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 Október 22-én a SAE International szabványügyi szervezet közzétette a vezeték nélküli töltésre vonatkozó SAE J2954 szabványt, ez a legelső alkalom, hogy egyetlen hivatalos dokumentációban rögzítették az elektromos járművekre, és a hozzájuk tartozó töltőberendezésekre vonatkozó, globálisan érvényes műszaki követelményeket, beleértve a teljesítményt, biztonságot, és az átjárhatóságot. A globális szót fontos kiemelni, ugyanis Kínában már májusban bemutatták a GB/T 38775 szabványt, amiben szintén az induktív töltés technikai kérdéseit és a harmonizációs elvárásait határozták meg. A SAE standard kidolgozása nem ment egyik pillanatról a másikra, a társaság több mint egy évtizeddel ezelőtt látott munkához, akkor, amikor még elektromos autók is alig voltak forgalomban, s még bizonyíték sem létezett arra, hogy a kábel nélküli energiaátvitel a villanyhajtású gépjárművekben is működőképes lehet. Mostanra viszont sokan úgy vélik – köztük a SAE szakértői is – hogy a vezeték nélküli töltés kulcsfontosságú lesz az elektromos autók, valamint az önvezető járművek elterjedése szempontjából. Korábban a Hyundai is bemutatta, hogyan képzeli el az önvezető autók töltését ezzel a technológiával. A SAE J2954 szabvány kidolgozói szerint e technológia előnye a megszokott töltési módhoz képest, hogy teljesen automatikus, és ebből adódóan egyszerűbb – mindössze egy kompatibilis töltőpanel fölé kell parkolni, és máris elindul a töltés folyamata. A hálózathoz csatlakoztatott panel és az autó aljára szerelt fogadóberendezés között mágneses mező keletkezik, ezen keresztül történik az energiaátvitel váltakozó áram (AC) formájában, amit aztán a jármű egyenárammá (DC) alakít az akkumulátorának feltöltéséhez. A szabvány jelenleg három teljesítményszintet támogat, 3,7 kW-ot, 7 kW-ot, és 11 kW-ot, de a szervezet korábban 22 kW-ot is emlegetett, ennek bevezetésére várhatóan a jövőben kerül majd sor. A BMW megkezdi a vezeték nélküli töltés tesztelését az USA-ban A szabványnak még megvannak a korlátai, például egyelőre csak egyirányú töltésre dolgozták ki, azaz a hálózatról az autó irányába történő energiaátadásra, valószínűleg a jövőben ez is változni fog. A SAE J2954 kizárólag álló járműveken alkalmazható, és pusztán a földfelszín felett elhelyezett töltőpadokkal, ám mozgó elektromos autók, és föld alá helyezett vezeték nélküli töltőberendezések fejlesztésére is láttunk már példát, így szinte biztos, hogy később ezekre is készül egységes kritériumrendszer. Indukciós villanyautó-töltő útszakasz épül a svédeknél Azoknak sem kell aggódni, akiknek nem megy jól a parkolás, a standard némileg toleráns a pontatlan beállással szemben, hosszirányban 7,5, oldalra 10 centi eltérést enged, de való igaz, hogy egy 8 méter hosszú kábellel egyszerűbb megoldani a töltést egy rossz beállás esetén, mint újra megpróbálni a parkolást. Maximális hasmagasság 250 milliméter lehet, a SAE a tesztjei során ilyen magasságnál 11 kW-os töltés esetén 94%-os hatékonyságot ért el. 200 kW-os vezeték nélküli töltő elektromos buszoknak 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!