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
auto
2024. 04. 20. szombat

Több ezer kilométert vezetnek önállóan ezek a kínai villanyautók

elektromos autó

Március 19-én egy flottányi XPeng P7 típusú villanyautó indult útnak Kanton városából Pekingbe, hogy egy hétnapos, és mintegy 3675 kilométeres autózás során bemutassák az úgynevezett Navigation Guided Pilot (NGP) vezetéstámogató rendszer képességeit. A március 26-áig tartó tesztút során a sajtó képviselői, és más, az autógyártótól független személyek ülnek a volán mögött, de a cél az, hogy a lehető legkevesebbszer kelljen átvenniük az irányítást a mesterséges intelligenciától.

A távolság több mint 85%-a, körülbelül 3145 kilométer autópálya, ahol az NGP-nek egyedül kellene boldogulnia, beleértve az autópályára való felhajtást, és az onnan történő lehajtást, az automatikus sávváltást az optimális sáv önálló kiválasztása után, valamint az előzést és a megfelelő haladási sebesség beállítását. Ez körülbelül egy akkora autópályás kirándulásnak felel meg, mintha Budapestről Svédország legészakibb városába, Kirunába autóznánk.

A nagy önvezető turnéhoz több mint 200 autós szakújságíró, autóipari szakértő, és villanyautó-rajongó csatlakozott, akik hat tartományon, és 10 városon vágnak keresztül az XPeng P7 Premium változatának kényelmét élvezve. Hogy mely autópályákon tesztelik az XPilot 3.0 szoftver által támogatott NGP funkciót a résztvevők, azt saját maguk választhatják ki, de akárhogy is döntenek, az XPeng elmondása szerint ez lesz minden idők leghosszabb, önvezető rendszerrel megtett tesztútja, amit eddig tömeggyártott autóval teljesítettek Kínában.

A gyártó a Facebook-oldalán rendszeresen közzéteszi az aktuális napi statisztikákat. A legelső napon a flotta átlagosan 380 kilométert tett meg, amely során 100 kilométeren átlagban 0,65 alkalommal kellett beavatkoznia a volán mögött ülő személynek a vezetésbe.

Az NGP funkció január végi megjelenése óta a az XPeng P7 kínai vásárlói összesen több mint 1 millió kilométert tettek meg a vezetési asszisztenseket használva. A szoftver megfelelő működését 12 ultrahangos szenzor, 5 darab Bosch-fejlesztésű milliméter-hullámhosszú radar, 13 kamera, NVIDIA Drive Xavier chip, és QUALCOMM Snapdragon 820A processzor biztosítja.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.