PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Lecsapott a villanyautós mumus, bezár a Jeep egyik gyára

üzlet

A Stellantis leállítja az Illinois államban lévő Belvidere városában található Jeep üzemet, amely a Cherokee SUV-t gyártja. Ebből a típusból egyelőre nincs elektromos változat, úgyhogy jogosan merül fel a kérdés, miért foglalkozunk ezzel.

Nos azért, mert a hivatalos indoklás szerint a villanyautók tehetnek minderről.

Drága átállás

A Stellantis, amely többek között a Chrysler és a Jeep anyavállalata is, februárban felfüggeszti a Cherokee gyár működését – egyelőre határozatlan időre, de egyesek szerint véglegesen – írja a Reuters.

Azon túl, hogy bizonytalanná válik egy ismert típus további sorsa, és veszélybe kerül 1350 ember munkahelye, a hír még azért érdekes, mert a hivatalos indoklás szerint

az iparágat komolyan megviselte a COVID-19 és a globális félvezetőhiány is, de a legfontosabb tényező az elektrifikáció növekvő költsége.

Hogy ezt a vállalat úgy általában értette, vagy esetleg specifikusan ebből a típusból nem érné meg tisztán elektromosat faragni, azt nem tudni, de mindenképp furcsa indoklás, hogy az elektrifikáció költségei miatt bezárnak egy benzines autót gyártó üzemet.

A magyarázatot némileg árnyalja, hogy a helyi szakszervezet szerint, a cég belső dokumentumai arról árulkodnak, hogy a bezárás mögött valójában az áll, hogy Mexikóba költöztetik a gyártást. Szerintük a Stellantis arra készül, hogy végleg bezárja a gyárat.

A döntés egy másik oka viszont valószínűleg abban keresendő, hogy a típus eladásai az utóbbi években igencsak visszaestek. A CarSalesBase adatai szerint a Cherokee amerikai eladásai 2018-ban tetőztek közel 240 ezer darabbal, ám ez a szám tavaly 90 ezer alá csökkent. Az idei első háromnegyed évben mindössze 30.852 fogyott a típusból a tavalyi 79 ezerhez képest.

Kiakadt a Stellantis vezére

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.