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
auto
2024. 04. 20. szombat

Svédországban már előrendelhető az elektromos Skoda SUV

elektromos autó

A Škoda Vision iV elektromos SUV tanulmányautó bemutatója még csak a napokban volt a Bécsi autószalonon, Svédországban máris előrendelhető az autó a gyártó helyi weboldalán. Az előrendeléseket úgy adhatják le az érdeklődők, hogy a végleges autóról még fotókat sem láthatnak, hiszen egyelőre csak a koncepció autóról vannak nyilvános fényképek.

Az előrendeléssel persze nem sokat kockáztatnak az érdeklődők, az nem kötelez semmire. Előnyökkel viszont együtt jár ez a lehetőség a vásárló, az importőr és a gyártó számára egyaránt. A vásárló azt nyeri, hogy előrendelés esetén a legközelebbi márkakereskedő megkeresi, amint megnyílik a valós rendelési lehetőség. Az importőr és a gyártó pedig fontos információhoz jut az autó iránti igényről.

A svéd Škoda honlapról megtudhatjuk az autó néhány fontosabb paraméterét, valamint azt, hogy a kiszállítások 2021 első felében indulhatnak (még szerencse, hogy nem került fel a típus a 2020 új elektromos autóit tartalmazó listánkra, pedig egy rövid ideig elgondolkoztunk, hogy talán év végére ideérhet, nem kellene kihagyni…)

A VISION iV hosszúsága 4665 mm, szélessége 1926 mm, magassága 1613 mm, a tengelytáv pedig 2765 mm. Az autó csomagtere tágas, 550 literes. A koncepcióautón nincsenek kilincsek, az ajtó érintésre nyílik, persze ez a megoldás a sorozatgyártású modellen nagy valószínűséggel megváltozik. Az autó külső visszapillantó tükrök helyett kamerákat kapott, ami egyre gyakoribb a sorozatgyártású modelleknél is, az Audi e-tron esetében felárért kapható, a Honda e esetében azonban az alapfelszereltség része, nem teljesen kizárt tehát, hogy mire 2021-ben a Škoda piacra kerül, ez egy elérhető extra marad. Szerencsés esetben a tanulmányautó innovatív Matrix LED fényszórója is beleférhet a szériamodell felszereltség listájába.

A végleges belsőre lehet talán legkevésbé következtetni a koncepcióautó alapján, ez az, amin a legtöbbet változtatni szoktak, mindenesetre LCD kijelzőkből úgy tűnik nem lesz hiány. A klasszikus helyről áthelyezett sebességváltó, vagyis elektromos autó esetében inkább irányváltó, amely növeli az utastér tágasságát a két első utas között, jó eséllyel megmarad hiszen a szintén MEB-platformra épülő Volkswagen ID.3 és SEAT el-Born modelleknél is a műszerfal szélére került ez a kezelőszerv.

Az autót kettő villanymotor hajtja, egyik az első kerekek között, a másik a hátsó kerekek között helyezkedik el. A 306 lóerős rendszerteljesítmény 180 km/h végsebességet tesz lehetővé. Utóbbi adatok erős hasonlóságot mutatnak a 2020 áprilisában New Yorkban bemutatni tervezett Volkswagen ID.Crozz tanulmányra épülő ID.4 modellel. Az elektromos autók világában egyre gyakoribbá válik az összkerék meghajtás, ami teljesen logikus lépés, hiszen egy nagy teljesítményű helyett két kisebb teljesítményű villanymotor alkalmazása jóval kisebb felárat jelent, és a helyigénye is sokkal kisebb, mint a hagyományos motorral szerelt autókban alkalmazott összkerék meghajtásos megoldásoknak.

Természetesen az elektromos Škoda SUV is megkapja majd korunk elvárásainak megfelelő modern vezetéstámogató rendszereket, és az állandó internetes kapcsolattal folyamatosan online lesz az autó, így a valós idejű közlekedési információktól kezdve az időjárás jelentés letöltésén keresztül akár parkolóhelyet is foglalhat majd magának az autó a célpontként kijelölt parkolóházban.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.