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
auto
2024. 05. 25. szombat
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

A napokban közöltük azt a bajor gyártótól származó, kicsit meglepő hírt, mely szerint a BMW a Toyotától beszerzett üzemanyagcellákkal saját hidrogén üzemű világtesztet indít el. Egészen pontosan a BMW Group valós körülmények közötti tesztelést kezd az utakon saját, hidrogén-meghajtásúra átalakított autóival.

A cég azt is közölte március elején, hogy a BMW iX5 Hydrogen modelljét – melynek több tucat példányával a világban sokfelé teszt és promóciós munkát is végeznek majd – négy évig fejlesztették. Azt szeretnék vele mostantól demonstrálni, hogy a cégnél komoly potenciált látnak annak kihasználásában, amit Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke legutóbb úgy fogalmazott meg, hogy „a globális méretű klímasemlegességhez nem egyetlen technológia juttatja majd el az emberiséget”.

Kitart a hidrogén mellett a BMW igazgatója

Nos, a kinyilatkoztatás és a tesztelésre küldött iX5 Hydrogen flotta után ismét előkerült egy tétel, mely arról szól, hogy a BMW szerint miért nem kellene mindent az elektromos hajtásláncra feltenni. Ezt ugyan nem állította így senki, de a most előkerült bajor magyarázat így is érdekes.

És akkor itt egy gyors közbevetés, csak hogy egy közkeletű magyar vélekedést gyorsan rövidre zárjuk: az igaz ugyan, hogy egy német bírósági ügyben, első fokon nem adtak helyt a környezetvédők azon keresetének, mely szerint meg kellene tiltani a BMW-nek, hogy 2030-tól benzin, illetve dízelmotort gyártson, ám ebből sem az következik, hogy „a BMW még nem végzett a dízellel”. A minap a bajor autógyár a vásárlói igényekre reagálva ugyanis drasztikusan szűkíteni kezdi a dízel-motoros kínálatát. Ez a lépés pedig nem azt jelzi, hogy a BMW „csak azért is” kitartana a dízel mellett.

Még egy láb?

A Telegraph írt arról, hogy a BMW mivel indokolja, hogy nagyobb tétet tesz fel a hidrogénüzemű autókra. A BMW szerint a villanyautók a világ egyes részein egyszerűen nem fognak működni. A hidrogén vonzerejét pedig szerintük az csak növeli, hogy nincs minden országban elegendő töltőpont és nem épül ki megfelelő infrastruktúra ahhoz, hogy „minden autós áttérhessen a tisztán elektromobilitásra”.

A BMW frissen kiadott éves jelentésében azt közölte, hogy a mobilitás szerintük sokszínűséggel kezelhető kérdés- és feladatsor, és mivel „senki sem tud huzamosabb ideig egy lábon állni”, meggyőződésük, hogy „az akkumulátoros-elektromos hajtásláncok mellett még legalább egy lábra van szükség”. Ezt a BMW szerint a hidrogén-elektromos járművek jelentik.

Duplázta a villanyautó eladásait a BMW Csoport

A brit lap megjegyzi: a bajor autógyártó óriás a Toyotát és a Renault-t követve fogad a hidrogénre is, azzal számolva-tervezve, hogy a jövőben a hidrogénben rejlő lehetőségek – ott például, ahol nincs megbízható áramellátás vagy nagyobb távolságokat kell megtenni – a villanyautókkal szemben előnyt jelenthetnek az ilyen üzemű járművek és így a gyártóik számára.

A BMW ugyanakkor azt is közölte, hogy a korábban tervezettnél tempósabban növekszik az eladásokban a villanyautóik aránya: idén, az eladott autók 15 százaléka lesz várhatóan akkumulátoros, jövőre pedig ez az arány 20 százalékra emelkedhet. (Azzal kapcsolatban, hogy a hidrogénes BMW-ktől milyen értékesítési részarányokat remélne a gyár, a cég nem közölt információkat.)

Visszahívták a BMW több elektromos modelljét

Szabó M. István