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 2020. május 1. komoly fordulópont a magyar villanyautózás történelmében: a nyilvános töltők nagyobbik felén megszűnt az ingyenesség. Tegnap összefoglaltuk, hogy az aktuális állapot szerint melyik szolgáltatónál mennyiért tölthetünk. Az eheti Villanyóra podcast felvételén újra felmerült közöttünk a klasszikus megéri-e villanyautóra váltani kérdés. Tibor számolgatta, hogy mennyibe kerül a fizetős töltés bevezetése után egy Veresegyház-Hódmezővásárhely oda-vissza, Balázs pedig bedobta a remek választ: forint/km alapon a 20 éves benzines Suzukival semmi sem veszi fel a versenyt. El kell mondjam utálom ezt a kérdést. A megéri szónak miért kellene azt jelenteni, hogy a kedvezőbb üzemeltetési költségekkel visszatermeli a felárát? Egy elektromos autó rengeteg extrát nyújt egy hagyományoshoz képest, miért meglepő, hogy ennek felára van? Ha autóvásárláskor prémium autót választok a tucatmodell árának háromszorosáért, az megtérül valaha az üzemeltetés során? Megéri a bőrülés? Visszahozza a felárát az elektromos ablakemelő? Ha valakinek akkor tetszik egy autó, ha nyitható a teteje, miért ne lehetne az is a fő szempont, hogy ne legyen kipufogója? Mindenesetre magam is rendszeresen tapasztalom, hogy mindenkinek ez az első kérdése, ha megtudja, hogy elektromos autót használunk. Ezért vettem egy nagy levegőt, kinyitottam az Excelt és gondolatban felvázoltam három tipikus felhasználói profilt. Mennyibe kerül a villanyautó töltés? Peremfeltételek Mindhárom profilt ötféle autóval vagy lakóhellyel vizsgáljuk, ami elsősorban az AC töltés költségeit határozza meg. Villanyautós aki otthonra napelemet vásárolt, melynek beszerzési költségét a rendszer várható élettartamára leosztva az otthoni energiaköltsége 12 Ft/kWh Villanyautós otthoni töltési lehetőséggel, 37 Ft/kWh otthoni áramárral, tehát nem vesz napelemet, fizeti a villanyszámlát Társasházban élő villanyautós, aki otthon nem tud tölteni. Otthoni töltés helyett nyilvános AC töltőket használ. Ezek többségén az áramár 80 Ft/kWh. Akad néhány szolgáltató, amelyik ennél drágább, de van még néhány ingyenes is, így feltételezzük, hogy az alkalmi ingyenes töltések épp kiegyenlítik a drágább szolgáltatók felárát. Benzines autót használ, melynek fogyasztása 8 liter. Dízel autót használ, melynek fogyasztása 6 liter. A tegnapi cikkünk alá egy olvasónk készített egy összehasonlító táblázatot a gyakori autótípusok számára megadta az áram DC töltésre vonatkozó árát a hazai elektromobilitás szolgáltatók DC árait (+Ionity) figyelembe véve. A táblázatból kapott átlagos DC villámtöltés ár 126 Ft/kWh. A hagyományos autók üzemanyag árát 380 forintnak vettem (ugye senki nem gondolja, hogy a kijárási korlátozások után sokáig 300 alatt marad a benzin?) Az autók szerviz periódusát 30 000 km vagy 1 évben határoztam meg. A hagyományos autóknál 50%-kal magasabb szervizköltségét határoztam meg, ezzel szerintem alábecsültem a valóságot. Tudom, akad olyan olvasó, aki maga cseréli az okosban vásárolt olajat, így az éves szervizköltsége mindössze 3000 Ft. Nos, én azzal számolok, hogy autósaink rendszeresen elviszik az autóikat a kötelező szervizre. Azonban viszonylag kedvező, vidéki árakat választottam. Az elektromos autónál egy szerviz 40 000 Ft, a hagyományosnál 60 000 Ft. Amelyik autós éves 50 ezret autózik, neki másfél szervizzel számoltam évenként, akik 30 ezernél kevesebbet mennek egy szervizlátogatással. Elektromos autó esetében a napi ingázásnál 15 kWh, a belföldi utazásoknál 18 kWh, a külföldi utaknál 25 kWh fogyasztással számoltam 100 km-re, figyelembe véve a hosszabb utaknál az autópályás szakaszok magasabb arányát. A napi ingázásnál a villanyautóknál AC töltéssel számoltam. A belföldi utaknál úgy kalkuláltam, hogy otthonról tele akkuval indul az autós, de út közben DC villámtöltőket vesz igénybe. A külföldi útnál otthonról tele akkuval indulunk, út közben DC villámtöltőket használunk, de a célállomáson jut időnk egy nyilvános AC töltésre, tehát hazafelé ismét tele akkuval tudunk indulni, de ebben az esetben nem részesülünk az olcsóbb lakossági áram vagy napelem kedvezményéből. Az otthoni tele akku 37,5 kWh energiát jelent, így az autónk hatótávja ingázásnál 250, a belföldi utaknál 200, a külföldi utaknál 150 km. Vállalkozók: hülyeség villanyautót venni? Aladár, az agglomerációból Aladár egy nagyvárosban dolgozik, de családjával az agglomerációba költözött. Szerencsés, mert munkahelye 12 kilométerre található, de kis kerülővel a gyerekeit is leteszi a környékbeli általános iskola előtt, így napi 30 kilométert ingázik. Hétvégére is mindig jut valami, bevásárlás, környékbeli kirándulás, így ezt az átlagos napi 30 kilométert az év 300 napján megteszi, ez összesen éves 9000 km. Minden második héten meglátogatnak egy rokont, vagy elutaznak feleségével egy belföldi romantikus hétvégére. A nagyszülők messze laknak, ezért ezek a havi kétszer előforduló utak átlagosan 400 kilométert tesznek ki, ez összesen évi 10 000 km. Évente két hosszabb útra, külföldi nyaralásra is elutazik a család, alkalmanként kb. 3000 kilométert mennek, ami további 6000 kilométerrel pörgeti meg a számlálót. Aladár alkalmanként évenként napi ingázás 30 km 9000 km havi 2 belföld 400 km 10.000 km évi 2 külföld 3000 km 6000 km összesen 25.000 km Aladár autója évente kereken 25 000 kilométert megy. Amennyiben Aladár otthon napelemről tölt, évente 345 400 Ft az üzemanyag és szervizköltsége. Ha nem vásárolt napelemet, ez 405 400 forintra nő. Ha nincs otthoni töltési lehetősége, mégis elég bátor volt a villanyautó vásárláshoz, akkor 508 600 Ft a kiadásuk. Benzines autóval közlekedve 820 000, dízellel 630 000 Ft az éves költség. Aladár napelem otthon tölt panellakó benzin dízel</thą> napi ingázás 16.200 Ft 49.950 Ft 108.000 Ft 273.600 Ft 205.200 Ft havi 2 belföld 124.200 Ft 146.700 Ft 185.400 Ft 304.000 Ft 228.000 Ft évi 2 külföld 165.000 Ft 168.750 Ft 175.200 Ft 182.400 Ft 136.800 Ft éves szerviz 40.000 Ft 40.000 Ft 40.000 Ft 60.000 Ft 60.000 Ft 345.400 Ft 405.400 Ft 508.600 Ft 820.000 Ft 630.000 Ft 1 millió kilométer, 2 motorcsere, 1 aksi hiba = hulladék Tesla? Boglárka, a power-user Boglárka kevésbé szerencsés, mint Aladár, bár munkahelye a nagyvárosban van, az élet vidékre sodorta (ilyen a szerelem…). Minden nap 60 kilométerről ingázik munkahelyére, így a napi futása 120 km. Ezt azonban csak az év 250 napján kénytelen megtenni. Ezzel éves 30 000 km pörög az autó órájába. Havonta kétszer ők is utaznak hosszabb távra belföldön, azonban ennyi hétköznapi autózás után már igyekeznek közelebbi célpontokat választani, ezért a belföldi utak átlagos távolsága csak 300 km. Ezekből 7500 km adódik évente. Jól keres, így évente három külföldi út is belefér, és mivel a közelebbi célpontokat mind látták, gyakrabban utaznak messzire, ezért a külföldi utazások átlagos futása 4000 km, azaz összesen éves 12 000 km. Boglárka alkalmanként évenként napi ingázás 120 km 30.000 km havi 2 belföld 300 km 7500 km évi 3 külföld 4000 km 12.000 km összesen 49.500 km Bogi autója évente 49 500 kilométert fut. Ha a családi házuk tetején van napelem, akkor az éves autótöltés+szervizszámla 523 500 Ft. Napelem nélkül ugyanez 664 125 forint. Társasházban élve, otthoni töltés helyett AC töltőket használva a költségek 906 600 forintra emelkednek. Ha Boglárka benzines autóval járna, 1 594 800 Ft-ot hagyna a kasszánál, dízellel ez valamivel kevesebb, csak 1 218 600 forint. Boglárka napelem otthon tölt panellakó benzin dízel napi ingázás 54.000 Ft 166.500 Ft 360.000 Ft 912.000 Ft 684.000 Ft havi 2 belföld 67.500 Ft 90.000 Ft 128.700 Ft 228.000 Ft 171.000 Ft évi 3 külföld 342.000 Ft 347.625 Ft 357.300 Ft 364.800 Ft 273.600 Ft éves szerviz 60.000 Ft 60.000 Ft 60.000 Ft 90.000 Ft 90.000 Ft 523.500 Ft 664.125 Ft 906.600 Ft 1.594.800 Ft 1.218.600 Ft Használt villanyautók 2020-ban Magyarországon Cili, a városi Cecila szerencsés, a munkahelye közel van, így csak besétál dolgozni minden nap. Bevásárolni, barátokhoz azért a hétköznapokon is gyakran átszalad, de a napi futása az év 300 napján mindössze 5 kilométer, így évente csupán 1500 km a hétköznapi felhasználás. Fiatalok, sokat utaznak belföldön, havonta 3 hétvégén is, azonban nem az autóban akarják tölteni a szabadidőt, így lehetőleg közeli célpontokat választanak. Ez azért nem mindig sikerül, így a hétvégi utazások átlagos futása 200 km. Ezekből éves 7200 km jön össze. Cecilia szülei Erdélyben élnek, őket gyakran látogatják, így a nyaralásokkal együtt minden második hónapra jut egy külföldi út. A külföldi utak átlagosan 1200 kilométeresek, így ez további éves 7200 km. Cecilia alkalmanként évenként napi ingázás 5 km 1500 km havi 3 belföld 200 km 7200 km évi 6 nyaralás 1200 km 7200 km összesen 15.900 km Cili autója évente 15 900 kilométert tesz meg. Ez otthoni napelemmel évente 227 452 forintba kerül. Napelem nélkül 274 447 Ft, társasházban élve pedig 355 360 Ft a számla. Ha benzinessel járnának 543 360, dízellel 422 520 Ft lenne a végösszeg. Cecilia napelem otthon tölt panellakó benzin dízel napi ingázás 2700 Ft 8.325 Ft 18.000 Ft 45.600 Ft 34.200 Ft havi 3 belföld 15.552 Ft 47.952 Ft 103.680 Ft 218.880 Ft 164.160 Ft évi 6 külföld 169.200 Ft 178.200 Ft 193.680 Ft 218.880 Ft 164.160 Ft éves szerviz 40.000 Ft 40.000 Ft 40.000 Ft 60.000 Ft 60.000 Ft 227.452 Ft 274.477 Ft 355.360 Ft 543.360 Ft 422.520 Ft Elektromos autó árak és kínálat 2020-ban Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!