PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Szeptember 15-ig adott határidőt az amerikai autóipar munkásait tömörítő szakszervezet, a UAW, a három nagy gyártónak, a Fordnak, a General Motorsnak és a Stellantisnak, hogy megállapodjanak a kollektív fizetésemelésekről. Ám a határidő eredmény nélkül járt le, a követelésekben megjelöl 40 százalékos emelést és a rövidített munkahetet nem tudták elfogadni az autógyártók. Azóta egyre nagyobb méreteket ölt a sztrájk. Detroit leáll A sztrájk egyébként ebben az esetben nem azt jelenti, hogy a három nagy gyártó azonnal és teljes egészében leállt – a tárgyalások folyamatosan tartanak, és a szakszervezet autógyártónként más-más mértékben él a munkabeszüntetés eszközével. Az első teljes hét végére, szeptember 22-re már 12.700 szakszervezeti tag sztrájkolt, a három nagy gyártó egy-egy detroiti üzemében, de a munkabeszüntetés elérte az elosztó központokat is, ami miatt a múlt héten már arról is érkeztek hírek, hogy autók javítása marad el a szervizekben, mivel néhány alkatrészből hiány alakult ki. GMC Hummer EV A viszony egyelőre inkább elmérgesedni látszik a felek között. Szeptember 21-én a Detroit News birtokába jutott a szakszervezet vezetésnek egy belső üzenetváltása, amelyből többek között az derült ki, hogy a UAW az autógyártók hitelét, hírnevét akarja rontani és célja a működési káosz elérése: Ha hónapokig megsebezve tudjuk tartani őket, nem fogják tudni mihez kezdjenek. A dolog szépsége, hogy mindent a nyilvánosság elé tártunk, de ők még így sem képesek megállítani minket. A beszélgetés többi részéből a taktika is kiderült. Eszerint a UAW igyekszik a három gyártót egymás ellen kijátszani, és nem feltétlenül akarnak mindenkivel ugyanúgy megegyezni. (Korábban mindig egy nagy, közös megállapodás született). Mint írják ha egyik vagy másik gyártó jobban hajlik a megállapodásra, akkor őket kihagyhatják a komolyabb munkabeszüntetésekből. És az elmúlt héten pontosan ez is történt. A Forddal eleinte jobban haladtak a tárgyalások, így a 25 ezerre dagadt létszám többsége 38 GM és Stellantis üzemben rakta le a lantot. Később aztán a Forddal is elakadt a tárgyalás. A kiszivárgott chat pedig okot adott arra, hogy az autógyártók vezetése megkérdőjelezze, hogy vajon jóhiszeműen tárgyalnak-e a szakszervezet képviselői. Ford F-150 Lightning Így az elmúlt pénteken tovább durvult a pengeváltás, a GM és a Ford vezetői szerint a szakszervezet bábként használja tagjait, és olyan feltételeket szab, amelyek például az elektromos autók akkumulátorainak gyártási helyszíneit érintik. A szakszervezet erre válaszul azzal vádolta két cég első emberét, hogy a héten nem is jelentek meg személyesen a tárgyalásokon, miközben ketten együtt 50 millió dollárt keresnek évente. A UAW elnöke azzal is megvádolta Jim Farley-t, a Ford vezetőjét, hogy a nyilvánosság előtt hazudik a tárgyalásokkal kapcsolatban. A hírek szerint egyébként az álláspontok továbbra is eléggé messze vannak egymásról, mivel a 40 százalékos követelésre az autógyártók csak egy 20 százalékos javaslattal álltak elő. A szakszervezetnek állítólag hetente és munkásonként 500 dollárjába kerül a sztrájk, mivel ennyit fizetnek a sztrájkoló tagoknak az erre fenntartott alapból. Ez már heti 12 millióra rúg. az autógyártók eközben milliárdos veszteségeket emlegetnek és a beszállítók csődjétől tartanak. Ram 1500 REV A sztrájk folyamatban lévő beruházásokat is megállított, így például a Ford, kétség kívül, a nyomásgyakorlás eszközével élve, leállította a Marshall városába tervezett 3,5 milliárd dolláros akkugyárának építését, mondván, hogy egyelőre nem tud a munkabér költségekkel tervezni. De a stratégiai lépések mellett az alkatrészhiány miatt mostanra több típus, így a Ford F-150 Lightning elektromos pickup gyártása is leállt, a vállalat törli a megrendeléseket, csak a készletekből elégíti ki a vásárlókat. Jelenleg úgy néz ki, a Stellantis tart előrébb, állítólag új ajánlattal álltak elő, ezért a UAW egyelőre nem növelte a munkabeszüntetést az autógyártó üzemeiben. A Volvo Truckshoz tartozó Mack teherautó-gyártó pedig a hétvégén megállapodott a szakszervezettel. Joe Biden amerikai elnök egyébként az elmúlt héten személyesen is ellátogatott a sztrájkolókhoz, és támogatásáról biztosította a szakszervezetet – ez állítólag példátlan lépés az amerikai politikában. Nem mindenki érintett Ám ahogy az a felsorolásból látszik, nem mindenki érintett a jelenleg zajló sztrájkban. Elsősorban a japán gyártók, így a Honda és a Toyota, valamint a Volkswagen amerikai üzemei, illetve a Tesla gyárai ismertek arról, hogy a munkások nem akartak csatlakozni a UAW-hoz, amely az elmúlt években komoly korrupciós botrányokba keveredett, két előző elnökét, több vezető tisztségviselőjét, illetve a FiatChrysler egyes képviselőit is börtönbüntetésre ítélték. Így a jelenlegi sztrájk ezeket a cégeket közvetlenül nem érinti, de az előfordulhat, hogy ha UAW-tag beszállítóik vannak, akkor az alkatrészhiány őket is eléri majd. VW ID.4 készül az amerikai gyárban. Forrás: VW Az eladási számokon azonban egyelőre nem valószínű, hogy meg fog látszani a sztrájk hatása, mivel a legtöbb nagy autógyártó 50-60 napnyi raktárkészlettel rendelkezik – így az Edmunds elemzője például rekord, 3,9 milliós eladási adatot vár a harmadik negyedévre. De a gyárleállások minden bizonnyal érezhetőek lesznek majd a negyedik negyedév második felében, különösen, ha a megállapodás elhúzódik. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!