PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9lbGVrdHJvbW9zYXV0b3Njc2FsYWRpbmFwLmh5dW5kYWkuaHUvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2VsZWt0cm9tb3NhdXRvc2NzYWxhZGluYXAuaHl1bmRhaS5odS8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTE5NDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUtZWd5ZWItcmVuZGV6dmVueWVrLWV2Y3NhbGFkaW5hcC12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lci0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

1290 buszt cserélhetnek elektromosra a magyar városok

elektromos busz

A közelmúltban rendszeresen számoltunk be arról, hogy nagyvárosok elektromos buszokra váltanak, amivel nem csak a levegő tisztáságát növelik, de jelenetős költség megtakarítást is elérhetnek. Szerencsére Magyarország is igyekszik lépést tartani Varsóval, Moszkvával, Párizzsal.

A kormány honlapján jelent meg a minap egy közlemény arról, hogy 35,9 milliárd Forinttal támogatják az önkormányzatokat és helyi közlekedési társaságokat környezetbarát buszok beszerzésében. A támogatás a beruházások árának maximum 20%-át adja. A közlemény szerint a teljes beruházás 160 milliárd Forint lehet.

A kormány azzal számol, hogy a 160 milliárd forintból összesen 1290 buszt vásárolhatnak majd az önkormányzatok, amennyiben biztosítani tudják a támogatáson felül a 124 milliárd saját forrást.

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

A támogatásra a legalább 25 000 fős lakossággal rendelkező települések jogosultak. Jelenleg ezeken a településeken összesen 2900 autóbusz közlekedik, így a teljes korszerűtlen flotta közel felét környezetbarátra cserélhetik majd. A buszbeszerezés folyamatos lesz. Az első években, 2021-ig nem csak elektromos, hanem földgáz (CNG) üzemű buszokra is felvehető a támogatás, de 2022-től már kizárólag tisztán elektromos buszok beszerezését támogatják.

Székesfehérvár főterén mutatta be az Ikarus és a CRRC magyaror-kínai vállalat az IC 1211 U típusú, CityPioneer elnevezésű 12 méteres elektromos buszát (Fotók: Simon Erika és Molnár Artúr – Szekesfehervar.hu)

A program a környezetvédelem mellett a gazdaság élénkítését is megcélozza, ugyanis a beruházásnál lehetőség szerint 50%-os hazai hozzáadott értéket szeretnének elérni, így lehetőséget biztosítva a magyar gyártóknak a hosszú távú fejlődésre, azaz a hazai megrendeléseket referenciákat felmutatva később világszerte megrendeléseket szerezhessenek.

A zöld busz program kormányzati támogatásának fedezetét tíz év alatt a szén-dioxid kvóta értékesítéséből befolyó bevételek biztosítják majd. A hosszú távú célokat is meghatározták, a közlemény kitér arra, hogy a következő 10 évben a közösségi közlekedésben használt 7500 buszt szeretnék környezetbarátra cserélni a hazai ipar közreműködésével.

Magyarországon a buszgyártás komoly múltra tekint vissza, az 1980-as években az Ikarus évente 10 000 db buszt értékesített. Az Ikarus, bár kínai segítséggel, de igyekszik lépést tartani az igények változásával, 2018 decemberében az Ikarus-CRRC elektromos buszt mutatott be Székesfehérváron, és idén tervezik a csuklós és midi változatok bemutatását is.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.