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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Texasban is aggódnak a környezetvédők a Tesla akkugyára miatt

elektromosautó-akkumulátor

Nemcsak Berlinben, Austinban sem tetszik mindenkinek, hogy a Tesla autó és akkugyárat épít a környéken – számolt be róla az Electrek.

A texasi cellagyár már működik az első fázis épületében, de a vállalat az anód és katód gyártást is házon belülre akarja hozni.

Aggódnak

Két texasi érdekvédelmi csoport, a PODER nevű környezetvédelmi szervezet, és a szegénység elleni küzdelemmel foglalkozó Texas Anti-Powerty Project azt követelik Austin városától, hogy ne adja ki a Tesla katód gyárának építési engedélyét, amíg a vállalat nem tesz kötelezettségvállalást, hogy párbeszédet kezdeményez az ott élőkkel és megvédi a környezetet.

Félelmeik szerint a lakosok különösen amiatt aggódnak, hogy az akkugyár túl sok vizet fog fogyasztani, illetve potenciálisan szennyező anyagok juthatnak a helyi Colorado folyóba – ami nem az a bizonyos Colorado folyó.

A Tesla azt tervezi, hogy 400 ezer négyzetméteres autógyára mellé egy mérgező katód gyárat épít a folyó mellett, olyan lakóövezetek közelében, amelyek már most sem jutnak elegendő vízhez, miközben a vállalat rengeteg vízre tart igényt a várostól – szól a nyilatkozat.

Félreértés?

Bár furcsán hangozhat, hogy az egész lehet csak egy félreértés, a rendelkezésre álló adatok alapján azonban úgy tűnik, nem biztos, hogy az aggódó helyiek teljes mértékben tisztában vannak azzal, mi is épül majd a közelükben.

A Tesla texasi gyárában szárazelektródás 4680-as cellák gyártása folyik – ez a vállalat új, saját fejlesztésű technológiája. A megoldás egyik előnye pont az, hogy a katód gyártása jóval kevesebb lépésből áll, és a hagyományoséhoz képest minimális a vízigénye – így ipari szennyvízből is jóval kevesebb képződik.

A vállalat 2020 szeptemberében tartott akkunapján vázlatosan ismertette az új cella gyártásnak lépéseit – amit a fenti képeken fel is idéztünk. Eszerint a hagyományos katód gyártásánál az azt alkotó fémeket kénsavval kezelik, majd az így kapott oldathoz további vegyi anyagokat és rengeteg vizet adnak.  A folyamat végén sok szennyvíz és melléktermék képződik. Ezzel szemben a szárazelektródás aksi katódja közvetlenül a porrá őrölt fémeket használja fel, a gyártásnál pedig csak minimális vízre van szükség.

Ha ez igaz, akkor úgy néz ki, a probléma méregfogát legegyszerűbben azzal tudja kihúzni a vállalat, ha találkozik a helyi közösségekkel, és elmagyarázza nekik a technológiák közötti különbségeket.

Roadrunner 4680 – minden amit megtudtunk a Tesla új aksijáról

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.