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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Megélt- és közösségi e-mobilitás címmel rendezett kerekasztal beszélgetést az ABB az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából, amelyen a szakma és a felhasználók képviselői egyaránt részt vettek.

Mi az elektromobilitás? Trend, kihívás, lehetőség, eszköz a fenntarthatóságra, ipar, álom, tévedés vagy a megoldás? Ezeket a kérdések sorolta köszöntőjében Bredán Csaba, az ABB Magyarország Energetikai üzletágának kereskedelmi igazgatója.

A válaszokat a beszélgetés résztvevői igyekeztek megadni, akik közül többen évek óta elektromos járműveket használnak, így saját bőrükön is tapasztalják a nehézségeket és előnyöket. Magyarországi viszonylatban mindannyiuk szerint az elektromos hálózati infrastruktúra, a nyilvános gyorstöltők alacsony száma és az elektromos járművek hatótávja kapcsán merül fel a legtöbb kérdés és aggodalom, ezért ragaszkodnak még sokan a hagyományos erőforrásokhoz, különösen, ha hosszabb útra indulnak. Míg hazánkban még a 20-50 kW-os nyilvános DC töltők dominálnak,  Nyugat-Európában egyre kevésbé kérdés, hogy hol töltsük az autónkat. A legtöbb autópálya-pihenőben már ott vannak a 120-180-360 kW teljesítményű töltőpontok. Az ABB vásárlói is egyre inkább ezeket keresik, gyakorta már a 100 kW alatti töltők cseréjéhez vagy a töltőállomások töltőpontjainak bővítéséhez is.

A Volánbusz esetében 15-20 éves használati időtartam mellett még akkor is kedvezőbb eredmények adódnak, ha az elektromos járművek kezdeti beruházási költsége magasabb, amit nem csak a járművek beszerzési ára, de a töltőinfrastruktúra kiépítése is eredményez, mondta el Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója. A buszokat a telephelyeken töltik, elsősorban éjszaka, de az üzemeltetési költségeket így is csökkentik a napelemek. Mivel nap közben alig használják a töltőket, a megtérülést gyorsíthatná, ha megnyitnák a töltőállomásokat a villanyautósok felé.

Szegedre is megérkeztek az elektromos buszok

A jövőben a V2G technológia fejlődése is extra bevételt generálhat a cégnek, hisz egy jelentős méretű autóbusz flotta akku kapacitása komoly érték a szabályozási piacon. Tapasztalataik szerint nehézséget jelent az elektromos buszok finanszírozása, mivel a buszokat nem tartják eléggé likvid terméknek a finanszírozók, amire megoldást jelenthetne, ha a gyártók az akkumulátort lízingbe adnák értékesítés helyett.

A Waberer’s flottájában jelenleg 4 db elektromos tehergépkocsi és 3 db vontató található, így egyelőre kísérletként tekintenek az elektrifikációra, de az LNG meghajtású járművekkel együtt már így is az övék Közép-Európa legnagyobb alternatív flottája – mondta el Patai Krisztina, a Waberer’s fenntarthatósági üzletágának igazgatója. Ügyfeleik számára a CO2 kibocsátás csökkentése a legfontosabb szempont az alternatív megoldások előtérbe helyezésekor, a járművezetők pedig azért szeretik a csendes és rezgésmentes járműveket, mert kevésbé fáradnak el a munkanap végére. Még telephelyi töltéssel is elférne a flottában további 30-35 elektromos tehergépkocsi és 10-20 nyergesvontató, az ennél nagyobb elektromosjármű-arányhoz viszont elengedhetetlen a töltőinfrastruktúra fejlődése úgy a nyilvános töltőhálózat, mint az ügyfelek telephelyén lévő töltés esetében.

Megérkezett hazánkba az első szériagyártású elektromos DAF

Első hallásra nagyon meglepő, hogy a Waberer’s számára az alternatív hajtású járművek karbantartási költségei magasabbak, mint a hagyományos tehergépkocsik költségei, ezt azonban a körülmények eredményezik: a hagyományos járműveket saját maguk szervizelik, az alternatív flottát pedig külső szervizpartnerek. Ez azonban az elektromosítás arányának növekedésével a jövőben megváltozhat.

A flottakezeléssel foglalkozó Arval Kft. ügyfelei egyre inkább keresik a tisztább üzemű járműveket, igaz a hibridekre még nagyobb az igény, mint a tisztán elektromos autókra, mondta el Németh Eszter kereskedelmi igazgató. A legnagyobb kihívás a munkahelyi és otthoni töltési megoldások kiépítése, ami nemcsak technikai, elszámolási kérdés is, mivel jelenleg a munkáltatók csak munkabérként (annak minden adóterhével) tudják kifizetni az alkalmazottak otthoni töltését, nincs mód egyszerű költségtérítésre. A cég az elektromobilitás népszerűsítése érdekében kedvezőbb havi lízingdíjakat kínál ügyfeleinek, melyet magasabb maradványértékkel kompenzálnak, még úgy is, hogy ezzel nagyobb kockázatot vállalnak a környezetvédelem érdekében.

A Jövő Mobilitása szövetség képviseletében Dr. Barczi Veronika, a B-EV Mobil Kft. ügyvezetője, elmondta, hogy tapasztalataik szerint egyre szélesebb kör nyit az elektromos járművek felé, melynek érdekes mellékhatása, hogy ma már nagy szükség van az ügyfelek támogatására, edukációjára, míg kezdetben nagyon felkészülten érkeztek az érdeklődők. Az otthoni töltők telepítésekor a biztonság mellett az elektromos hálózat megfelelő teljesítményére kell leginkább figyelni. Utóbbit okos megoldások segítenek optimalizálni, az épület rendelkezésre álló tápellátását megosztva a töltő és a hagyományos fogyasztók között, fontossági sorrendet figyelembe véve.

Németh Ágnes, a Magyar Elektromobilitás Egyesület elnöke a célállomás-töltés fontosságára hívta fel a figyelmet a nagyteljesítményű autópályás töltőállomások mellett, hiszen a személyautók gyakran 8-10 órát parkolnak a munkahelyeken is, nem csak éjszaka az otthoni garázsokban. Az autópályás előjelző táblák hiányát is kiemelte az ELMOB első embere, példaként Ausztriát és Olaszországot említve, ahol az autópálya pihenők előjelző tábláin már feltüntetik, hogy az adott helyszínen van-e elektromosautó töltési lehetőség, akár a szolgáltatók megjelölésével együtt.

Márgus Norbert, az ABB Elektromos Mobilitás üzletágért felelős szakembere büszkén újságolta, hogy vállalatuknál az elektromobilitás önálló, 1500 fős üzletággá fejlődött, amelyben több mint négyszázan K+F területen dolgoznak. Hasonlóan fontos mérföldkő, hogy az ABB már több mint egymillió elektromosautó-töltőt gyártott, melyek közül a DC töltők száma elérte az 50.000 darabot.

A közeljövő újdonságaival kapcsolatban kiemelte az otthoni és irodai töltés kiszolgálására fejlesztett AC Terra Home prémium kategóriás töltési megoldást, amely nem csak esztétikus megjelenést, de fejlett kommunikációs protokollt és szoftveres hátteret is kínál többek között a napelemes rendszerek integrációjához.

A DC gyorstöltők fejlődési irányánál a Skandináviában futó MCS szabványú Megawatt töltési technológiát emelte ki, amely akár 3,75 MW-os töltési teljesítményre is képes, elsősorban teherautók, buszok, elektromos hajók, kompok, repülőgépek számára, párhuzamosan több nagy kapacitású akkumulátor töltési lehetőségével.

A magyarországi ABB 2027-es céldátumot tűzött ki saját gépjármű flottájuk teljes elektrifikációjára, globálisan pedig 2030-ra tervezik a 10.000 járműből álló flotta tisztább üzeműre váltását.

Ezzel kapcsolatban Antalóczy Tibor, a rendezvény moderátora, megkérdezte a résztvevőktől, hogy milyen tisztán elektromos arányt várnak 2030-ra az új gépjármű értékesítésben. A vélemények erősen megoszlottak, a Waberer’s képviselője a hosszú távú áruszállításban 10% alatti részesedést valószínűsít, bár megjegyezte, hogy a vasúti szállítás felé eltolódás még okozhat meglepetéseket, hiszen ott magától értetődik az elektromos meghajtás. A Volánbusz konkrét tervekkel rendelkezik: 2030-ra a flotta harmadát, 2035-40-re a felét szeretnék elektromosra váltani.

A személyautók esetében 30 és 50% közötti „tippek” érkeztek, kiemelve, hogy Magyarország földrajzilag szerencsés helyzetben van, hiszen Budapestről egy nagy hatótávú elektromos autóval (500-600 km) az ország legtöbb települése oda-vissza megjárható töltés nélkül.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.