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
auto

Egy héten belül indulhat a gyártás a Tesla új üzemeiben

Január 26-án esedékes a Tesla negyedéves/éves pénzügyi jelentése és a jólértesültek szerint a vállalat gőzerővel dolgozik azon, hogy itt jelenthessék be hivatalosan is: Austinban és Berlinben is elindult a gyártás.

Összeszedtük a legfrissebb híreket és információ morzsákat arról, hogyan is áll a Tesla két új gyára.

Austin – Giga Texas

A texasi üzem építkezése nagyjából 6 hónappal Berlin után indult, de az amerikaiak hamar behozták a lemaradást a már sokszor kitárgyalt német bonyodalmak miatt. A Giga Texas területe hatalmas, 8,5 km2, de jelenleg az első fázisban egy 4-500 ezer négyzetméteres többszintes csarnok épült meg, ahol a Model Y, illetve a Cybertruck gyártása kezdődhet majd.

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

Az épület kívülről gyakorlatilag készen van, már a tetőre kerülő napelemeket is tesztelik, azt pedig egy az ablakon átkukucskáló drónvideón láttuk, hogy a cellagyártósor egyes elemei is telepítésre kerültek már. A gyárban már most is folyik a Model Y előszériás gyártása, amelyről túl sok információ nem szivárgott ki, de a drónoknak hála az bizonyosnak látszik, hogy napközben már sok autó parkol a dolgozói parkolóban. A legfrissebb közösségi médiás információk szerint már vannak olyan amerikai vásárlók akiknek azt ígérték, februári kiszállításuk texasi gyártású lesz. (Persze a Tesla boltok ügyinézőiről tudjuk, hogy általában nem rendelkeznek titkos információkkal úgyhogy lehet, hogy csak a macerásabb ügyfeleket próbálják így lenyugtatni).

A jelenleg ismert, vagy tudni vélt részletek alapján úgy néz ki, a gyártás a Model Y Performance változatával kezdődik az üzemben, ami már az első perctől fogva egy-egy darab első és hátsó présöntvénnyel, és strukturális 4680-as cellákból álló akkupakkal fog készülni Texasban. A napokban frissült a típus amerikai kézikönyve is, ami már külön említést is tesz a strukturális akkupakkról – ezt a frissítést később levették a weboldalról, de itt még látható a releváns rész.

Arról megoszlanak a vélemények, hogy érkezik-e a kaliforniai pilot akkuüzemből cella ehhez, vagy már ezek is mind helyben készülnek majd. Az viszont  egyértelmű, hogy az üzem készen áll a bevetésre, mivel több amerikai vásárló jelezte, hogy Model Y Long Range rendelésének kiszállítási ideje az év közepéről március magasságba ugrott az elmúlt napokban, ami a gyártási kapacitás növekedését jelzi. A leglogikusabb forgatókönyv az lenne, ha eleinte a Performance gyártása teljes egészében Austinba költözne, míg az így felszabaduló kapacitást Fremontban a Long Range gyártásának további felpörgetésére használnák.

Dan Ives, a Wedbush elemzője a saját forrásaira hivatkozva január 8-án azt közölte, hogy a gyártás 7-10 napon belül, azaz mostanában indulhat. A hivatalos megerősítés azonban valószínűtlen január 26. előtt.

Grünheide – Giga Berlin-Brandenburg

A német gyár kapcsán természetesen sokat foglalkoztunk már a végleges engedélyek kérdésével – konkrét dátumot senki nem mer mondani, de itt is mindenki azt reméli, hogy január 26-ig befutnak a papírok. A német hatóságok annyit nyilatkoztak, hogy a környezetvédők által a vízművek ellen indított per az engedélyeztetéstől független ügy, amelyben februárra esedékes ítéletét, ez pedig szintén azt mutatja, hogy még januárban rákerül a pecsét a papírokra. Biztosat itt már szerintem senki nem mer mondani. Az épület ellentétes oldalán készül a második fázisban épülő akkugyár is, mégpedig a hajtáslánc csarnok mögötti részen. Itt már jórészt kész a szerkezet és az emeletek padlózata, illetve a tető egyes elemei is a helyükön vannak.

A cég nemrég kapott újabb engedélyt, hogy 4 hét alatt maximálisan heti 500, összesen pedig 2000 teljes karosszériát készítsen próbagyártás keretében. Ezeket egyébként a legfrissebb hírek alapján majd meg kell semmisíteniük és ezt dokumentumokkal igazpolva le kell jelenteni a hatóságok felé, mivel kereskedelmi forgalomba nem kerülhetnek. Megfigyelők szerint ez normális, szokványos eljárás – még ha így elsőre ritka nagy pazarlásnak tűnik is. Természetesen a Teslának nem kötelező 2000 teljesen kész autót legyártani, lehetséges hogy egyes darabok csak bizonyos elemek gyártásának tökéletesítéséhez kellenek majd. A drónvideókon látszik, hogy itt is sok autó van az alkalmazottak parkolójában, illetve Sanghajhoz hasonlóan megjelentek a kamionok az épületet körben szegélyező rakodónyílásoknál -érkeznek a különböző alkatrészek és a további gépsorok újabb elemei.

Az is jól látszik, hogy gyűlnek a kész autók a gyár udvarán, és némelyiken különböző jelölések, bekrikázott, vagy satírozott részek vannak, nagyjából úgy, ahogy a minőség-ellenőrzés jelöli a hibákat. Egyértelmű, hogy a gyártósorok kalibrálása folyik. Bár látunk mutatóba egy-egy kéket, pirosat és szürkét, a kocsik többsége fekete vagy fehér. Ez nem véletlen, ugyanis a hírek szerint a gyártás ezzel a két színnel indul majd. Ezt megerősíteni látszik, hogy a napokban frissül a Model Y rendelési oldala a kontinensen. A Performance változat, amivel a berlini gyártás indul majd, eddig csak 2022 elejére volt ígérve a honlapon. Most viszont ha fekete vagy fehér színt választunk, 2022 márciusára ígérik a kiszállítást – a többinél május a céldátum. Élesebb szeműek azt is észrevették, hogy a sok parlagon heverő autó között van pár, ami ponyvával van letakarva, és a kikandikáló elemek egy új kékes színárnyalatot mutatnak.

Itt is arra számítunk, hogy a legerősebb és legdrágább változattal indul az üzem, és a Long Range egy darabig még Sanghajból érkezik. Ne várjunk egyelőre azonban 4680-as cellákkal szerelt strukturális pakkot Európában, ezt most már inkább az év közepéhez, a helyi cellagyártás tervezett megkezdéshez köthetjük.

Úgy tűnik elvetették a kaliforniai 4680-as import ötletét és Kínából érkeznek majd a legújabb 2170-es LG cellák az autók gyártáshoz. Az első és hátsó présöntvények viszont a berlini gyártáson is megjelennek már a gyártás kezdetétől fogva.

Címlapkép: Joe Tegtmeyer, Twitter.

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.