb bázisról indult, így a büntetés számukra is fájni fog, a PA Consulting szerint a koreai konszern 797 millió eurót, azaz a 2018-as bevétele közel harmadát, pontosan 28,9%-át fizetheti be az EU kasszájába, annak ellenére, hogy tőlük várják az egyik legnagyobb csökkenést. A jelentés azzal számolt, hogy 2021-ben már autóik 15%-a részben vagy teljesen elektromos lesz. A Renault Zoe már hosszú ideje nagyon jól megy az európai piacon, a Nissan LEAF pedig közel egy évtizedig a legnagyobb példányszámban eladott elektromos autó volt, a Mitsubishi i-Miev a villanyautózás egyik úttörője és a Mitsubishi Outlander PHEV is az egyik legkeresettebb konnektoros hibrid, vélhetően ennek köszönhetően a Renault–Nissan–Mitsubishi szövetség csökkenő káros anyag kibocsátási átlaga, így az általuk fizetendő büntetés is csupán a 2018-as bevételnek alig több mint a tizedét, 12,4%-át jelentheti a büntetésük. a PA Consulting becslése szerint autóik 11%-a elektromosított lesz 2021-ben. A 13 legnagyobb autóipari konszern által a 2021-es széndioxid kibocsátási érték túllépése miatt fizetendő büntetés összege a PA Consulting becslése szerint, az egyes gyártók 2018-as adózás előtti eredményükhöz viszonyítva A PSA konszern, amely a Peugeot és a Citroen mellett már az Opel márkát is magában foglalja, a 2018-as eredmény 21,3%-át fizetheti be büntetésként a PA Consulting jelentése szerint, annak ellenére, hogy azzal számoltak, hogy 2 év múlva az általuk eladott modellek tizede konnektoros hibrid vagy tisztán elektromos modell lehet. A Volkswagentől szintén hatalmas javulást vár a tanulmány készítője, 10% elektromosított modellel számoltak, a 2018-as 121,1 g/km érték 109,3-ra csökkenhet, az elvárásuk viszont mindössze 96,3 g/km, így a jelentős javulás ellenére is a német gyártó fizetheti a legnagyobb összeget az EU kasszájába. A legkevesebb elektromosított autó a PA Consulting szerint a Mazda flottájában jelenik meg a közeljövőben, csupán 2%-ot jósolnak számukra, de nincs sokkal jobb helyzetben a Ford, az FCA konszern és a Honda sem, esetükben is mindössze 4-6% közötti elektromosítással kalkuláltak. Érdekesség, hogy annak ellenére vár a legnagyobb, 400%-os büntetés a Jaguar–Land-Rover márkákra, hogy náluk viszonylag magas, 13%-os villamosítással számolt a tanulmány. A 2020-ban Magyarországon elérhető elektromos autó kínálatról január elején készítettünk egy áttekintést. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!