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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Tovább nőhet Európa hátránya az akkumulátorok ellátási láncában

elektromosautó-akkumulátor

Nem csak a médiának tűnt fel, hogy Marokkó milyen komoly ambíciókat dédelget az akkugyártás kapcsán.

A Volkswagen is erre figyelmeztet.

Lemaradás

Az Európai Unió már pár éve felismerte, hogy a zöld átállás nem megy saját akkugyártás nélkül, hiszen akkor a közel-keleti olajfüggőséget ázsiai akkufüggőségre cseréljük.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Ám bármennyire is szorgalmazzák az európai akkugyárak építését, a problémát a teljes ellátási lánc szintjén kell kezelni. Nem sokkal vagyunk beljebb ugyanis, ha az Unión belül van a cellagyár, de az akkuk főbb összetevőit, a kritikus alapanyagokat Kínából kell importálni, mert ott vannak a nyersanyagok feldolgozásához és az ezekből akku alapanyagok gyártásához szükséges üzemek. Ezt a két lépcsőfokot is házon belülre kell hozni.

A kontinens azonban több éves lemaradásban van, amit az amerikai IRA program szívóereje tovább nehezít, ugyanis több befektető az USA projektjeit hozta előre az ottani bőkezű támogatás láttán, tovább növelve Európa hátrányát.

Most a Volkswagen akkugyártó részlege a PowerCo vezetője figyelmeztetett arra, hogy az egyre népszerűbb LFP akkuk gyártásához Kína komoly hídfőállást létesít Marokkóban. Az észak-afrikai ország ugyanis nemcsak Európa kapujában van, de 1996-ban szabadkereskedelmi megállapodást is kötött az Unióval, amelyet 2006-ban egy hasonló amerikai szerződés követett. Így Kína meg tudja kerülni az ellene készülő lépéseket az afrikai gyártással, miközben továbbra is a kezében tartja majd az ellátási láncot.

Marokkó helyzetét tovább erősíti, hogy az ország gazdag foszfát lelőhelyekben, amely jó kiindulási pont az LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátorok gyártásához. Az afrikai Al Mada befektetési alap például kétmilliárd dolláros befektetéssel az Atlanti-óceán partján, Casablancától délre fekvő Jorf Lasfra városát építi ki éppen, mint akku alapanyag bázist, és 2025-ben már meg is kezdik az exportot.

A PowerCo úgy látja, hogy ezek a befektetések az európai gyárak kiszolgálására készülnek, ám továbbra is az Unió határain kívül lesznek, pedig az lett volna a kívánatos, ha azokon belül valósulnak meg.

Afrikában is akkugyár épül

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.