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
auto
2024. 11. 23. szombat
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

Bár idén kisebb figyelem övezte, a lakossági, és céges e-mobilitás pályázat mellett a taxisoknak is anyagi segítséget kínált az állam a villanyautós váltáshoz.

Most megszülettek az első szakasz eredményei.

Kisebb lelkesedés

Míg a lakossági és céges pályázat kapcsán arról számoltunk be, hogy órák alatt elfogyott a keret, a taxis pályázat sokkal kisebb érdeklődés mellett folyik. A lakosságihoz hasonlóan, hivatalosan itt is 2021 június 14 – 2022 június 1 között lehetett pályázni, és itt is 3 milliárd forint állt rendelkezésre, most mégis eredményt hirdetett az IFKA, a nyertesek listáján pedig első szakaszról beszélnek, így valószínűleg ez csak részeredmény. A pályázati felületre belépve még most is létrehozhatunk pályázót/pályázatot, így aki még szeretne élni a lehetőséggel, az nem késett le, és a jelek szerint még maradt 1,1 milliárd forint is a kasszában.

A korábbi cikkeink alatt olvasott kommentek alapján valószínűsíthető, hogy a viszonylag kiábrándító lelkesedés oka a COVID-19, illetve az ezt kísérő lezárások és gazdasági visszaesés. Ezek sokkal kevesebb utast eredményeztek, így sok taxis a túlélésért harcol, nem pedig új autó vásárlásán töri a fejét. Persze a fővárosban 10 évnél idősebb kocsival nem lehet utast szállítani, de nyilván van aki inkább vesz valami olcsóbb, külföldi, használt autót, mint, hogy új gépjárművet szerezzen be. A támogatás maximális összege emellett a tavalyi 55%-ról a vételár 45%-ára csökkent.

Mindezzel együtt, korábbi taxis interjúnk alapján elmondható, hogy egy villanytaxi üzemeltetési költsége annyival alacsonyabb egy dízelnél, benzinesnél, hogy akinek van 5-7 millió forintja, sokkal jobban jár, ha belsőégésű motoros helyett, új elektromosat vesz. Egy nagy akkus Kia e-Niro, vagy egy 60-as Škoda Enyaq remek választás lehet a nagy csomagtérrel és a városban 400 kilométer feletti hatótávval, de taxisoktól úgy hallottuk, hogy Tesla Model 3-at is többen választottak.

Közel 300 autó

Az IFKA nyilvános adatai alapján most már azt is tudjuk, hogy az első szakaszban kiket és mennyivel támogattak, így pár következtetést le tudunk vonni az adatokból.

Mint azt a lakossági pályázatnál is megírtuk, megkérdőjelezi a pályáztatás szükségességét, az elbírálásra fordított erőforrásokat, hogy ezeket a támogatásokat gyakorlatilag mindenki megkapja, aki pár objektív feltételnek megfelel, és időben lép. A taxis pályázaton mindössze egyetlen pályázatot utasítottak el - hogy a TaxiPlusnál egyszerűen csak félbehagyták a folyamatot, valamit hibáztak, vagy nem feleletek meg a kiírásban foglaltaknak azt nem tudjuk, de rajtuk kívül mindenki, összesen 223 vállalkozás nyert.

A pályázók között túlnyomó többségben voltak az egyéni vállalkozók, de akadt 33 Kft, 8 Bt. és 1 darab Rt. is a nyertesek sorában.

Hogy az így megítélt közel 1,9 milliárd forint pontosan hány autót jelent, azt nem tudjuk, de azért egy jól közelítő becslést tudunk készíteni. A kiírás szerint az autók maximális vételára 15 millió forint lehetett, és a maximális támogatás ennek 45%-a, azaz 6.750.000 Ft volt. Így aki e felett nyert támogatást, az biztosan több autót szerzett be.

Voltak egyébként huszonöten olyanok is, akik 5,850.000 forint alatti támogatást kaptak, így ők 13 millió alatti vételárral vettek autót. Két Kft még a 4 millió alá is becsúszott, tehát azok a kocsik épp csak 12 milliósak.

Összesen 15 olyan vállalkozást találtunk, 6,75 milliónál többet kapott - ők legalább 87 teljesen elektromos autót fognak beszerezni. Azért írjuk, hogy legalább, hiszen, ha valaki nem maxolta ki az autónkénti felső limitet, vagy kapott egy nagyobb mennyiségi kedvezményt a kereskedőtől, akkor akár a számításainknál több autót is rendelhetett.

Az első helyezett 6x6 Taxi egy jól ismert budapesti személyszállító, a közel 30 éves cég honlapja szerint 2015-ben több mint 430 autójuk volt, amelyből 30%-ot tettek ki a hibrid és gázüzemű autók. Úgy néz ki, ők legalább 11 villanyautót állítanak most szolgálatba.

A 9. Rolling Cars '95 is egy majd' 3 évtizede működő veresegyházi szállítmányozó vállalat, akik teherautók mellett személyautó flottával is rendelkeznek.

Taxisok a védekezésért (fotó: Zerkovitz Tamás)

A Dobro Car Parking egy vecsési vállalkozás, amelyik reptéri transzfert biztosít a parkolójukból - örülünk neki, hogy ezentúl ez legalább 2 villanyautóval történik majd.

Az MB. Limousin egy high-end sofőrszolgálat, drága autókkal, Merci kisbuszokkal és limuzinokkal dolgoznak, mostantól pedig villanyautó is lesz a flottájukban.

Végül a 15-ös lista utolsó tagja a győri Z+T Bt., amely az adatok szerint személyszállítással foglalkozik.

Innen is gratulálunk a nyerteseknek!

Érdekes cégek a listán

Nem csaptam fel oknyomozó riporternek, de a legtöbb pénzt elnyerő vállalkozások listáját böngészve találtam pár érdekes szereplőt -  többségük nem rendelkezik weboldallal, és a magyar internet 10-nél kevesebb találatot dob fel róluk, azok is mind online cégtáras bejegyzések.

Van 6 vállalkozás, amelyek közös pontja, hogy mintha ugyanazt a flottát rendelték volna, mivel ezer forintra megegyezik az elnyert támogatás összege. Az 53 millió forintból, no meg az 55% önerőből, legalább 8 autó jön ki.

A Prescient Solutionsról (53 millió) mindössze 5 találatot dob ki a magyar internet, és csak annyi derül ki, hogy egy debreceni bejegyzésű cég - illetve van egy ilyen nevű külföldi IT vállalat is, de nem úgy tűnik, hogy lenne kapcsolat. A cégnek 1 tulajdonosa van, és tavaly mindössze 952 ezer forint árbevétele volt, weboldala nincs.

A Fast Solution Kft-ről (53 millió) szintén alig, mindössze 15 bejegyzést talál a Google, ők egy újlengyeli cég, de többet nem tudunk, illetve, csak annyit, hogy rajta vannak egy 2018-as NAV listán, mert nem jelentették be az alkalmazottjaikat pár éve. Az elérhető céginformációs adatok szerint ők egy 100 milliós forgalmú cég, de sajnos weboldalt hozzájuk sem találtunk.

Forrás: imgur/MrSalty

Az Operibus Kft. (53 millió) szintén egy misztikus jelenség, 3 webes találattal, amiből mindegyik cégtáras adatbázis. Itt 137 milliós 2020-es árbevételt találunk, de ehhez weboldal, vagy akár Facebook oldal nem jár. A cég székhelye pedig pontosan ugyanaz, mint a Magyar Nyugat-út Kft-é (53 millió), amiről szintén nem tudni semmit, illetve egy 2012-es cikk szerint ez egy a Vegyépszerből kivált vállalkozás, 780 milliós vevőköveteléssel a háta mögött, amely új tulajdonoshoz került a csőd után. Szintén ez a címe és előtörténete a CARPAT-BAU Kft-nek is (újabb 53 millió) - ez utóbbi kettőről nyilvános pénzügyi adatot nem találtunk.

A Pamalo Marketing Kft (21 millió) az internet szerint (3 találat) egy 18 milliós forgalmú nyíregyházi italnagykereskedő, amely már 2020-ban nyert egyszer 16,5 millió villanyautó támogatást. Az Abai és Várhegyi Kft (21 millió) szintén 6 találatot eredményez, az adatok szerint épülettakarítással foglalkoznak és tavaly 27 milliós árbevételre tettek szert. A Book a Transfer Kft. (20 millió) elsőre jól néz ki a neve alapján, és a pékáru kiskereskedelem és utazásszervezés mellett személyszállításra is van engedélyük, ráadásul a LinkedIn-en még egy alkalmazottjukat is megtalálni, de ismét mindössze 8 találat van a magyar weben, és se egy honlapot, se érdemi információt nem találni. A Viared-Line Kft-ről (32 millió) szintén csak 5 találatot dob fel a Google, mindegyik cégkereső, így csak annyit tudni, hogy a XI. kerületi Andor utcában van a székhelyük és szállítmányozással foglalkoznak, illetve már 2020-ban is nyertek 16,5 milliót villanyautókra.

A fenti cégekben mind közös pont, hogy számos szerteágazó tevékenységi körük (útépítés, bontás, takarítás) között meg van jelölve ugyan személyszállítás is, de nincs weboldaluk, a cégtáron kívül elérhető történetük, internetes említésük, múltjuk, illetve amelyiknek van, az nem túl bíztató (lásd Vegyépszer cégek).

A fenti sorból némileg kilóg a LEET Gaming Kft. (53 millió), amely egy videójátékokkal foglalkozó magazin, akik, ezek szerint, taxiznak is, mégpedig mostantól legalább 8 kocsival. Ők egy legitim cégnek tűnnek, weboldallal, webshoppal, csak éppen nem logikus, miért is kezdtek volna személyszállításba.

Természetesen a fentiek nem jelentenek automatikusan semmilyen kétes ügyletet, ezek akár lehetnek olyan vállalkozások is, amelyek másnak adnak majd bérbe autót taxi céljára, és nem érzik szükségét, hogy legyen saját weboldaluk, internetes jelenlétük. Ez nem kötelező senkinek. Miért is ne láthatna fantáziát a villanytaxi bérbeadásban egy útépítő cég, vagy egy pék? Mi csak remélni tudjuk, hogy a pénz a célnak megfelelően a személyszállítás kibocsátásának csökkentésére lesz felhasználva.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.