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 Az elmúlt hónapokban már utaltak rá, hogy idén év végén megpróbálnak leszámolni a negyedéves hajrával. Most Elon Musk e-mailben ismertette a tervet a teljes stábbal. Rendszeres őrület A Tesla kiszállításainak negyedéves ciklusai jól ismertek a céget követők előtt, de sokszor találkozni még olyan cikkel, vagy TV riporttal, ahol a Tesla aktuális havi eladásai alapján épp temetik a céget, vagy jelentik ki, hogy első a teljes autópiacon. Ezért, a biztonság kedvéért itt egy kis háttér arról, miről is van itt egyáltalán szó. Akinek ez ismert, az ugorhat is a következő fejezetre. A legtöbb nagy autógyártónak több tucat, olykor 50-70 gyára is lehet szerte a világon. Természetesen mindig vannak olyan különleges, kis darabszámú modellek, amelyeket csak egy helyen gyártanak és onnan jutnak el minden vásárlóhoz, de általában igaz, hogy a nagy volumenű típusokat mindig a kontinensen, régión belül szerelik össze. Az európai adatok összesítése jól mutatja, hogy a kiszállítások 70-75%-a mindig a negyedév utolsó hónapjára esik. Forrás: Teslamotorsclub.com A Teslának 2020 januárjáig egyetlen autógyára volt az egész világon, a kaliforniai Fremontban. Az összes Tesla vásárlónak innen szállítottak minden autót. Tavaly év elején kicsit javult a helyzet az ázsiai, elsősorban kínai ügyfelek számára, mivel elindult a vállalat sanghaji gyára, és a Model 3, illetve idén év elejétől a Model Y is helyben készül már. A világ többi része azonban még mindig ebből a két gyárból kap minden autót. Mivel a Tesla tőzsdei cég, és állandóan nagyító alatt van minden szám, adat, ezért törekedtek arra, hogy a negyedév során legyártott autók még az időszak végéig a vásárlókhoz is kerüljenek. Ellenkező esetben, amikor a negyedév utolsó napján éjfélt üt az óra, több ezer, vagy tízezer jármű lenne éppen kiszállítás alatt. Ez nem nézne jól ki a könyvelésben, és megfelelően tálalva az adatokat a média a Tesla halálról cikkezhetne. Így kialakult egy sajátságos ritmus a Teslánál. A negyedév első 4-6 hetében a gyárak exportra gyártanak, hiszen Európába nagyjából 20-22 nap alatt érkeznek meg a hajók mind a San Francisco-i, mind a sanghaji kikötőből. A negyedév közepén azután átállnak a gyárak a belföldi gyártásra, az utolsó két hét pedig a közvetlen közelben lévő ügyfelek rendeléseié. Az elmúlt 12 negyedév norvég Model 3 kiszállításaiból is jól látszik: az első 30 napban alig adnak át autót, a második hónap már picit erősebb, az utolsó két hétben pedig begyújtják a rakétákat. Forrás: eu-evs.com Ezzel a legnagyobb baj az, hogy így az autók átadása nagyjából az aktuális 3 hónap utolsó 3-4 hetére koncentrálódik, az utolsó 14 nap pedig őrültekháza. Ez nem jó senkinek. A Tesla csapat ilyenkor túl van hajtva, sokszor drága logisztikai megoldásokat, túlórát, vagy extra munkaerőt használnak. Az ügyfélnek pedig hirtelen nagyon rövid ideje van átvenni a kocsit, és mivel az átadások futószalagon történnek, ideje sincs nagyon kérdezni, vagy az autót rendesen átnézni. Most talán vége lesz ennek. Elon levele Elon Musk most emailben fordult a cég munkatársaihoz, hogy személyesen is elmagyarázza, miként próbálnak felhagyni ezzel az egészségtelen szokással. Here's the full text of @elonmusk's email sent to Tesla employees last night. Elon making moves to decrease size of end-of-quarter delivery wave. Less attention given to quarterly earnings now that Tesla has been killing it every quarter. via @DriveTesla1 pic.twitter.com/FpEnqDRqCl — Dave Lee (@heydave7) November 27, 2021 Musk most egy korábbi belső levelére hivatkozva erősíti meg, hogy azt kéri kollégáitól, mostantól a mielőbbi átadással szemben, a költségeket tartsák szem előtt. Mint mondja, korábban a negyedév végén mindig őrült sprintbe kezdtek, hogy a lehető legkevesebb autó csússzon át a következő hónapra, ezért drága logisztikai partnereket, kölcsönzött munkaerőt, és túlórákat vettek igénybe. Most viszont elkezdik ennek az átadási hullámnak a leépítését, és a leghatékonyabb megoldást választják a leggyorsabb helyett, úgy, mintha a negyedév vége nem is létezne. Már pár hónapja belekezdtek A mostani kétség kívül a legkomolyabb kísérlet arra, hogy megtörjék a ciklust, és kiugorjanak ebből az egyre csak gyorsuló mókuskerékből. Ezzel együtt Sanghajban már hónapok óta megkezdték az átállást. Az én autómat például szeptember 2-án gyártották, és november 5-én vettem át. Szeptember 2 a harmadik negyedév utolsó hónapjának eleje volt, amikor, normál esetben, Sanghaj kizárólag a hazai piacra gyártott volna. Így működött ez Fremontban is. A fenti grafikonon azonban jól látszik, hogy míg márciusban, az első negyedév utolsó hónapjában a kínai gyártás 100%-a belföldre ment, addig júniusban és szeptemberben már volt 4-5 ezer autó, ami az export piacokra készült. (A belföldi gyártásnál ez nem látszik ilyen szépen, szabályszerűen, hiszen a Model Y egészen mostanáig csak a belföldi piacra készült, így mindig volt egy 10-20 ezres alap termelés, még az export hónapokban is). Javuló tendencia: most októberben már 4 hajó is érkezett Európába, korábban novemberig egyetlen sem jött volna. Forrás: Tesla Carriers Lábjegyzet Persze van itt még valami, amire kényelmes magyarázat a kiszállítások szándékos elnyújtása. Amerikában a várhatóan januártól életbe lépő új villanyautó támogatás miatt a Teslák egy csapásra olcsóbbak lesznek 8000 dollárral. Emiatt, valószínűleg sokan szeretnék a jövő év elejére tolni autójuk átvételének időpontját. Ezt nyilván próbálja a Tesla kordában tartani, de nem kizárt hogy lesz jó pár ezer átadásuk január elején is, ami december végéről hiányozni fog. Címlapfotó: Dr. Kovács Zalán olvasónk Újabb forduló kezdődik Berlinben – Austin előzhet Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!