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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Alighogy elindult a villanyautós pályázat, egy órán belül már ki is merült a keret, pedig a pályázat reggelén sokan még csak belépni sem tudtak a felületre.

Ha a fenti mondat ismerősen hangzott az nem véletlen, de most nem a lakossági, hanem a céges e-mobilitás pályázatról beszélünk. Ahogy egy hónapja, úgy most is érdekelt minket mire, és hogyan pályáztak az olvasóink, és ahogy akkor, úgy most is igen magas volt a válaszadók száma. Több mint 100-an töltötték ki a kérdőívünket, és az 1-estől kevéssel 400 alattig kaptunk iktatószámokat is, ami azt jelenti, hogy ismét a pályázók negyede válaszolt nekünk, így, bár statisztikai értelemben nem reprezentatív, de mégis eléggé átfogó a minta.

Nézzük az eredményeket!

Megvannak az eredmények: így pályáztatok villanyautóra

Ez sem volt egyszerű

A múltkori eredményekhez hasonlóan, autók képei helyett, most is az olvasóinktól érkezett kommentekkel, idézetekkel szórjuk tele a cikket – igyekeztünk kiegyensúlyozottan válogatni, hogy ne csak horror sztorikat terjesszünk.

8 óra 01 perckor egyből sikerült belépni. Minden simán ment, 8 óra 20 perc a beadás dátuma.

8:03-tól már nem lehetett belépni, 3 külön IP címről folyamatos frissítéssel, Mac, IOS és Windows rendszeren. Mire sikerült belépni, már nem lehetett új pályázatot indítani. Csodás, pöfögtetem tovább a dízelt a városban, jólvan az úgy.

Összességében elmondható, hogy ennek a pályázatnak a lebonyolítása sem volt zökkenőmentes. Bár itt kevesebb pályázóra lehetett számítani (az 1 milliárdos keret 4-500 járműre lehet elég, és egy vállalkozás akár több autót vagy motort is rendelhetett), a reggel 8 órás induláskor nagyon sokan most sem tudtak belépni, amikor pedig végre sikerült, vagy amikorra megadták céges adataikat, már nem lehetett pályázatot benyújtani.

Ugyanakkor igen érdekes, hogy a múltkori egyértelmű és egyöntetű bukta után, most a nehézségek ellenére jobb osztályzatokat kapott a pályázat lebonyolítása, és 2,63 lett az átlag az iskolai 5-ös skálán.

Ez egy orosz rulett nem pályázat!


Ez így nem pályázat ez egy szerencsejáték


Görögországból sikerült mobilnettel 🙂

Persze ha csak azokat kérdezzük, akiknek nem sikerült, akkor 83%-ra emelkedik az elégtelenek aránya, és 3-asnál jobb osztályzat nincs is, ha pedig a sikeres pályázókat kérdezzük, mindössze 18% adott közepesnél rosszabb jegyet. Múltkor az eredménytől függetlenül a többség évismétlésre küldte volna a lebonyolítást végző csapatot.

Reggel 8 óra óta folyamatosan próbálkoztam, percenként frissítettem az oldalt. Mire sikerült belépni (negyed 10 körül), már nem lehetett pályázni, mert kimerült a keret.

Reggel 8-kor még csak 2 kereskedő volt a regisztrált kereskedők listában, de szerencsére 8:15-kor már megjelent a többi kereskedés is és ki tudtam választani a megfelelőt.

Ahogy a lakossági pályázat esetében, a résztvevők túlnyomó többsége most is először pályázott villanyautós támogatásra.

Mire pályáztál?

Természetesen az egyik legérdekesebb kérdés, hogy ki mekkora támogatásra, hány autóra, és milyen típusokra pályázott.

A toplistában több érdekességet is megfigyelhetünk a lakossági pályázathoz képest. A korábbi torony magas győztes (21%) Dacia Spring, most csak a 4. helyet szerezte meg, a második Renault Zoe (14%) pedig csak 12. lett a 26 modellt felvonultató listán. Természetesen ez valamennyire érthető a magánszemélyek és a cégek eltérő anyagi lehetőségei miatt. A lakosságin 3. és 4. Model 3 SR+ és VW ID.3 most is jól szerepeltek és megcsíptek az első két helyet.

Első körben már 8 óra 1 perckor nem engedett be a rendszer, mert „túl sokan vannak az oldalon”. Majd sikerült belépnem, de azt írta ki, hogy „Új pályázat létrehozására jelenleg nincs lehetőség.”. Gondolom elfogyott a keret. Katasztrófa ez a pályázati rendszer! Teljesen igazságtalan így ez, mert felkészülve ültem ott 7:45-től. Megrendeltem az autót, meg van minden dokumentum amit kérnek, csak fel kellene töltenem, de már nem lehet.

Ami kicsit meglepő, hogy bár most motorokra is lehetett pályázni, összesen 8 válaszadó jelölt meg  kétkerekű villanyjárművet. Az autómegosztókban népszerű e-UP! is éppen csak tizedik lett, persze elképzelhető, hogy a flottakezelők nem töltötték ki a mi kérdőívünket- ezért is mondjuk, hogy ez egy releváns adatsor, de nem feltétlenül reprezentatív.

A fenti feltételezés már csak azért is valószínű, mert válaszadóink 93%-a csak egy villanyjárműre pályázott.

A legtöbben most is a 2,5 millióval támogatott személyautó kategóriában indultak, a válaszadók több mint harmada pedig drágább 5 ülésest választott, amire csak 1,5 millió a támogatás. 8% pályázott robogóra.

Végre beenged az oldal, de utána elképesztően lassan töltötte a felületet, amire beírtam az adatokat kirakott, hogy nem lehet már beadni pályázatot.


Viszonylag gyorsan és gördülékenyen működött az oldal, az egyetlen probléma az volt, hogy mindössze két kereskedő volt a listában, így kénytelen voltam közülük választani, remélem utólagosan lehet módosítani.

A megrendelt villanyjárművek negyede már raktáron van, így ahogy megvan a Támogatói Okirat, már el is lehet őket vinni, ötödük pedig 2-3 hónapon belül érkezik. 13% viszont sajnos a következő évig kell várjon a megrendelt járműre.

Gyorsan sikerült bejutni, minden viszonylag könnyen ment. A technikai rész most jól működött, de rettenetesen kevés a pályázati keret. Aki 8:02-kor próbált bejutni, az már nagy valószínűséggel várólistára került, és jó eséllyel ki is maradt.


Gyökeres átalakításra szorul ez a rendszer. Vagy adjanak kevesebbet, vagy másképpen, de ez így nem vicces.


Hajrá Magyarország! Hajrá Magyarok!

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.