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 Elég meredek hírrel állt elő a Pingwest kínai lap. Úgy tudják Elon Musk Tom Zhu-t, a vállalati kínai ágának vezetőjét nevezi ki maga helyett a Tesla igazgatói (CEO) pozíciójába. A hírt lehozzuk, mert egészen biztosan sok oldal leközli majd, ezért érdemes róla beszélni, de van pár elég markáns probléma a híreszteléssel így ebben a formában. Nincs hozzá joga Kezdjük mindjárt azzal, hogy Musknak ehhez így, ebben a formában nincs joga. A Tesla CEO-jának, azaz ügyvezető igazgatójának kinevezésére és leváltására az igazgatótanács (board) jogosult, Musk pedig ennek a testületnek ugyan tagja, de csak egy tagja, és már nem is az elnöke. Az persze igaz, hogy az igazgatótanács felett a részvényesek gyakorolják a hatalmat, Musk pedig a Tesla legnagyobb részvényese, és eddig mindig össze tudott szedni annyi támogatást a többi nagyrészvényes oldaláról hogy az történik a cégnél, amit ő akar. És persze az igazgatótanácsban gyakorlatilag mindenki az ő személyes híve, támogatója. Tehát technikailag nincs joga kinevezni saját utódját, de ha nagyon akarja, elintézheti, hogy az váltsa, akit ő szeretne. Frissítés Az oldal eredeti híre még úgy szólt, hogy Muskot Zhu váltja a Tesla élén, azonban azt később frissítették. Az állítást konkrétan nem vonták vissza, de kicsit finomítottak rajta. Eszerint Zhu az autós területért felelős legmagasabb szintű vezető szerepét tölti majd be. Korábban már volt ilyen pozíció a Teslánál, ezt a vállalat egykori kulcsembere, Jerome Guillen töltötte be 2018-2021 között (az autós üzletág elnöke volt), de 2021 márciusa óta megszűnt a titulus, a feladatokat máshogy osztották szét. Ettől még a vállalat kínai gyártásának sikerén felbuzdulva akár meg is kaphatja Zhu a pozíciót, de Musk valószínűleg továbbra is a főnöke, a CEO maradna. Az oldal a frissítés után arról ír, hogy az önvezetés és a robotok nem tartoznának Zhu alá. Tom Zhu és Elon Musk. Forrás: Drive Tesla Egyszer már nem mondtak igazat A Pingwest egyébként az az oldal, ami 2021 januárjában a sanghaji üzem botrányos munkakörülményeiről írt, és rabszolgamunkáról (sweatshop) beszélt. A Tesla ekkor történetében először kamerákat engedett a gyárba, amelyek jó körülményeket mutattak be. Az ügyből egyébként per is lett, amit az autógyártó nemrég megnyert, az oldalt a bíróság pedig arra utasította, hogy törölje a cikket, 30 napon keresztül helyreigazítást jelentessen meg oldalán és fizessen 14 ezer dollárnak megfelelő kártérítést. Aztán persze, hogy a kínai bíróság mennyire független, és ha egy vállalat jól fekszik a kommunista vezetésnél, akkor mi alapján és kinek ítél, azt innen nem tudjuk megítélni, de kételyeink azért vannak. Lényeges részletek Elon Musk a múltban többször beszélt már róla, hogy nem tervezi elhagyni a Teslát, de egyébként szíve szerint nem lenne CEO, mert az egy eléggé mechanikus, a napi működést is irányító, földhözragadtabb munka. Ő inkább a fejlesztéseket, az új programokat álmodná meg és vezetné. Erről az oldalról közelítve elképzelhető, hogy egyszer leköszön az igazgatói állásból, vagy ha marad, akkor annak a napi ügyes-bajos részét átadja valaki másnak, mint anno Guillennek. Aztán hogy a kínai Zhu mennyire lenne sikeres ebben a szerepben az jó kérdés, mert abban egészen biztosak vagyunk, hogy ami a gyártás területén működik Kínában, azt az amerikai és európai munkavállalók nem nyelnék be. Ettől függetlenül, amíg Musk a Tesla legnagyobb részvényese, és bírja a nagybefektetők támogatását is, addig ez praktikusan az ő cége, és a világ is így tekint az autógyártóra – legyen ez jó, vagy rossz a cég számára. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!