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 Az ev-sales.blogspot.com ismét elkészítette a havi villany(osított) autóeladási statisztikáit és így már megvannak a számok 2019 első 3 negyedévére. Elsőre jó híreket olvasunk ki, hiszen globálisan 25%-os növekedés látszik 1,280,000 autóról 1,681,000-re (kerekítve), de az utóbbi két hónapban csökkentek a regisztrációk – az okokra majd még kitérünk. Global Top 20 Kezdjük mindjárt a globális adatokkal és az említett 25%-os éves növekedéssel. http://ev-sales.blogspot.com/2019/10/global-top-20-september.html Az augusztusi 9%-os visszaesést egy újabb 8% követte, amit főleg a plug-in hibridek 23%-os zuhanása okozott – a tisztán villanyosok mindössze 1%-ot gyengültek. Fontos megjegyezni, hogy úgy általában stagnálnak vagy csökkennek az újautó eladások a világban – és ennek legfőbb oka a kínai belassulás. Ennek ellenére éves szinten még mindig 25% pluszban vannak a plug-in hibrid és tisztán elektromos autók. Ha az egyes modelleket nézzük, akkor pár fontos szereplőt emelnénk ki. Az első helyezett Tesla Model 3-ból idén szeptemberig majd 208 ezret adtak el, ami a globális piac 13%-a. Tavaly ilyenkor 82 ezernél állt a számláló, tehát a növekedés 250% volt éves szinten. A típus negyedéves eladásai szinte centire a megszokott formát követték: a júliusi 19 ezret augusztusban 21 ezer követte, az időszak utolsó hónapjában pedig annyi ment el, mint az előző 2 hónapban együtt. Tehát maradt a 25-25-50%. (Innentől kezdve tessék majd megfelelően pánikolni, amikor az okos cikkekben november során a Model 3 drámai visszaeséséről olvasunk). A tervezett termelési bővítéssel 290-300 ezer eladott autó közé várjuk a típus az év végére. A Nissan Leaf 4. lett a listán közel 54 ezer autóval, ami csaknem 20%-os visszaesés a tavalyi 66 ezerhez képest. Úgy látszik a nagyobb aksi nem hozta meg a várt eredményt, vagy talán nincs belőle elég kapacitás, de arra pont jó volt, hogy megtizedelje a 40-es iránti keresletet. A 8. helyezett Zoeból 35 ezer fogyott a tavalyi 25 ezerhez képest, ami 40%-os emelkedés – itt valószínűleg segített a régebbi modellek kiszórása mivel az új 50-es modell még csak mostanában kerül a vásárlókhoz. A 9. Kona EV tavaly ilyenkor még nem volt a listán, úgyhogy a 33 ezres debütálás elég tisztességes, főleg a Zoehoz viszonyítva, hiszen ez egy jóval drágább autó. A 10. BMW i3 30 ezer darabban kelt el, ami 15 százalékkal több mint tavaly ilyenkor. Így már érthető a BMW döntése, hogy miért nem állítja le mégsem a típus gyártását. A 14. Telsa Model X 28.600 darabbal 16 százalékot esett vissza és a 20.500 Model S 40%-os visszaesést jelent. Ennek valószínűleg leginkább a Model 3 (és a közelgő Y) az oka, amely főleg Európában sokkal jobban kielégíti a vásárlói igényeket, fele áron. Azt is érdemes felidézni, hogy a Tesla kivezette az olcsóbb 75 kilowattórás aksis verziókat, amelyek mind a két modellnél az eladások zömét adták és az egyik legnagyobb piacukon, Kínában keményen megugrottak az árak a Trump féle kereskedelmi háború és a 25%-os büntetővám miatt. Érdekes még a VW e-Golf belépése, amely tavaly a listán sem volt, idén pedig 25 ezer fogyott belőle. Az autót sok régióban keményen akciózzák az ID3 érkezése előtt. Hiányzik a listáról a Jaguár I-Pace és az Audi e-tron – ezekből nem adtak el eleget ahhoz, hogy beférjenek a Top 20-ba. Alább a különböző márkák összeladásainak listája. http://ev-sales.blogspot.com/2019/10/global-top-20-september.html Európai Top 20 Európában majd 40%-kal (!) bővült a piac egy év alatt – nézzük minek köszönhető ez. http://ev-sales.blogspot.com/2019/10/europe-september-2019.html Az első hely természetesen itt is a Tesla Model 3-é. Az amerikai autóból idén február közepe óta 64 ezret szállítottak ki, ami a piac 17%-át vitte el. Ha így megy tovább az év végére 90 ezer 3-as lehet Európa útjain. A Renault Zoe úgy őrizte meg a második helyét, hogy akárcsak tavaly, most is a piac 9%-a az övé – azonban ez az eredmény egy bővülő piacon 40%-os növekedésnek volt köszönhető. Az i3-as BMW szintén 40 százalékkal, 24 ezerre növelte eladásait, a Nissan Leaf viszont Európában is visszaesett az eladások 13 százalékos csökkenése után. Ki tudja, talán az akkuhűtés hiánya, talán a szűk 62 kWh-s aksi gyártási kapacitás az oka. Az e-Golf a tavalyi 13.300-as számait majd 20 ezerre tornászta fel, ami 50%-os bővülés, a Kona pedig majd 17 ezerrel debütált a piacon. Az európai nagyjából az egyetlen piac ahol elfogadható eladásokat produkál az Audi és a Jaguár – az e-tronból 11 ezer, I-Paceből 9500 fogyott. A Kona testvérmodellje a Kia Niro EV 8 ezerrel debütált a listán – érdekes adalék, hogy ez a szám mintegy 10%-kal kevesebb mint a Plug-in hibrid testvéré. Majd 7 ezer fogyott a Smartfortwoból ami már itthon is megtalálható az egyik car sharing szolgáltatónál és emögött alig van lemaradva a villanyos Hyundai Ioniq, a hatékonyság királya. Döbbenetes, hogy eladott darabra a 6631-es szám mindössze 21-gyel el több mint tavaly ilyenkor. A Tesla Model S és X egyértelműen az európai piac vesztesei – erről már feljebb beszéltünk. Aki Teslát akar venni, az most már fél áron kap pár hét várakozás után 3-ast ráadásul az S/X méretben mindig is picit túlméretezett volt erre a piacra. A Model S eladásai a felére, az X-é a tavalyi 2/3-ára estek vissza USA Top 20 (10?) Végül nézzük meg ki hogy szerepelt az első 3 negyedévben a stagnáló amerikai piacon. http://ev-sales.blogspot.com/2019/10/usa-september-2019.html A toplistából valamiért most csak egy szűkített top 10-et tettek közzé, de az összes eladás 238.722 autó volt, ami még 2%-os növekedés sincs tavalyhoz képest. Ha tippelnem kellene azt mondanám a Model 3 111 ezer darabos teljesítménye kiszívta az oxigént a piacról, amelynek 47 százalékát (!) lenyelte. #NoDemand #TSLAQ A második helyezett Model X 13.540 darabnál jár ami 17 százalékos visszaesés. Ez nem is olyan rossz ahhoz képest, hogy már nincs a piacon az olcsóbb verzió. A Model S 17 ezerről 10 ezerre esett vissza, ami valószínűleg ezen a piacon is a feleannyiba kerülő Model 3-ra és az olcsóbb aksi kivezetésére vezethető vissza. A két Tesla közé beékelődve 13 ezer eladott autóval bekerült a Chevy Bolt (Opel Ampera-e) a tavalyi eladásait 10%-kal növelve. A Nissan Leaf ezen a piacon is teret vesztett – 15 százalékkal 9 ezerre estek vissza az eladások. A Top 10-es listán nincsen rajta, de az InsideEVs utolsó számai alapján Audi e-tronból április óta 3500 fogyott és a típus havi eladásai május óta esnek, most már az akkori 50%-ánál tartanak. i3-as BMW-ből 3300 kelt el, I-Paceből 1800 talált gazdára, villany Konából 900, e-Niroból és elektromos Ioniqból 400-400 lett leszállítva 2019-ben a 300 milliós országban. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!