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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Az elektromos autók többségével nem szabad utánfutót vontatni, de szerencsére egyre több akad köztük, amellyel lehet. Az első vontatásra alkalmas elektromos autó a 2015-ben megjelent Tesla Model X volt a piacon, amelyra maximum 2267 kg tömegű utánfutó akasztható. Azóta megjelent az Audi e-tron és a Mercedes EQC is, mindkettő maximum 1800 kg-os vontatási kapacitással.

A tesztelőknek BE kategóriás jogosítvánnyal kellett rendelkezni (forrás: elbil.no)

Norvégiában a villanyautók mellett a lakókocsis életforma is népszerű, így egyáltalán nem meglepetés, hogy a norvég villanyautós szövetség letesztelte a három autót egyforma lakókocsikat vontatva. A teszthez egy 1160 kg tömegű lakókocsit választottak. A három napos próbaúton összesen 1381 km-t tett meg a három elektromos SUV a lakókocsikat húzva. Az autókat három gyakorlott villanyautós vezette, ráadásul gyakran autót cseréltek, hogy a járművezetők közötti különbséget kiküszöböljék. Ahol az útviszonyok lehetővé tették igyekeztek az adaptív tempomatot használni, ezzel is csökkentve az autóvezetők különböző vezetési stílusának hatását.  Az Audi e-tron egy apró hátránnyal indult, a másik két autón 20″, az Audin viszont 21″ kerekek voltak.

A töltők használata a Tesla hátul elhelyezett töltőcsatlakozójával nehézkes lehet, gyakran szükség lehet az utánfutó lecsatolására (forrás: elbil.no)

A teszt talán leglényegesebb eredménye az autók fogyasztása:

Fogyasztás lakókocsit vontatva Fogyasztás lakókocsi nélkül
Tesla Model X Long Range (100D) 27,9 kWh/100 km 15,3 kWh/100 km
Mercedes-Benz EQC 400 30,6 kWh/100 km 16,3 kWh/100 km
Audi e-tron 55 35,3 kWh/100 km 18,5 kWh/100 km

A tesztelők mindhárom autó teljesítményét tökéletesen elegendőnek találták a közel 1200 kilós és rossz légellenállással rendelkező utánfutó vontatásához. Egyértelmű győztest hirdetni nem lehet, mindegyik autónak voltak előnyei és hátránya.

A hatótávot tekintve a Tesla Model X volt a legjobb. Az eredmény persze nem meglepő, hiszen utánfutó nélkül is ez az autó fogyaszt a legkevesebbet. Az EQC fogyasztása 10%-kal, az e-tron fogyasztása 27%-kal volt nagyobb a Model X-hez mérve.

Nem sok töltőt telepítenek úgy, hogy párhuzamosan parkolhassunk mellé (forrás: elbil.no)

A töltési sebesség-versenyt egyértelműen az Audi nyerte, így hosszabb úton ezzel részben kompenzálni tudja a magas fogyasztását. A három autó közül a Mercedes volt az, amely a legjobban feküdt az úton a vontatmánnyal, bár jelentős eltérésről nem számoltak be a tesztelők.

Természetesen az autók összehasonlításánál azt is fontos figyelembe venni, hogy a Tesla Model X 100D Long Range változata többe kerül mint a két vetélytársa.

A tesztelők egybehangzó véleménye szerint a villanyautók regeneratív fékrendszere nagyon hasznos a vontatás során, így a fogyasztásnövekedés kisebb, mintha hagyományos autóval húzták volna ugyanezt az utánfutót. Ugyanezt tapasztalták mindhárom autótípusnál.

A tesztút jelentős része hegyvidéken vezetett (forrás: elbil.no)

Érdekes azt is összehasonlítani, hogy melyik autónak milyen mértékben emelkedett a fogyasztása az utánfutó nélküli saját adatához képest: a Tesla fogyasztása 82%-kal, a Mercedes fogyasztása 88%-kal, az Audi fogyasztása pedig 91%-kal nőtt meg a lakókocsit vontatva. A jelentős fogyasztásnövekedésnek a domborzat volt a fő oka. A sík szakaszokon csupán 50-60% többlet fogyasztást okoztak a lakókocsik.

(forrás: elbil.no)

„Az összes kritériumot figyelembe véve kétségtelenül a Model X a legjobb vontató autó. Az autó hatótávja ideális körülmények között vontatva is 300 km egy töltéssel, a két másik típusnak azonban 230–240 után töltésre van szüksége. Ha némi tartalékkal is számolunk, akkor a Model X esetén 250, a két másik autónál 200 km után érdemes betervezni egy töltést.” – vonták le a konklúziót a tesztet végző norvégok.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.