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
auto
2024. 04. 26. péntek

A Superchargerek 43 ezer tonna szén-dioxidtól kímélnek meg

elektromos autó

A Tesla Superchargereken egy hónap alatt 72 GWh elektromos energiát töltöttek az autókba. A Tesla az autógyártók között elsőként látta meg azt a fontos tényt, hogy elektromos autót csak úgy lehet eladni, ha biztosított a töltőhálózat, ezért már 2012-ben megkezdte a saját töltőhálózat fejlesztését, amely azóta is gőzerővel halad, a közelmúltban ígérte Elon Musk az ukrán Teslásoknak a keleti nyitást, majd hamarosan meg is jelent számos tervezett kelet európai töltőállomás a Tesla térképén.

A fejlődést jól példázza, hogy egy éve a Tesla Superchargerek maximum 72 GWh kiszolgálására lettek volna képesek, de nyilván nem nonstop töltik az autókat a legtöbb töltőállomáson, ezért ennél lényegesen kevesebb volt a valóban betöltött energia. Egy év alatt azonban elérték azt, hogy 2019 júliusában ténylegesen 72 GWh energiát töltöttek az autóikba a Tesla tulajdonosok.

A Supercharger hálózat világszerte jelenleg 1617 töltőállomásból és 14 087 töltőpontból áll. Viszonylag magas, 20 kWh/100 km fogyasztással számolva 72 GWh felhasználásával a Teslák havi 36 millió kilométert tehetnek meg csak a Superchargerekre támaszkodva. Európa új autó eladásainak 2018-as átlagos 120 g/km szén-dioxid kibocsátásával számolva havonta 43 000 tonna helyi szén-dioxid-kibocsátástól kímélték meg minket a Teslások.

Bár a Tesla egyértelműen törekszik erre, a Superchargereken töltött áram még messze van attól, hogy teljes egészében megújuló módon termelt energiát szolgáltasson, figyelembe véve, hogy a Tesla töltések jelentős része nem a SuC hálózaton hanem otthon vagy egyéb töltőkön történik (egyes vélemények szerint ez az összes töltés akár 80-85%-a is lehet), ennél lényegesen magasabb lehet a káros anyag kibocsátás valós előnye.

Superchargerek Európában (forrás: tesla.com)

Ekkora mennyiségű áramért a Teslának bizonyára hatalmas összeget kell fizetni, akkor is, ha kiemelten kedvező árat tudtak kialkudni a legtöbb áramszolgáltatóval, a Tesla idén mégis ismét korlátlan SuC használatot kínál a vásárlóknak, annak ellenére, hogy Musk a tavaly még nem fenntarthatóként jellemezte az ingyenes töltést. A dinamikusan növekvő energiamennyiség arra is rávilágít, hogy a villanyautó töltő hálózatok üzemeltetése egyre nagyobb üzlet lesz világszerte.

A napokban felkerült a Tesla konfigurátorba Magyarország is a választható országok közé, aki viszont lízingelne, tapasztalt magyar közvetítő segítségét is igénybe veheti.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.