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 Szeptember 15-ig adott határidőt az amerikai autóipar munkásait tömörítő szakszervezet, a UAW, a három nagy gyártónak, a Fordnak, a General Motorsnak és a Stellantisnak, hogy megállapodjanak a kollektív fizetésemelésekről. Ám a határidő eredmény nélkül járt le, a követelésekben megjelöl 40 százalékos emelést és a rövidített munkahetet nem tudták elfogadni az autógyártók. Azóta egyre nagyobb méreteket ölt a sztrájk. Detroit leáll A sztrájk egyébként ebben az esetben nem azt jelenti, hogy a három nagy gyártó azonnal és teljes egészében leállt – a tárgyalások folyamatosan tartanak, és a szakszervezet autógyártónként más-más mértékben él a munkabeszüntetés eszközével. Az első teljes hét végére, szeptember 22-re már 12.700 szakszervezeti tag sztrájkolt, a három nagy gyártó egy-egy detroiti üzemében, de a munkabeszüntetés elérte az elosztó központokat is, ami miatt a múlt héten már arról is érkeztek hírek, hogy autók javítása marad el a szervizekben, mivel néhány alkatrészből hiány alakult ki. GMC Hummer EV A viszony egyelőre inkább elmérgesedni látszik a felek között. Szeptember 21-én a Detroit News birtokába jutott a szakszervezet vezetésnek egy belső üzenetváltása, amelyből többek között az derült ki, hogy a UAW az autógyártók hitelét, hírnevét akarja rontani és célja a működési káosz elérése: Ha hónapokig megsebezve tudjuk tartani őket, nem fogják tudni mihez kezdjenek. A dolog szépsége, hogy mindent a nyilvánosság elé tártunk, de ők még így sem képesek megállítani minket. A beszélgetés többi részéből a taktika is kiderült. Eszerint a UAW igyekszik a három gyártót egymás ellen kijátszani, és nem feltétlenül akarnak mindenkivel ugyanúgy megegyezni. (Korábban mindig egy nagy, közös megállapodás született). Mint írják ha egyik vagy másik gyártó jobban hajlik a megállapodásra, akkor őket kihagyhatják a komolyabb munkabeszüntetésekből. És az elmúlt héten pontosan ez is történt. A Forddal eleinte jobban haladtak a tárgyalások, így a 25 ezerre dagadt létszám többsége 38 GM és Stellantis üzemben rakta le a lantot. Később aztán a Forddal is elakadt a tárgyalás. A kiszivárgott chat pedig okot adott arra, hogy az autógyártók vezetése megkérdőjelezze, hogy vajon jóhiszeműen tárgyalnak-e a szakszervezet képviselői. Ford F-150 Lightning Így az elmúlt pénteken tovább durvult a pengeváltás, a GM és a Ford vezetői szerint a szakszervezet bábként használja tagjait, és olyan feltételeket szab, amelyek például az elektromos autók akkumulátorainak gyártási helyszíneit érintik. A szakszervezet erre válaszul azzal vádolta két cég első emberét, hogy a héten nem is jelentek meg személyesen a tárgyalásokon, miközben ketten együtt 50 millió dollárt keresnek évente. A UAW elnöke azzal is megvádolta Jim Farley-t, a Ford vezetőjét, hogy a nyilvánosság előtt hazudik a tárgyalásokkal kapcsolatban. A hírek szerint egyébként az álláspontok továbbra is eléggé messze vannak egymásról, mivel a 40 százalékos követelésre az autógyártók csak egy 20 százalékos javaslattal álltak elő. A szakszervezetnek állítólag hetente és munkásonként 500 dollárjába kerül a sztrájk, mivel ennyit fizetnek a sztrájkoló tagoknak az erre fenntartott alapból. Ez már heti 12 millióra rúg. az autógyártók eközben milliárdos veszteségeket emlegetnek és a beszállítók csődjétől tartanak. Ram 1500 REV A sztrájk folyamatban lévő beruházásokat is megállított, így például a Ford, kétség kívül, a nyomásgyakorlás eszközével élve, leállította a Marshall városába tervezett 3,5 milliárd dolláros akkugyárának építését, mondván, hogy egyelőre nem tud a munkabér költségekkel tervezni. De a stratégiai lépések mellett az alkatrészhiány miatt mostanra több típus, így a Ford F-150 Lightning elektromos pickup gyártása is leállt, a vállalat törli a megrendeléseket, csak a készletekből elégíti ki a vásárlókat. Jelenleg úgy néz ki, a Stellantis tart előrébb, állítólag új ajánlattal álltak elő, ezért a UAW egyelőre nem növelte a munkabeszüntetést az autógyártó üzemeiben. A Volvo Truckshoz tartozó Mack teherautó-gyártó pedig a hétvégén megállapodott a szakszervezettel. Joe Biden amerikai elnök egyébként az elmúlt héten személyesen is ellátogatott a sztrájkolókhoz, és támogatásáról biztosította a szakszervezetet – ez állítólag példátlan lépés az amerikai politikában. Nem mindenki érintett Ám ahogy az a felsorolásból látszik, nem mindenki érintett a jelenleg zajló sztrájkban. Elsősorban a japán gyártók, így a Honda és a Toyota, valamint a Volkswagen amerikai üzemei, illetve a Tesla gyárai ismertek arról, hogy a munkások nem akartak csatlakozni a UAW-hoz, amely az elmúlt években komoly korrupciós botrányokba keveredett, két előző elnökét, több vezető tisztségviselőjét, illetve a FiatChrysler egyes képviselőit is börtönbüntetésre ítélték. Így a jelenlegi sztrájk ezeket a cégeket közvetlenül nem érinti, de az előfordulhat, hogy ha UAW-tag beszállítóik vannak, akkor az alkatrészhiány őket is eléri majd. VW ID.4 készül az amerikai gyárban. Forrás: VW Az eladási számokon azonban egyelőre nem valószínű, hogy meg fog látszani a sztrájk hatása, mivel a legtöbb nagy autógyártó 50-60 napnyi raktárkészlettel rendelkezik – így az Edmunds elemzője például rekord, 3,9 milliós eladási adatot vár a harmadik negyedévre. De a gyárleállások minden bizonnyal érezhetőek lesznek majd a negyedik negyedév második felében, különösen, ha a megállapodás elhúzódik. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!