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
auto

Pert nyert és pert vesztett Elon Musk

egyéb
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

Elon Musknak sűrű volt a múlt hete: megállapodott a Twitter megvásárlásról és ehhez eladott közel 9 milliárd dollárnyi Tesla részvényt, negyedéves eredményt jelentett az autógyártó, és volt két bírósági pere is – egyiket megnyerte, másikat elvesztette.

Mi most ez utóbbi kettő üggyel foglalkozunk.

Az egyiknek sikerül…

Amikor a Tesla 2016-ban megvásárolta a Solar City napelemeket gyártó és telepítő vállalkozást, lehetett tudni, hogy lesz bőven kritika a tranzakcióval kapcsolatban, hiszen Muskot rokoni szálak kötik a tulajdonosokhoz – unokatestvéreié volt a cég – sőt neki is volt részesedése benne.

Amerika első számú napelem telepítője 2016-ban már jócskán bajban volt. A vállalat tulajdonképpen, nulla önerő befizetése mellett, hosszú távú, 20 éves lízingre adta el termékeit, így alacsony áraival piacvezető szerepet sikerült elérnie, de ezzel jelentős adósságra tett szert. Míg a vásárlók havi részletekben vették meg a házukon termelt napenergiát, a projekteket a Solar City finanszírozta, ami egy idő után tarthatatlan modell volt.

Musk persze nem csak a napenergia híve, de fantáziát látott a vállalat gyártás előtt álló napelemes üvegcserép technológiájában és úgy gondolta jól működne a keresztértékesítés a napelemek és a Tesla energiatároló között. Az üzlettel ráadásul megkapták a Solar City buffalói gyárát is, ahol a napelemek és később a Tesla Energy egyes termékei, így a Superchargerek is készültek.

Giga New York

Bár Musk saját bevallása szerint igyekezett visszahúzódni a döntés meghozatala során, és végső soron a 2,6 milliárdos akvizíciót 2016 novemberében a Tesla részvényeseinek 85%-a támogatta, nem értett mindenki egyet a napelemes cég felvásárlásával, csődtől való megmentésével. Két, az autógyártóban részvényeket birtokló nyugdíjalap végül úgy döntött, 13 milliárd dolláros pert indít Musk ellen, mert szerintük megtévesztette a Tesla részvényeseit, és a felvásárlás a rokonai megmentését és saját gazdagodását szolgálta, hiszen maga is résztulajdonosa volt a bekebelezendő cégnek. A nyugdíjalapoknak egyébként nem volt egyszerű dolguk, hiszen a tranzakció óta a Tesla papírjai a huszonegyszeresét érik.

A bíróság múlt heti döntése alapján nem sikerült bizonyítaniuk, hogy Musk az üzlettel személyes gazdagodását szolgálta volna, valamint azt is kimondta a bíró, hogy az autógyártó reális piaci áron jutott hozzá a napelemes céghez. Mint fogalmazott, a Solar City legalább annyit ért, amennyiért vásárolták, és a tranzakció rendkívüli módon kedvező volt a Tesla szempontjából.

A bírósági ítélet ugyanakkor azt is megemlíti, hogy Musknak még jobban ki kellett volna vonnia magát a folyamatból, de az ítélet szerint ez érdemben nem befolyásolta a felvásárlás körülményeit.

… a másiknak nem

Egy másik perben is döntés született a múlt héten, ezúttal azonban nem Musknak ítéltek.

Amikor 2018-ban Musk úgy döntött, hogy a szaúdiak segítségével kivezeti a Teslát a tőzsdéről, magyarul felvásárolja a részvényeket, Twitteren kürtölte világgá az ötletet. Ez volt az a bizonyos „funding secured” tweet. A probléma csak az volt, hogy bár a Tesla vezetője azt állítja, neki szóbeli ígérete volt a szaúdi királyi család képviselőjétől a felvásárlásra, az üzlet még nem volt végleges, és végül dugába is dőlt.

Elon Musk a Tesla 2018-as éves közgyűlésén. Forrás: Tesla

Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) ezt nem nézte jó szemmel, úgy ítélték meg Musk gondatlanul járt el, és mivel a tweetje után emelkedett a részvények ára, majd az üzlet zátonyra futását követően esett, megkárosította a részvényeseket. Musk és a Tesla mintegy 40 millió dollárnyi büntetést fizettek, a cégvezetőnek három évre le kellett mondania az igazgatótanács elnöki pozíciójáról – végül nem jelöltette magát újra – valamint a Tesla vállalta, hogy minden a céget érintő lényeges Musk kommunikációt jóváhagynak a vállalat szakemberei. (Hogy mi a lényeg, az egy elég hosszú felsorolás, ennek az írásnak a határain kicsit túlmutat, így nem mennék bele).

Ez utóbbi, a média által csak a babysitter kifejezés mintájára Twitter-sitter megkötésként említett kitétel volt az, ami miatt Musk most pert indított.

A Tesla vezetője azzal érvelt, hogy 2018-ban a Tesla napi kiadásait finanszírozó bankok azzal fenyegették meg, ha belemegy egy bizonytalan és elhúzódó jogi csatába az SEC-vel, akkor megvonják a finanszírozást, és vállalata csődbe megy. Musk ezt most úgy kommentálta, hogy tulajdonképpen megzsarolták. Musk azt is kifogásolta, hogy azóta az SEC szerinte folyamatosan és aránytalanul nyomás alatt tartja a Teslát az újabb és újabb vizsgálatokkal, amik az ő kommunikációját firtatják, miközben elmarasztalás egy esetben sem történt. Végül a Tesla vezetőjének ügyvédjei azzal is érveltek, hogy a megállapodás korlátozza Musk szólásszabadságát.

A bíróság mind a három érvet lesöpörte az asztalról.

A kényszer alatt aláírt megállapodás kapcsán úgy indokolták a döntést, hogy Musk nem kérheti erre hivatkozva a megállapodás semmissé nyilvánítását. A túlzó SEC vizsgálódással kapcsolatban a bíróság úgy találta, hogy Musknak tisztában kellett lennie vele, hogy ha aláírja a megállapodás, akkor a jövőben vizsgálni fogják, hogy betartja-e azt. Végül a szólásszabadság kérdésében a bíró úgy fogalmazott, hogy van precedens arra, hogy egy megállapodás keretében valaki önként lemond arról.

Az ügy kapcsán érdekesség, hogy nyilvánosságra kerültek Musk akkori üzenetváltásai a PIF, a szaúdi befektetési alap vezetőjével. Ezekben Musk nehezményezi, hogy az alap vezetője nem erősíti meg nyilvánosan a szóbeli megállapodásukat, illetve amikor ezt mégis megteszi, az kétértelmű, gyenge nyilatkozat. A beszélgetés előrehaladtával a viszony egyre jobban megromlott, míg végül Musk visszavonta ajánlatát a közös kivásárlásra, arra hivatkozva, hogy nem tud már megbízni az üzleti partnerben.

Bónusz – így (nem)  kapnak pénzt a Tesla részvényesei

A SEC fent említett eredeti vizsgálatának 2018-ban az lett a vége, hogy peren kívüli egyességet kötöttek a Teslával, amelynek értelmében mind az autógyártó, mind Musk 20-20 millió dollár büntetést fizetett, amit a hatóság a megegyezés szerint szét kellett volna osszon a részvényesek között. Musk végül átvállalta a Tesla büntetését is, de az SEC a mai napig nem osztotta szét a pénzt. Idén aztán, véletlenül, vagy nem, de pont azután, hogy Musk februárban ügyvédei útján érdeklődött a pénz sorsáról, előálltak egy tervvel a kompenzáció kifizetésére, amit március 25-én hagyott jóvá a bíróság. Hogy a 3 oldalas dokumentum – melyből fél oldal az érdemi rész és 2,5 oldal a szövegben használt fogalmak magyarázta – kidolgozásán mi vett igénybe 3,5 évet arról nincs információnk.

 

A SEC által problémásnak ítélt részvény mozgás.

Az SEC döntése értelmében csak azok jogosultak a kompenzációra, akik a Musk tweetjét követő másfél napon belül, magyar idő szerint 2018.08.07. 18 óra 18 perc 16 másodperc, és másnap, 08.08 tőzsdezárás között adtak el, vagy vettek Tesla részvényt. A Tesla árfolyama először aznap budapesti idő szerint 18:19-kor indult hirtelen, akkori árfolyamon 20 dolláros azaz 5%-os emelkedésnek, amikor a The Financial Times azt jelentette, hogy a szaúdi királyság 2 milliárd dolláros részesedést vásárolt a vállalatban. Musk elhíresült tweetje 29 perccel ezután született, amit követően a részvény a nap végéig 15 dollárt emelkedett, majd másnap, a SEC által megjelölt időszak végén, 5 dollárral ez alatt zárt. 2018. szeptember 27-én, az eredeti SEC vizsgálat bejelentését követően a vállalat részvényei elvesztették értékük 17%-át, a 3,5 évvel ezelőtti események óta azonban már akkor árfolyamuk 11-szeresét érik.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.