Volt akkut nem kellett még elhasználódás miatt cserélni

A napokban egy újságíró csoportot látott vendégül brownstowni akkumulátor összeszerelő üzemében a General Motors, ahol a sajtónak lehetősége volt kötetlenül beszélgetni a GM elektromos autózással foglalkozó vezetőivel. Ilyenkor általában nem sok olyan információ derül ki, ami sajtóközleményekben korábban nem hangzott el, de ezúttal mégis elhangzott néhány érdekesség.

GM akkumulátor gyár Brownstownban (fotó: AutoBlog)
GM akkumulátor gyár Brownstownban (fotó: AutoBlog)

A meglátogatott gyárban már egy ideje a 2. generációs Volt-ok akkumulátorait készítik, de egy soron még gyártják az első generációs modell akkupakkjait is. Erre azonban nem azért van szükség, mert cserélni kell azokat, hanem mert törvényi kötelezettsége a gyártónak, hogy 10 évig biztosítania kell még az alkatrészellátást. Az új Volt-ok akkumulátora viszont nem kompatibilis az első széria akkujával, ezért azt még egy darabig gyártásban kell tartani.

Az újságírók persze rákérdeztek arra is, hogy mennyi Volt-ban kellett eddig akkumulátort cserélni, de a válasz még őket is meglepte: általános kapacitáscsökkenés miatt eddig egész pontosan nulla Voltban kellett kicserélni az akkumulátort. Pedig mint azt már korábban is megírtuk, van már olyan Chevrolet Volt, amit túl van már a fél millió km-en, az akkumulátora pedig köszöni szépen jól bírja.

EZT OLVASTAD MÁR?  Rohamosan növekszik a villanyautók eladása
GM akkumulátor gyár Brownstownban (fotó: AutoBlog)
GM akkumulátor gyár Brownstownban (fotó: AutoBlog)

A jó akkueredmények hátterében valószínűleg a GM, illetve a Chevy Volt konzervatív akkukezelése áll. A 16 kWh-ás akkumulátorcsomagnak a Volt csak kb. 65%-át használja, így az elektronika valószínűleg soha sem tölti tele és soha nem engedi teljesen lemerülni az akkumulátorokat. A cellák valós kapacitásvesztését az évek során az autó töltőelektronikája a 65%-os sáv bővítésével tudja kompenzálni, így az évek során egyre nagyobb és nagyobb százalékban használja ki az autó az akkumulátort, stabilan tartva a betölthető és kivehető ~10,5 kWh-t. A folyadékhűtéses akkumulátor ráadásul várhatóan lassabb ütemben fog romlani (egyes becslések szerint évi 3%-kal kell számolni), így a a 65% feletti 35%-ból 10-11 évig képes lesz az autó kompenzálni az akkumulátor valós veszteségét, fenntartva az autó újkori tisztán elektromos hatótávját.

A meglátogatott gyárban egyébként kilencféle GM hibridhez és elektromos autóhoz kétféle típusú akkumulátor készül. A kisebb kapacitású, léghűtéses csomagban Hitachi cellák dolgoznak, míg a nagyobb, folyadékhűtéses verzióban az LG Chem celláit használják: Chevy Silverado eAssist (Hitachi), GMC Sierra eAssist (Hitachi), Chevy Malibu Hybrid (Hitachi), Buick LaCrosse Hybrid (Hitachi), Chevy Volt (1st and 2nd gen, both use LG Chem), Cadillac ELR (LG Chem), Cadillac CT6 PHEV (LG Chem), Spark EV (LG Chem).

EZT OLVASTAD MÁR?  LEAF-akkumulátorokkal biztosítja egy holland stadion energiaellátását a Nissan

Autok:

Elektromos autót használsz?