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
auto
2024. 05. 01. szerda

Még idén továbbfejlesztett aksikat kapnak az amerikai Teslák

elektromosautó-akkumulátor

A sok gigagyár mellett már szinte el is felejtkezünk az eredeti, nevadai gigafactory-ról, amelyet régen az egyes számmal illettek, ma már csak Giga Nevada néven emlegetnek. Pedig a mai napig itt készül szinte az összes észak-amerikai piacra szánt Model Y akkucellája.

Most növekedni fog a termelés hatékonysága és az aksik energiasűrűsége is.

Frissítés

Az akkumulátorok fejlesztése kapcsán a sajtó leginkább az új, szuper olcsó, vagy szuper nagy kapacitást ígérő innovációkra fókuszál, amelyek sokszor még csak a laborban működnek, és évekre vannak a sorozatgyártástól. A ma és a holnap villanyautósának viszont talán ennél egy fokkal lényegesebb az a folyamatos, ámde kevésbé látványos fejlesztés, ami a jelenleg nagy számban gyártott cellák kapcsán folyik, hiszen ezek kerülnek azokba az autókba, amelyeket a szalonokban meg is lehet vásárolni.

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

A Panasonic és a Tesla 2017 óta gyárt a Giga Nevadában akkucellákat, illetve akkupakkokat – meg persze itt készül az amerikai Teslák hajtáslánca, korábban itt gyártották a Powerwall és Megapack energiatárolókat, és itt épül a Tesla Semi tömeggyártásához szükséges bővítés is.

A Model 3 gyártásának megkezdésekor debütáló 2170-es Panasonic cellák, illetve cellagyártó sorok azonban az elmúlt 6,5 évben nem maradtak változatlanok, folyamatosan fejlesztette a japán partner a technológiát. Így az eredeti akkukémiát 2020 nyarán egy öt százalékkal nagyobb energiasűrűségű, kobaltban szegényebb keverék váltotta fel, amely nagyjából 18,5 Wh-ra növelte a cellák kapacitását – egyes források ezeket 2170L -ként jelölik. Ekkor nőtt az amerikai gyártású Model 3 és Model Y akkumulátora is bruttó 78-ról 82 kWh-ra.

Ezzel párhuzamosan egyébként a gyártástechnológia is fejlődött, így 2020 végétől a korábbi 300 ezer helyett a gyártósorok egyenként napi 400 ezer cella legyártására képesek, és 13 helyett már 14 cellagyártósor található az épületben. Így az üzem elméleti gyártási kapacitása megközelíti az évi 38 GWh-t, de praktikusan, a karbantartások és egyéb leállások miatt 37+ GWh/év gyártási volumenről beszél a gyártó.

Most, ismét nagyjából három és fél évvel később, egy interjúban újabb fejlesztéseket jelentett be Watanabe Shoichiro, a Panasonic technológiai igazgatója (CTO).

A szakember a Bloombergnek arról beszélt, hogy még 2025 előtt további 5 százalékos fejlesztést hajtanak végre az energiasűrűségen, és ugyanennyivel javul a gyártás hatékonysága is, amelynek következtében 10 százalékkal több akkukapacitás gyártására lesznek képesek.

Természetesen az az autógyártó partner döntése lesz, hogy az akkupakkok kapacitásának szinten tartása mellett kevesebb cellát használ majd autónként, és ennyivel több kocsit tud majd legyártani, vagy esetleg 82-ről 86 kWh-ra emeli az akkupakk energiatároló képességét és megelégszik 5% darabszám növekedéssel. Ha a Panasonic fejlesztéseit teljes egészében az autók darabszámának növelésére használnák, akkor az nagyjából évente 45 ezerrel növelné az eladható darabszámot, ami az amerikai villanyautós támogatás igénybevétele szempontjából nem lényegtelen.

Jelenleg az amerikai gyártású Model Y, a most éppen ideiglenesen nem elérhető Model 3 Performance, illetve az alacsony darabszámban készülő Tesla Semi használják ezeket az akkucellákat. A kis szedán alapváltozata a CATL LFP aksijait, nagy akkus kiadása pedig az LG kínai 2170-es celláit kapja, míg a Model S-t és Model X-et a Panasonic japánban készülő 18650-eseivel, a Cybertruckot pedig a Tesla saját, austini gyártású 4680-asaival szerelik.

A változás olyan szempontból minket nem érint, hogy a vállalat Európának szánt autói a BYD (kisakkus Model Y), a CATL (kisakkus Model 3), illetve az LG (nagyakkus Model 3 és Y) celláit használják, így hozzánk az új Panasonic aksiból nem kerül. Az LG 2170-es, Kínában készülő akkucellái ráadásul már jelenleg is gyengébbek a japán rivális termékénél, így az európai modellek csak bruttó 78, nettó 75 kWh-s akkupakkal rendelkeznek.

Terv szerint

Az interjúban egyébként szó volt a Panasonic saját 4680-as akkucelláiról is, amelyek sorozatgyártását még korábban némileg elhalasztották.

Watanabe most elmondta, hogy terv szerint halad a cellák fejlesztése, és Japánban már elkészültek az új gyártócsarnokok is. Jelenleg a gyártósorok telepítése zajlik, de a vállalat optimista, és úgy látják, az áprilisban induló új üzleti évük első felében megkezdődhet a sorozatgyártás is.

Panasonic 4680-as cella. Forrás: iza.ne.jp

A szakember elmondta, hogy az új cellájuk legnagyobb előnye az autógyártók szempontjából, hogy mivel kapacitása ötszörös, így ötöd annyi cella kell az autóba, ami miatt ötödére csökkenthető az ezeket összekötő vezetékek, hegesztések és egyéb járulékos alkatrészek száma, az akkupakk komplexitása is.

Arról egyelőre továbbra sincs információnk, hogy a Panasonic 4680-as cellája a szárazelektródás technológiát használná, így csökkentve lényegesen a gyártás villamosenergia-, víz-, és oldószerigényét is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.