Más márkák autói előtt is megnyíltak a Tesla Superchargerek

Elindult a Tesla Supercharger hálózat megnyitása más gyártók elektromos autói számára egy holland kísérleti projekttel. Amennyiben a későbbiekben a teljes hálózatot megnyitják, ez lesz a világ legnagyobb bárki számára elérhető elektromos autó töltőhálózata.

Elon Musk júliusban erősítette meg, hogy év végéig megnyitják a Tesla töltőhálózatát más gyártók villanyautói számára is. Azonnal elindultak a találgatások, hogy mikor történik meg a nyitás, és milyen megoldással vehetik majd igénybe a külsősök a hálózatot, hiszen a Teslákon automatikusan indul a töltés az autó csatlakoztatását követően a kijelző és kezelőszervek nélküli oszlopokon. Az elektromos autók többsége azonban egyelőre nincs felkészítve a Plug&Charge megoldásra, bár az Ionity állomásokon a Porsche Taycan (és Audi logóval értékesített testvére), valamint a Ford Mustang Mach-e már képes az autó azonosítására.

A találgatásoknak vége, ugyanis a Tesla ma részletes információt osztott meg a weboldalán a kísérleti projektről. Első körben, a mai naptól, 10 hollandiai helyszín lett használható más gyártók elektromos autóival a jelenleg több mint 25.000 oszlopból álló hálózatban.

A kísérleti programban azok a holland villanyautósok, akik nem Teslát választottak, a Tesla alkalmazásával vehetik igénybe a 10 kiemelt helyszínen található töltőket, melyeket természetesen a Teslások is tovább használhatnak a megszokott módon. A kísérleti programban a cég folyamatosan figyelemmel kíséri a töltőoszlopok kihasználtságát és figyelembe veszi az új ügyfelek tapasztalatait. A megnyitott állomások alacsony számát  aTesla a tapasztalatgyűjtéssel indokolja .

A kísérleti programban részt vevő helyszínek a következők: Sassenheim, Apeldoorn kelet, Meerkerk, Hengelo, Tilburg, Duiven, Breukelen, Naarden, Eemnes és Zwolle. A programban csak Hollandiában élő villanyautósok vehetnek részt, így más országból Hollandiába utazók nem, de a Tesla azt ígéri, hamarosan további országokban indul majd hasonló program, de a Tesla figyelni fog arra, hogy csak olyan állomásokat nyissanak meg külsősök számára, ahol megfelelő kapacitás áll rendelkezésre ahhoz, hogy a Teslások ne szenvedjenek kárt a zsúfoltság miatt.

Aki nem Teslát szeretne tölteni a Supercharger töltőkön le kell tölteni a Tesla alkalmazását (4.2.3 vagy újabb verzió) iOS vagy Android mobiltelefonra, létre kell hozni egy tesla fiókot, meg kell adni egy fizetési módot. Ezután a „Charge Your Non-Tesla” opciót kiválasztva a legközelebbi Supercharger helyszínt megkeresve az autó csatlakoztatása után a töltés az applikációból indítható. A töltés befejezéséhez szintén az alkalmazást kell használni. A szabad töltőoszlopok száma mellett az elérhető további szolgáltatásokat az egyéb típust használók is láthatják az applikációban, ugyanúgy, mint a Teslások az autó képernyőjén.

A kWh alapú töltési díj a Teslások számára változatlan (Hollandiában 24 cent/kWh), a külsősök ennél magasabb áron (Apeldoorn Oost állomásnál például. 57 cent/kWh) tölthetnek. A töltési díjak a helyszíntől függően eltérők, azt mindig az applikációban kell ellenőrizni. Amennyiben a töltés befejezését követően egy autós nem hagyja el a töltőállomást, ugyanúgy parkolási díjat számítanak fel neki, ahogy a Teslásoknak.

A Tesla Model S és Model X típusok az egyenáramú töltést is a Type 2 aljzaton keresztül fogadják, azonban ez a kábel más gyártók autóival nem használható. Az az európai Model 3 és Model Y típusok már CCS aljzattal kerültek forgalomba, ezért a Tesla Európában a régebbi v2 Supercharger oszlopokat is felszerelte CCS csatlakozóval. Korábban azt gyanítottuk, hogy technikai okból csak a v3 Superchargereket nyitja majd meg a cég, a weboldalon található információk alapján azonban úgy tűnik a v2 oszlopokon sincs akadálya a nyitásnak.

A Superchargerek CHAdeMO csatlakozóval nem rendelkeznek, így csak a CCS aljzattal felszerelt autók tölthetnek majd a megnyitott állomásokon. Ahogy a fenti fotó elkészítésekor mi is tapasztaltuk, egyes modellek számára nehézkes lehet a kábel csatlakoztatása a kábel hossza és az autón a töltőnyílás elhelyezkedése miatt. Például BMW i3 tulajdonosok valószínűleg nem minden állomáson tudnak majd tölteni, mivel a parkolóhelyhez tartozó oszlop kábele nem ér el az autó töltőnyílásáig. A Tesla arra kérte az autósokat, hogy mindig úgy álljanak be, hogy ne akadályozzák a többi oszlop használatát.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.