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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ezer százalékra ugrott Kína legfőbb lítium bányásza

üzlet
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

A történelmi rekordbevételeket már előre borítékolták a nagy kínai lítiumbányász cégek, miután az elektromos járművek akkumulátorai iránti növekvő kereslet mellett a nyersanyagárak is történelmi csúcsra ugrottak 2022-ben – írta meg a Bloomberg.

A szecsuani központból irányított Tianqi Lithium Corp. – mely a világ lítium termelésének majdnem felét (46 százalékot) ellenőrzi – azt jelentette, hogy a nettó árbevétele akár a korábbi (2021) évnek több mint a tízszerese is lehet. Az előrejelzésük szerint a 2022-es előzetes nettó bevétel 1011-1132 százalékkal ugrott meg, és elérheti a 23,1-25,6 milliárd jüant. Az egyik fő rivális, a Ganfeng Lithium Group pedig, ha ekkorát nem is, de 244-321 százalékos növekedést azért elérhetett, és így a nettó bevételüket a 18-22 milliárd jüan közötti sávba várják.

Lítiumba fektet a Stellantis is

A rally elképesztő eredményei onnan nézve azonban mégsem voltak teljesen váratlanok, hogy a két óriásvállalat termékportfóliójában is fajsúlyos lítium-karbonát ára novemberben – a kínai piacon – akkora csúcsra futott, hogy a 2020-ban mért piaci mélypont 15-szörösét is megadták érte. Ezzel együtt is: az elektromos járművek akkumulátoraiban használt anyag iránt folyamatosan nőtt és nő a kereslet. Egyes számítások szerint a lítiumfogyasztás aktuális értéke a 2020-as 3 milliárd dollárról 2022-ben megközelítőleg 35 milliárd dollárra emelkedett.

Ezzel párhuzamosan az akkumulátorgyártók és az elektromosautó-gyártók most arra panaszkodtak, hogy túl drága lett a lítium, és ez az árréseiket mardossa.

Csak érdekességként: két éve az volt itt a legnagyobb probléma, hogy annyira olcsó volt a lítium, hogy ez már az ellátási láncokat és a bányászati költségeket, illetve: a termelési volumenek növeléséhez szükséges beruházásokat veszélyeztette. A Bloomberg elemzője, Annie Lee január közepén éppen arra hívta fel a figyelmet, hogy az öt meghatározó elemzőház (Bank of America, J.P. Morgan, Morgan Stanley, S&P Global Commodity Insights, Benchmark Mineral Intelligence) előrejelzéseiből az a kép rajzolódik ki, hogy az idei év kiegyensúlyozottabb világpiacot és akár jelentős lítiumtöbbletet is hozhat. Ehhez azonban arra is szükség volna, hogy a bányászati cégek (nem csak Kínában, de Chilében, Ausztráliában stb.) ne ütközzenek akadályba az új kitermelési terveiket és kapacitásbővítéseiket illetően.

Nappal válik zöldebbé a lítiumbányászat

Az előrejelzések szerint 2023-ban a világ lítium termelése 22-42 százalékkal tovább nőhet majd, ami Annie Lee szerint közelebb viheti a kereslet-kínálati rendszert az egyensúlyi állapotokhoz és az árak normalizálódásához.

A növekedés a két, korábban említett kínai cégen nem fog múlni: a Tianqi nemrég 95 millió (amerikai) dolláros ajánlatot tett az ausztrál Essential Metals Ltd lítiumkutató cég felvásárlására; a Ganfeng pedig néhány napja azt jelentette be, hogy 2,22 milliárd dollár értékű beruházást indít, hogy két új, kínai akkumulátorgyárat (összesen 34 GWh kapacitást) megépítve, elérje a 100 GWh szintet.

Újabb hatalmas lítiumbánya nyílik

Szabó M. István